Daj się przyciągnąć do ginekologa
Przeczytasz w 6 minuty

Daj się przyciągnąć do ginekologa

Już po raz siódmy 13 stycznia 2016 roku wystartowała Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna bo Zdrowa”, zainicjowana przez Ogólnopolską Organizację Kwiat Kobiecości. Jej celem jest zwiększenie świadomości kobiet na temat profilaktycznych badań ginekologicznych. Tegoroczna akcja ma zachęcić kobiety do regularnych badań i podkreślić, że troska o zdrowie powinna iść w parze z dbaniem o urodę. Taki nasz codzienny obowiązek. W kampanię zaangażowały się znane polskie aktorki, Sylwia Gliwa, Barbara Kurdej – Szatan, Joanna Moro, oraz Małgorzata Pieczyńska, a także Ida Karpińska, prezes i założycielka Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. Gościnnie w sesji zdjęciowej organizowanej w ramach kampanii wziął udział ginekolog prof. dr hab. n. med. Włodzimierz Sawicki Kierownik Katedry i Kliniki położnictwa i ginekologii onkologicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Odwiedź swojego ginekologa już dziś!

Dawno nie pojawiłaś się u ginekologa? Dlaczego? Krępują Cię badania? Niepotrzebnie. Przecież tu chodzi o Twoje życie! Nie mów także, że masz za mało czasu albo najzwyczajniej krępują Cię takie badana. Profilaktyczna wizyta u ginekologa dla wielu, zwłaszcza dojrzałych kobiet, które nie były w gabinecie od lat, może być stresującym przeżyciem. Niepotrzebnie, pamiętaj, że dobry specjalista to przyjaciel kobiet i najlepszy doradca. Zaś badanie profilaktyczne to najlepszy sposób, by upewnić się, że jesteś zdrowa. Daj się przyciągnąć do ginekologa. Nie rezygnuj z profilaktyki!

Daj się przyciągnąć do ginekologa

Świadomość Polek związana z chorobami narządów rodnych, a także z wykonywaniem badań ginekologicznych w dalszym ciągu jest dość niska. Od lat pokutuje bowiem stwierdzenie, że do lekarza idzie się wtedy, gdy coś dolega. Dlatego wiele pań, zwłaszcza po urodzeniu dzieci, szerokim łukiem omija gabinety ginekologiczne. Kobiety nadal boją się, czasem wstydzą i szukają wymówek, by nie chodzić do specjalisty. Mamy, ciocie i babcie, które rzadko bywają u ginekologa nie dają, tym samym, dobrego przykładu córkom, siostrzenicom i wnuczkom. To błąd, za który niekiedy płaci się wysoką cenę. Wiele chorób ginekologicznych nie boli, a objawy pojawiają się dopiero w zaawansowanym stadium. Tymczasem musimy mieć świadomość tego, że regularne badania ginekologiczne mogą pomóc we wczesnym wykryciu kłopotów, np. raka szyjki macicy. Dlatego tegoroczna kampania Piękna bo Zdrowa, nawołuje:

DAJ SIĘ PRZYCIĄGNĄĆ DO GINEKOLOGA

PAMIĘTAJ O REGULARNYCH BADANIACH GINEKOLOGICZNYCH!

Kampania ma na celu zwrócenie uwagi na problem chorób ginekologicznych kobiet i rzadkich wizyt w gabinetach ginekologicznych. Dlatego w tym roku w kampanii obecny jest również lekarz ginekolog, który w sposób symboliczny wskazuje na opisany problem.

Świadomość potrzeby badań ginekologicznych może ratować życie, to nie jest pusty slogan „daj się przyciągnąć do ginekologa”, ale prawda. Czerwona lina, która jest symbolem tej kampanii nie jest granicą między lekarzem a pacjentką a łącznikiem, który powinien je przyciągać do ginekologa. Badania ginekologiczne są bardzo krótkie, bezbolesne i nie należy się ich bać a skuteczność ich jest naprawdę bardzo wysoka” – powiedział podczas sesji zdjęciowej prof. dr hab. n. med. Włodzimierz Sawicki – Kierownik Katedry i Kliniki położnictwa i ginekologii onkologicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Pamiętajmy, że tylko regularne badania są skuteczną profilaktyką. Pamiętaj, że wiele chorób ginekologicznych nie boli, a objawy pojawiają się często w zaawansowanym stadium.

