Jak łowić młode talenty, czyli sposób na efektywną rekrutację w czasach rynku pracownika

Hasło „rynek pracownika” mocno wybrzmiewa na przestrzeni ostatnich kilku lat. To szczególny czas dla firm i HR-owców. Działy kadr i zarządy prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie najlepszych pracowników. Najlepszych, czyli jakich? Ambitnych, zaangażowanych oraz takich, którzy chcą zżyć się z firmą, jej ideą i nie odejdą z pracy po kilku miesiącach. Gdzie szukać pracownika idealnego, jak go przyciągnąć i czy na pewno wystarczy do tego wysoka pensja i zaopatrzenie firmowego chillout roomu w xboxa?

 

Wędrujący pracownik a jego hobby

Według badań przeprowadzonych przez manaHR wynika, że w 2017 roku wskaźnik dobrowolnej fluktuacji wyniósł 8,9% – pracę zdecydowało się więc zmienić 1,5 miliona Polaków. Badania z 2018 roku dowodzą, że miejsce zatrudnienia zmieniają najczęściej osoby poniżej 25 roku życia. Ponad 20% pracowników w tej grupie wiekowej podjęło decyzję o zmianie pracodawcy. Warto dodać, że najczęściej są to osoby, które nie przepracowały dłużej niż 2 lata w jednym miejscu pracy.

 Najdłużej pracowałam rok na umowę o pracę w znanej firmie meblowej, brałam też zlecenia na projekty ławek, śmietników i małej architektury. Pracowałam też w firmach, gdzie np. słyszałam, że jestem za bardzo kreatywna. Często też sama rezygnowałam ze stanowiska, które nie dawało mi rozwoju, wolałam poświęcać czas na coś własnego, bo chcę tworzyć swoje projekty, być niezależną designerką – mówi 31-letnia Agnieszka, architektka.

Wiele firm chcąc zatrzymać milenialsów zapewnia im to, co wydaje się dla nich ważne, czyli np.: dostęp do nowoczesnych technologii, swobodę korzystania z mediów społecznościowych, estetyczną przestrzeń do pracy, nowoczesne sprzęty, umożliwianie ciągłego rozwoju. Często jednak okazuje się, że problem leży głębiej – w wartościach i potrzebach pracownika, których nie zaspokoi pakiet świadczeń.

Taki stan rzeczy wymusił zmianę sposobu rekrutacji kandydatów z pokolenia Y.

Dla młodych osób istotny jest rozwój, bardzo różnie rozumiany. Nie zawsze oznacza awans czy pakiet szkoleń. Natomiast to, co z mojego doświadczenia ma kluczowy wpływ na długoletni związek „pracownik-pracodawca” to zgodność w obszarze wartości. I ten aspekt zdecydowanie warto sprawdzać na etapie rekrutacji – mówi Dorota Kowalewska, rekruterka.

 

Złapać pracownika idealnego

HRowcy szukają nowych, niestandardowych kanałów dotarcia do młodych talentów, wcześniej sprawdzając, czy ich wartości są na pewno zgodne z wartościami przedsiębiorstwa. To jeden z gwarantów skutecznej rekrutacji i większa szansa na zatrzymanie „narybku” w firmie.

Ideą, z której korzysta coraz więcej światowych marek proponują organizacje i stowarzyszenia studenckie np. takie jak Enactus – program, który łączy młode talenty z odpowiedzialnymi pracodawcami. To powstały w latach 70. w USA i działający od 2009 roku w Polsce największy na świecie program łączący świat akademicki ze światem biznesu. Przyłączyło się do niego już 36 państw na całym świecie oraz setki firm.

Z Enactus jako narzędzia rekrutacji talentów i budowania marki pracodawcy na uczelniach wyższych korzysta i korzystało w Polsce ponad 40 firm.

