Poradnik - Jak przeprowadzić rozmowę z pracownikiem o wynikach. Człowiek uczy się na błędach? Tak i nie
Przeczytasz w 2 minuty

Poradnik – Jak przeprowadzić rozmowę z pracownikiem o wynikach. Człowiek uczy się na błędach? Tak i nie

Setki lub tysiące razy słyszałeś, że „człowiek uczy się na błędach”. I rzeczywiście, kryje się w tym ogromna mądrość, bo doświadczając czegoś a nie tylko temu się przyglądając, możesz wyciągnąć z danej sytuacji własne wnioski i następnie wdrożyć je w życie. Celowo piszę, że MOŻE się to wydarzyć, bo do tego jest potrzebna Twoja decyzja, że naprawdę będziesz chciał coś z tych błędów wynieść.

Może wydaje Ci się to oczywiste, ale chciałam napisać o tym kilka słów, bo w czasie kolejnych szkoleń, które prowadziłam czy indywidualnych rozmów z klientami zdałam sobie sprawę, jak często to „uczenie się na błędach” traktujemy jako wygodną wymówkę, kiedy nie chcemy przyznać, że pewne wydarzenia są konsekwencją tego, że nie podjęliśmy decyzji o zmianie w zachowaniu.

Podam Ci przykład: W ramach oceny okresowej od swojego pracownika dostałeś informację, że ten nie czuje się doceniony, potrzebuje od Ciebie regularnej informacji zwrotnej na temat swojej pracy, chce wiedzieć, jaki masz plan na jego rozwój zawodowy w firmie (to samo powiedział Ci wcześniej inny pracownik, kiedy zapytałeś, dlaczego odchodzi z zespołu). I może poprzednio „odpuściłeś sobie” przyjrzenie się sytuacji i wyciągnięcie z niej lekcji, bo nie miałeś czasu, nie do końca czułeś, że to jest aż tak potrzebne, może nie wiedziałeś, jak to robić albo byłeś przekonany, że przecież robisz to dobrze, więc problem leży raczej po stronie pracownika itd. Ale dostajesz kolejny raz podobny sygnał i teraz to już tylko od Ciebie zależy, co z tym zrobisz – możesz świadomie przyjrzeć się temu, co jest takiego w tym, że pracownicy nie czują się docenieni lub możesz to zostawić i po pewnym czasie spodziewać się kolejnego wypowiedzenia lub spadku efektywności zespołu. Nie chodzi o to, że masz to konkretne zachowania (tu przykład udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej) od jutra robić perfekcyjnie, ale masz próbować robić to w inny sposób. Ja też byłam szefem i naprawdę nie chodzi tu o brak czasu czy zasobów. Tu chodzi o moją decyzję (a jej brak to też decyzja) o tym, że jako szef chcę być w swojej roli jeszcze lepsza(y) – a taką postawę wykazuje prawdziwy lider!

Każdy popełnia błędy, ale nie będzie w tym nic złego, jeśli tylko weźmiesz sprawy w swoje ręce i będziesz działać. Jeśli tego nie zrobisz, to doświadczenie może Cię po prostu ściągnąć w dół, zaboleć, lub przejdziesz obok niego niby obojętnie – ale wówczas nie szukaj winnych, jeśli będziesz się musiał zmierzyć z konsekwencjami sytuacji, która się już wcześniej wydarzyła.

Ucz się na własnych potknięciach, wyciągając z nich wnioski, wdrażając nowe zachowania. Przekonałam się, że stanięcie twarzą w twarz z własnym błędem wcale nie jest takie proste. Wymaga często wielkiej pokory, ale opłaca się. I skoro dziś o wyciąganiu lekcji z własnych błędów, przekazuję w Twoje ręce mój bezpłatny poradnik „Jak przeprowadzić z pracownikiem rozmowę o wynikach”, jeśli jeszcze go nie masz, możesz go pobrać tutaj – jest to zapis moich błędów i lekcji, które z nich wyciągnęłam.

Autor: Anna Sarnacka Smith, Master Certified DISC Consultant w EFFECTIVENESS, business coach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.