Rak szyjki macicy – groźny przeciwnik! Razem damy radę go pokonać

Rak szyjki macicy jest dość łatwy do zdiagnozowania. Rozwija się stosunkowo powoli, a jego umiejscowienie pozwala, w przeciwieństwie do innych nowotworów narządów rodnych, takich jak np. rak jajnika, na zastosowanie skutecznych metod diagnostycznych. W przypadku raka szyjki macicy wykonywanie regularnych badań cytologicznych odgrywa dużą rolę. Regularnie, co roku, wykonywana cytologia może nam dać pewność, że raka szyjki macicy wykryjemy we wczesnym stadium.

Cytologia i test HPV skuteczną metodą profilaktyczną

Rak szyjki macicy to choroba przenoszona drogą płciową. Obecnie na świecie wykonuje się powszechnie jeden test przesiewowy w profilaktyce raka szyjki macicy. Jest to badanie cytologiczne. Można je wykonywać w sposób konwencjonalny na szkiełku. Podczas badania lekarz pobiera materiał do badania, z szyjki macicy badanie to jest krótkie i co najważniejsze bezbolesne. Aby uniknąć ponownego pobierania materiału do badania, wystarczy pamiętać że: *badanie należy wykonać nie później niż 5 dni przed miesiączką

*lub 5 dni po miesiączce

*nie należy zakładać również globulek dopochwowych oraz

*dzień przed badaniem unikać współżycia.

Nowością, a zarazem skuteczniejszą alternatywą konwencjonalnej cytologii, jest cytologia na podłożu płynnym (LBC). Czym zatem różni się cytologia płynna od tej wykonywaną metodą tradycyjną? W metodzie tej całość pobranego z szyjki macicy materiału umieszczana jest bezpośrednio w specjalnym płynnym podłożu i transportowana do laboratorium. Tam, po odpowiednim opracowaniu technicznym otrzymywany jest jednowarstwowy preparat z idealnie zachowanymi komórkami. Metoda ta pozwala wyeliminować z preparatu niepożądane elementy (krew, śluz, nadmiar komórek zapalnych) utrudniające dalszą ocenę mikroskopową. Cytologię płynną cechuje również wyższa detekcja stanów przednowotworowych oraz możliwość wykonania z pozostałej części płynnego podłoża dodatkowych testów (np. molekulanych). Krótszy czas oczekiwania na wynik to szansa na szybsze podjęcie leczenia. Kolejnym badaniem profilaktycznym jest test na obecność DNA wirusa HPV. Wirus HPV, to inaczej wirus brodawczaka ludzkiego. Każdy z nas przynajmniej raz w życiu mógł być jego nosicielem. Do zakażenia może dojść podczas stosunku seksualnego, ale również przez skórny kontakt narządów płciowych partnerów. Test HPV wykrywa, zależnie od rodzaju, obecność materiału genetycznego – od dwóch do trzydziestu siedmiu genotypów wirusa brodawczaka ludzkiego. Obecnie znanych jest przeszło 120 typów wirusa HPV. Wirusy te można podzielić na dwie grupy:

  • wirusy niskoonkogenne(niskiego ryzyka): wśród nich najczęstsze to HPV typ: 6, 11,
  • wirusy wysokoonkogenne(wysokiego ryzyka): wśród nich najczęstsze to HPV typ: 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58 i 59.

