Adam Ubertowski – „Psychologia biznesu” – podręcznik dla każdego praktyka biznesu

Prowadzisz biznes? Chcesz wiedzieć, jak to robić lepiej, wydajniej, z większą satysfakcją zarówno osobistą, jak i finansową? Oto podręcznik dla każdego praktyka biznesu.

Zawiera wiedzę o komunikacji, efektywności, gratyfikacji, psychologii zarządzania, ale też i psychologii rynku. Rozjaśnia wątpliwości, podpowiada, jak znajdować rozwiązania i dostrzegać więcej niż konkurencja. Uczy rozumnego podejścia do pracy i ludzi – pracowników, współpracowników, klientów.

Sam autor podręcznika, Adam Ubertkowski, tak mówi o swoim podręczniku:

Podczas długoletniej praktyki w roli psychologa biznesu wielokrotnie uświadamiałem sobie, że na polskim rynku brakuje pozycji ujmującej całościowo przedmiot mojej profesji. Zaczęła mi więc kiełkować myśl, że może warto byłoby uzupełnić tę wydawniczą lukę. Tym bardziej że psychologia biznesu jest nadal dziedziną nową, nawet jak na standardy młodej polskiej gospodarki. Bez specjalnego ryzyka mógłbym wygłosić tezę, że większość czynnych uczestników polskiego życia gospodarczego nie potrafiłaby zdefiniować tego pojęcia. W gronie znajomych konsultantów często dyskutujemy o zaskoczeniu, jakie wywołuje oferta naszych usług. Wielu menedżerom wydaje się ona wciąż czymś zbędnym w codziennej działalności, niepotrzebnym kosztem, a niektórym wręcz – dziwactwem lub ekstrawagancją. 

Jednak decydującym impulsem do pracy nad tym tekstem było zdarzenie, które uświadomiło mi, że ta ignorancja nie jest obca także najbliższym współpracownikom. Otóż pewnego dnia właścicielka biura prowadzącego księgowość mojej firmy, w samym środku rozmowy o przychodach, kosztach i zyskach, spoglądając na fakturę za usługę o nazwie „Trening efektywności osobistej”, zapytała mnie konspiracyjnym szeptem: „Panie Adamie, a tak właściwie, to czym pan się zajmuje?”.

Nazajutrz zabrałem się raźno do pracy. Ale przed napisaniem pierwszego zdania zadałem sobie fundamentalne pytania: Do kogo właściwie adresuję swój tekst? Jak wyobrażam sobie mojego Czytelnika? Jakiego więc języka powinienem używać?

Otóż mam nadzieję, szanowny Czytelniku, że jesteś osobą, która czynnie uczestniczy w życiu gospodarczym, prowadząc własny biznes, pełniąc funkcje kierownicze lub wspomagając sprzedaż. Starałem się pisać, nie operując hermetycznym slangiem trenerów biznesu  ani pojęciami naukowymi, a także tak zbalansować praktykę i teorię, by przyswoić tekst (bez konieczności sięgania co krok do słownika) mogli także odbiorcy spoza tzw. branży. Oczywiście, będę szczerze usatysfakcjonowany, jeśli to opracowanie uznają także za wartościowe koledzy po fachu – moimi naturalnymi czytelnikami wydają się doradcy, trenerzy, coachowie czy też pracownicy działów personalnych. Tego typu syntetyczne ujęcie może być dla nich przydatne w codziennej pracy lub też jakiś jego fragment stać się może inspiracją podczas realizacji konkretnego projektu. Kieruję tę książkę także do osób pragnących zawodowo zająć się psychologią biznesu (studentów lub niepokornych dusz, które szukają swojej misji zawodowej). Może ktoś z nich, czytając ten tekst, pomyśli: „Tak, to jest to, czym chciałbym się zająć!”. I wreszcie – po ten tekst mogą zechcieć sięgnąć wszyscy ci, których ciekawią po prostu prawidłowości ludzkich zachowań, szczególnie te, które uaktywniają się pod wpływem kontaktu z pieniędzmi. Czytelnik znajdzie tutaj szereg dowodów na to, że wbrew wyobrażeniom wielu ekonomistów człowiek w sytuacjach biznesowych rzadko zachowuje się jak homo economicus.

A kogo świadomie wykluczyłem z tego grona? Kto na pewno straci czas podczas lektury tej książki? Przede wszystkim ci, którzy poszukują cudownych recept na sukces w biznesie – najchętniej jednozdaniowych wskazówek, w których zawarte jest całe życiowe doświadczenie któregoś ze sławnych guru. Przyznam szczerze: sam chętnie napisałbym taką pozycję, stworzył wytrych do otwierania wszystkich biznesowych drzwi. Problem w tym, że materia, którą się zajmuję, jest z natury miękka, niemożliwa do zamknięcia w ścisłe ramy definicji. Psychologia biznesu – jak wszystkie dziedziny wywodzące się z nauk społecznych – pozwala formułować tylko prawdy częściowe, warunkowe, jak to określam na własny użytek: probabilistyczne.    

Zastosowałem się do dwóch fundamentalnych praw psychologicznych – prawa pierwszeństwa i prawa świeżości – wedle których najlepiej zapamiętujemy te elementy komunikatu, które zamieszczone są na jego początku lub na końcu. Dlatego też rozpoczynam od komunikacji w biznesie, a kończę rozdziałem poświęconym psychologii rynku. W moim pojęciu są to bowiem filary każdej gospodarki. Rozdział drugi poświęcony jest problematyce efektywności zawodowej. W trzecim rozdziale Czytelnik odnajdzie opis uwarunkowań motywacji zawodowej i zadowolenia z pracy. Rozdział czwarty zaś poświęciłem psychologii zarządzania.

Adam Ubertowski – ukończył socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1991) i psychologię na Uniwersytecie Gdańskim (1998). Absolwent Comprehensive Management Program w Central Connecticut State University (1998). W roku 2005 obronił doktorat na Wydziale Ekonomicznym UG z dziedziny ekonomii behawioralnej (postawy podatkowe). Licencjonowany Coach ICC. Wykładał na UG Jest Dyrektorem Programowym MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów. W latach 90. pracował w działach sprzedaży i promocji firm finansowych oraz medialnych i wydawniczych. Z branżą HR związał się w roku 1996, po dwóch latach założył własną firmę doradczą. Doradza zarządom licznych firm w tworzeniu strategii personalnych. Specjalizuje się w rekrutacji i selekcji kandydatów na wysokie stanowiska kierownicze oraz w prowadzeniu  szkoleń dla kadry menedżerskiej i z zakresu zaawansowanych technik sprzedaży, negocjacji, wpływu społecznego. Jest autorem między innymi książki Ja.com, pierwszej na polskim rynku pozycji z zakresu budowania marki osobistej.

Psychologia biznesu

Adam Ubertowski

seria: progres

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>