Studenci, którzy przystępują do programu to nietuzinkowe osoby. I właśnie takie doskonale się u nas odnajdą. To ludzie, którzy mocno stawiają na swój rozwój, są zmotywowani i ambitni – mówi Sonia Zakrzewska, Country Leader Enactus Poland.

Dzięki stworzeniu indywidualnych punktów styku młodych osób i firm w Enactus tworzy się przestrzeń do poznania, co często przekłada się na współpracę w przyszłości. Dla przedsiębiorstwa to idealny sposób na wyłapanie utalentowanych osób bez długiego procesu rekrutacji.

Przykładem może być jeden z dużych polskich banków. Współpracowaliśmy ze sobą 3 lata, w momencie, gdy firma zmieniała swój wizerunek na bardziej atrakcyjny na rynku pracy dla młodych osób. W efekcie współpracy z nami blisko 60 osób z Enactus zgłosiło się do pracy. Sporo z nich nadal pracuje w oddziałach i centrali tego banku. Dzięki wspólnej pracy nad projektami i poznaniu pracodawców z najlepszymi studentami w naturalny sposób rodzi się „chemia” między nimi, co często kończy się podpisaniem umowy o pracę – dodaje Sonia Zakrzewska z Enactus.

 

Hobby: projekt społecznie odpowiedzialny

W ramach współpracy studenci przygotowują CSR-owe (społecznie odpowiedzialne) projekty wspólnie z managerami dużych firm.

Nauka i przekazywanie informacji nie jest jedynym celem programu. Działania powinny dawać mierzalny wynik, tzn. mieć wpływ na sytuację ekonomiczną oraz status finansowy beneficjentów projektów, ich jakość życia i poprawę sytuacji lokalnych społeczności – dodaje Anna Taraska, Enactus Poland Program Manager wspierająca na co dzień działania studentów.

 

Wespół w zespół

Studenckie zespoły tworzą innowacje społeczne i technologiczne, poszukują rozwiązań biznesowych oraz uczą się mechanizmów rynkowych. Nad każdym elementem procesu pracują studenci i managerowie firm.

 – Wiele z tego, czego nauczyłem się w Enactus jako lider zespołu studenckiego, wykorzystałem już w pierwszych dniach pracy. Zarządzanie projektami, koordynowanie pracy zespołu i motywowanie innych, a w szczególności przedsiębiorcze podejście do pracy, to nie są umiejętności, które ma absolwent nawet najlepszej uczelni. Ja wyniosłem je z działań podczas pracy nad projektami w organizacji Enactus. To zdecydowanie przyspieszyło mój rozwój i karierę – mówi Michał Przybylski, absolwent programu.

Współpraca z organizacją studencką jako sposób pozyskiwania pracowników, na pewno nie przekona każdej firmy na rynku. To mało klasyczna forma rekrutacji i dlatego nie jest przeznaczona dla wszystkich. Zamiast przeglądu CV – praca w zespole, zamiast zadań rekrutacyjnych – realizowanie projektów społecznych. Jednak w długofalowej perspektywie, to ona daje szansę na znalezienie „pracownika idealnego” i takiego, który na dobre zadomowi się w firmie.

 

O Enactus Poland:

To międzynarodowy program łączący świat akademicki ze światem biznesu. Studenci wspierani przez biznes i uczelnie tworzą start-up’y społeczne. Współpraca z Enactus stwarza firmom szereg korzyści w obszarach employer brandingu, rekrutacji talentów, CSR, a także networkingu binzesowego. Partnerzy Enactus swoim udziałem w programie przyczyniają się także do propagowania idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu wśród młodych talentów. Studenci samodzielnie formułują zespoły na uczelniach wyższych, a następnie, wspólnie opracowują i realizują projekty biznesowe odpowiadające na potrzeby lokalnych społeczności. Założeniem Enactus jest przekazanie młodym ludziom wiedzy, postaw oraz umiejętności związanych z działaniem w gospodarce wolnorynkowej.

www.enactus.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.