Nie istnieje 100% metoda wyleczenia zakażenia wirusem HPV, jednak wykonanie testu pozwoli na podjęcie odpowiedniej profilaktyki zapobiegającej rozwojowi raka szyjki macicy. Warto pamiętać, że badanie to nie różni się od badania cytologicznego. W przypadku cytologii płynnej wystarczy jedno pobranie materiału do obu badań. Należy jednak zwrócić uwagę, że warunkiem powodzenia badań przesiewowych jest regularne wykonywanie badań, na które powinnyśmy się „dać przyciągnąć’’ przynajmniej raz do roku.

Dlatego bardzo ważne jest zadanie sobie pytania: Kiedy ostatni raz robiłam cytologię oraz test na obecność wirusa DNA – HPV? Jeśli dawno lub nigdy to…

Czas na Twój krok!

„Badania ginekologiczne – cytologia, testy DNA – na obecność wirusa HPV mają nam pomóc, nie zaszkodzić. Nie możemy się bać, że coś nam ginekolog wykryje. Musimy zawalczyć o siebie. Zadbać o własne zdrowie. Jest to bardzo ważne, ponieważ raka szyjki macicy można wyleczyć, jeśli zostanie wcześnie wykryty” – mówi o idei kampanii Ida Karpińska, prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości.

Kilka słów o Nas! Kwiatowi bohaterowie!

Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości powstała w 2007 roku z inicjatywy Idy Karpińskiej. Niezwykle silnej i charyzmatycznej kobiety, która 10 lat temu wygrała walkę z rakiem szyjki macicy. Choć diagnoza brzmiała jak wyrok, dziś Ida chce, aby kobiety wygrywały tę walkę, żeby wygrywały nowe życie. „Nie dam się, to moje życie. Choroba nie będzie mi mówiła, jak mam żyć i czy mam żyć!” – to było motto Idy w czasie choroby. Dziś powtarza – Nie zgadzam się z tym, żeby kobiety umierały na raka szyjki macicy. Dzięki cytologii, którą robiłam regularnie, żyję. Ty też możesz”. Organizacja prowadzi liczne akcje edukacyjne i kampanie społeczne, mające na celu zwiększanie świadomości społecznej kobiet dotyczącej chorób ginekologicznych.

Jeśli zainteresowałaś się naszą informacją, przyłącz się do nas. To takie proste.

Chcesz zostać naszą Ambasadorką? Chcesz pomóc nam ratować kobiety? Przypomnij im o badaniach ginekologicznych i regularnym odwiedzaniu ginekologa. Możesz działać wszędzie w domu, miejscu pracy gdzie tylko sobie wymarzysz. To nic trudnego! Noś codziennie naszą kwiatową bransoletę „Niezapominajkę”, którą zdobi specjalnie zaprojektowany kwiat. Dzięki niej będziesz pamiętała o badaniach ginekologicznych. Zamów ją już teraz. Nie zwlekaj!

Zamów bransoletkę Niezapominajkę na www.kwiatkobiecosci.pl i podaruj sobie zdrowie!

Kupony na wykonanie cytologii

Siódma edycja to, aż 4000 bezpłatnych kuponów na badanie cytologiczne. Głośno sprzeciwmy się rakowi szyjki macicy!

W ramach siódmej edycji kampanii „Piękna bo Zdrowa” mamy do przekazania, aż 4000 kuponów na badanie cytologiczne oraz 30% zniżki na konsultację ginekologiczną, HPV metodą PCR, USG ginekologiczne, USG piersi, które można będzie zrealizować w placówkach Centrum Medycznego Polmed.

Kupony będą zamieszczone w lutowych wydaniach magazynów wydawnictwa Bauer: „Olivia” i „Tina” oraz w marcowych numerach magazynów „Świat Kobiety” i „Naj”.

Przyjaciele Kwiatu Kobiecości!

