Wystawa Wojciecha Fangora w apartamentowcu Cosmopolitan przedłużona do końca lipca

Blisko 6,5 tysiąca osób w zaledwie miesiąc odwiedziło już niezwykłą wystawę obrazów Wojciecha Fangora w apartamentowcu Cosmopolitan. Na 42 piętrze można podziwiać abstrakcyjne kompozycje artysty, nawiązujące dialog z zachwycającą panoramą Warszawy widzianą ze 160 metrów nad ziemią.

W odpowiedzi na dziesiątki zapytań i próśb od zwiedzających, organizator wystawy, Tacit Investment, zdecydował o jej przedłużeniu o miesiąc, do 29 lipca. Wystawę „FANGOR: Poza płaszczyzną wizualną” zorganizowano w 60 rocznicę powstania przełomowej instalacji artysty „Studium Przestrzeni”.

Goście odwiedzający wystawę na 42 piętrze Cosmopolitan chętnie dzielą się swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych korzystając z hashtagu #ZobaczFangora. Oto kilka z nich: „Trudno sobie wyobrazić lepszą przestrzeń do wyeksponowania obrazów Fangora” – napisała Katarzyna. „Gratulacje! Wystawa fascynująca i miejsce dla niej doskonałe…Dziękuję!” – dodaje Ewa. Kolejna internautka pisze: „Wystawa na najwyższym poziomie. Płaszczyzna rozmywała się z trójwymiarową. To był dobrze spędzony czas”.

Na wystawie prezentowane są głównie obrazy z lat 60. i 70., czyli najważniejszego okresu twórczości Wojciecha Fangora, w których powstawały wielobarwne, abstrakcyjne kompozycje budowane z okręgów, fal oraz amorficznych kształtów. Idea, która przyświecała organizatorom wystawy, to pokazanie dzieł artysty w sposób, w jaki on sam chciał je prezentować. Obrazy nawiązują dialog z otaczającą je przestrzenią, także tą, widzianą z okien 42 piętra Cosmopolitan.

– Planując wystawę chcieliśmy nawiązać do przełomowej idei Wojciecha Fangora, który w „Studium przestrzeni” oderwał obrazy ze ścian, aby mogły wchodzić we wzajemne relacje ze sobą i z widzami, którzy stawali się integralną częścią instalacji. 60 lat później ten sposób pokazywania obrazów nadal zaskakuje widzów, którzy dzięki takiemu sposobowi ekspozycji odczytują sztukę abstrakcyjną w zupełnie nowy, indywidualny sposób, poszerzając swoje pole percepcji – mówi kuratorka wystawy Katarzyna Wąs.

Wojciech Fangor, to obok Magdaleny Abakanowicz, Romana Opałki i Tadeusza Kantora, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów na świecie. Jest uznawany za twórcę „polskiej szkoły plakatu”, był także autorem pierwszej na świecie instalacji przestrzennej zatytułowanej „Studium Przestrzeni” przygotowanej wraz ze Stanisławem Zamecznikiem. Drogę do oszałamiającej kariery otworzyła mu słynna wystawa z 1965 roku – „Responsive Eye” w nowojorskiej MoMA.

Pięć lat później artysta – jako jedyny dotychczas Polak – miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Zaprezentował na niej 37 prac będących rozwinięciem jego poszukiwań w obrębie sztuki minimal. W Polsce jego dzieła są obecnie niesłychanie popularne, cieszą się również wielkim zainteresowaniem kolekcjonerów na rynkach światowych. W ubiegłym roku ceny jego 4 dzieł przekroczyły poziom 1 miliona złotych. Ostatnim najważniejszym dziełem artysty był projekt wejść oraz identyfikacja 7 stacji dla II linii metra warszawskiego.

Niezwykła wystawa obrazów Wojciecha Fangora, to kolejny element konsekwentnie realizowanej strategii Tacit Investment, który w 3 lata przeobraził Cosmopolitan w miejsce najlepsze do życia, tętniące kulturą i sztuką. To tutaj można było podziwiać wystawę niezwykle rzadko prezentowanych obrazów Meli Muter, twórczość Ryszarda Horowitza, czy Wisławy Szymborskiej, albo posłuchać koncertów Radzimira Dębskiego (JIMKA), Anny Marii Jopek, czy Tomasza Stańko.

– Ponadczasowa sztuka Fangora a także światowej klasy architektura, to odrębne światy, które mają jednak wiele wspólnego. Jednym z takich elementów jest inżynieria, którą widać w niesamowicie konsekwentnych pracach Fangora. Drugi to detal, który jest szalenie ważny, zarówno w pracach artysty, jak i w dobrej, ponadczasowej architekturze. Nie da się stworzyć takich obrazów, bez analizy każdego milimetra przenikających się barw. Gra kolorów na obrazach i świateł na budynku Cosmopolitan, to właśnie połączenie architektury i sztuki na najwyższym poziomie – mówi Karolina Kaim, prezes Tacit Investment.

Wystawie towarzyszy premiera albumu Wojciecha Fangora „Color and Space” przygotowanego przez wydawnictwo Skira. To pierwsza, międzynarodowa publikacja o artyście.

Wystawa w Cosmopolitan została przedłużona o miesiąc – do 29 lipca. Obrazy Wojciecha Fangora można podziwiać na 42 piętrze w każdą sobotę i niedzielę między godz. 14 a 19. Wstęp bezpłatny.

***********************************

Jankilevitsch Collection jest prywatnym zbiorem sztuki nowoczesnej i współczesnej. Kolekcja budowana już od ponad dwudziestu lat, skupia się na twórcach pracujących w obrębie sztuki abstrakcyjnej, przede wszystkim okresu awangardy powojennej. Główny trzon stanowią artyści tworzący w latach 50., 60. i 70. – Magdalena Abakanowicz, Jan Berdyszak, Kajetan Sosnowski, Henryk Stażewski, czy Ryszard Winiarski oraz oczywiście Wojciech Fangor. Kolekcja poszerzana jest również o starsze wątki artystyczne, z których wynikała późniejsza sztuka awangardowa, takie jak chociażby konstruktywizm. W Kolekcji znajdują się również prace artystów młodszego pokolenia, którzy w swoich działaniach sięgają po sztukę mistrzów awangardy, przekładając je na język współczesności.

***********************************

Tacit Investment oraz Cosmopolitan Twarda 4 od lat promują kulturę i sztukę na najwyższym poziomie. Niepowtarzalna przestrzeń 42 piętra apartamentowca wielokrotnie była scenerią dla spektakularnych wystaw i koncertów. Jesienią 2017 roku 42 piętro Cosmopolitan zmieniło się w wyjątkową galerię prezentującą najważniejsze dzieła jednej z najznakomitszych polskich artystek XX wieku – Meli Muter. Wiele z jej portretów, pejzaży i martwych natur zostało wtedy pokazanych w Polsce po raz pierwszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.