Wieloletnie doświadczenie w organizowaniu akcji edukacyjnych i kampanii społecznych potwierdziło, że Organizacja ma wielu Przyjaciół przez wielkie „P”. Tych przyjaciół nie mogło zabraknąć podczas siódmej edycji Kampanii Społecznej „Piękna bo Zdrowa”. Przyciągać do badań ginekologicznych pomogli Nam patroni medialni kampanii: portale wp.pl, abcZdrowie.pl, naszemiasto.pl, poradnikzdrowie.pl, naobcasach.pl, medycynapraktyczna.pl, zwrotnikraka.pl, planetakobiet.pl, publicznecentraonkologii.pl, magazyny: Świat Kobiety, Olivia, Tina, Naj, Moda na Zdrowie, Zdrowie, Wesele, IK Magazyn, Businesswoman & Life, Wróżka, Warsaw Press, Głos Mordoru. Monitoringiem mediów zajmuje się Instytut Monitorowania Mediów. Przeprowadzenie kampanii nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie sponsorów i partnerów:

Becton Dickinson, TZMO SA – marka Bella, Boehringer Ingelheim, Deichmann, Dr Beata Dethloff, JBB, Omega Pharma producent Lactacydu, Nestle Health Science – producent Resource. Stroje dla ambasadorek kampanii przygotowała marka Mohito przy współpracy ze stylistami marki – Oskarem Kacprzakiem oraz Agatą Szadkowską, a zdjęcia wykonał Jacek Poremba przy współpracy z agencją ShootMe Photographers & Production. Sesja zdjęciowa odbyła się w Studio Tęcza. Kampanię „Piękna bo Zdrowa” wspierają również Jaga Hupało Born to Create, marka PAESE oraz Parthenea marketing farmaceutyczny. W tym roku patronami merytorycznymi są: NFZ, WACC, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne, Polska Unia Onkologii, Polskie Towarzystwo Patologów.

Specjalnie na potrzeby siódmej odsłony kampanii przygotowany został spot przy współpracy z Film Wagon, który będzie emitowany we wszystkich kinach sieci Multikino na plazmach oraz infotixach przy kasach oraz przed seansami filmowymi w ramach cyklu spotkań dla kobiet „Kino na Obcasach”, na nośnikach wizualnych MOVE MEDIA w sieci sklepów Tesco, na nośnikach reklamowych w przychodniach na nośnikach wizualnych HealthTV w placówkach medycznych Euro Medic, Scanmed, Swissmed, CenterMed, Polmed w całej Polsce, na nośnikach wizualnych należących do Benefit TV w klubach fitness w całym kraju, na nośnikach wizualnych  BIGFORMAT.tv na Dworcu Centralnym w Warszawie oraz na innych nośnikach usytuowanych przy najbardziej ruchliwych miejscach w Warszawie oraz Kaliszu. Plakaty kampanii pojawią się w aptekach ZIKO na terenie całej Polski, na nośnikach przy kasach w sieci sklepów Deichmann, na ekranach zamieszczonych na drukarkach w uczelniach w 10 miastach we Polsce: Wrocław, Warszawa, Katowice, Łódź, Poznań, Szczecin, Opole, Częstochowa, Gliwice, Gdańsk. Popularna  polska artystka kabaretowa, aktorka, konferansjerka Katarzyna Pakosińska  użyczyła swojego  głosu do nagrania spotu promującego siódmą odsłonę kampanii „Piękna bo Zdrowa”. Czerwoną linę, która stanowi nieodłączny element kampanii przygotowała firma ELEGANT. O materiały graficzne kampanii zadbali Ida Nowosielska – Deerlogo oraz Szymon Tomiło.

Więcej informacji: www.kwiatkobiecosci.pl, www.facebok.com/kwiatkobiecosci

Pamiętaj! Ginekolog i badania ginekologiczne to Twoi sprzymierzeńcy… Tylko nikomu ani słowa… Żartujemy! Powiedz o tym przyjaciółkom, siostrze, mamie. Pamiętaj, regularna wizyta u ginekologa jest szansą na zdrowe życie dla każdej kobiety. A Ty? Kiedy ostatnio robiłaś badania cytologiczne?

#kwiatkobiecosci #pieknabozdrowa

plakat_kwiat_poziom1

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.