Freelancer czy e-commerce software house – na co się zdecydować

Czy zdecydowałeś się na to, aby część z zadań związanych z obsługą sklepu internetowego Magento zlecić na zewnątrz? W niektórych przypadkach może być to znacznie lepsze rozwiązanie niż tworzenie czy poszerzanie zespołu in-house. Niemniej jednak stoisz przed kolejnym wyborem – e-commerce software house czy freelancer? Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. W tym artykule je omówimy, dzięki czemu łatwiej będzie Ci podjąć korzystny dla siebie wybór.

E-commerce software house i freelancer – definicje

Zanim poszerzymy temat, wyjaśnijmy sobie, co oznaczają używane tutaj terminy:

  • E-commerce software house

Software house to często spotykany termin dotyczący firm, których usługi koncentrują się przede wszystkim na oprogramowaniu. Przedsiębiorstwa takie specjalizują się w konkretnych branżach i z powiązanymi z nimi technologiami (np. e-commerce > Magento). E-commerce software house zwykle składa się z całkiem rozbudowanego zespołu, który tworzą nie tylko developerzy, ale i konkretne osoby odpowiedzialne za zarządzanie projektami, czy kontakt z klientem. Portfolio takiego przedsiębiorstwa jest z reguły dość bogate, gdyż jest ono w stanie obsługiwać dużych i/lub licznych klientów.

  • Freelancer

Freelancer to tzw. wolny strzelec, czyli w tym przypadku programista pracujący na własny rachunek. Jego stopień zaangażowania w software development potrafi być różny. Niektórzy utrzymują się z etatu (może to być software house lub stanowisko w zupełnie innej branży), a dla swoich klientów pracują po godzinach. Inni z kolei czynią z tego główne źródło utrzymania. Ci drudzy często początkowo rozliczają się z klientami przez umowy o dzieło i zlecenie, aby po jakimś czasie założyć własną, zarejestrowaną działalność. Z racji tego, że freelancerzy „są sobie sterem i okrętem”, mogą być bardzo elastyczni, jak i szczegółowo określić specjalizację.

E-commerce software house – zalety i wady

Zacznijmy od bliższego przyjrzenia się e-commerce software house’om:

Zalety:

  • Szeroki zakres usług – z racji tego, że software house ma do dyspozycji licznych specjalistów z różnych dziedzin, jest w stanie zająć się licznymi procesami jak consulting, tworzenie modułów dla sklepu, design strony internetowej, testowanie itd.
  • Dostęp do nowoczesnych technologii – niektóre oprogramowanie czy inne rozwiązania potrzebne w pracy mogą być na tyle drogie, że stać na nie będzie jedynie rozbudowany e-commerce software house.
  • Ustalony workflow – realizacja projektów przez e-commerce software house odbywa się według konkretnego procesu. Obejmuje go m.in. weryfikacja pracy przez project managerów, tworzenie szczegółowych raportów, kontrola jakości, czy konsultacje w celu ustalenia następnych planów. Z racji takiej struktury pracy łatwiej jest o dotrzymywanie terminów.

Wady:

  • Wysoki koszt – jako że mamy tutaj do czynienia z typową firmą, musi ona opłacić wynagrodzenie swoich pracowników wraz ze świadczeniami czy utrzymywać wynajmowane/posiadane biuro. Wszystko to znajduje później odbicie w stawkach.
  • Brak elastyczności – e-commerce software house pracuje w określonych godzinach, dlatego na pewne nagłe kwestie nie może bezzwłocznie zareagować.
  • Skomplikowane kwestie organizacyjne – choć wspomniany wcześniej proces pracy ma w sobie zalety, to jednak potrafi prowadzić do pewnych problemów. Wewnętrzna komunikacja i konieczność podejmowania niektórych decyzji przez określone osoby, aby „ruszyć” projekt, potrafi niekiedy zakłócić workflow.

Freelancer – zalety i wady

Omówmy teraz drugą opcję:

Zalety:

  • Niższy koszt – z racji tego, że działalność freelancerów na własny rachunek nie generuje tak dużych kosztów stałych, ich stawki mogą być mniejsze.
  • Wąska specjalizacja – aby wyróżnić się na rynku, freelancerzy starają się opanować bardzo konkretne umiejętności i technologie. Dzięki temu, że pracują do tego nad różnymi projektami, stają się naprawdę wyjątkowymi ekspertami w swojej dziedzinie.
  • Kontakt i elastyczność – w przypadku współpracy z freelancerem łatwiej jest o swobodną i bezpośrednią komunikację. Dzięki temu mniej problematyczne jest zlecenie mu „na szybko” drobniejszych projektów.

Wady:

  • Trudność w skalowaniu pracy – freelancer, jako pojedyncza osoba, ma ograniczone moce przerobowe. Z tego powodu wraz z rozwojem sklepu po pewnym czasie może nie być w stanie wywiązać się z realizowanych projektów, które bardzo się rozrosły.
  • Mniejszy potencjał na współpracę długoterminową – omówiony wcześniej czynnik może prowadzić właśnie do tego punktu. Przyczynia się do tego także fakt, że freelancerom znacznie łatwiej jest zostawić obecnego klienta na rzecz nowego, gdy uznają to za słuszne.
  • Ograniczony zakres usług – choć jest to jednocześnie przedstawioną wcześniej zaletą, potrafi być też problematyczne. Obsługa sklepu Magento wymaga realizacji wielu zadań, a pojedynczy freelancer nie może znać się na wszystkim.

Podsumowanie – e-commerce software house czy freelancer?

Decyzja będzie zależeć oczywiście od Twojej sytuacji. Jeśli chcesz rozwiązania „wszystko w jednym” i Cię na nie stać, e-commerce software house będzie lepszym wyborem. Freelancer z kolei świetnie nada się do krótkoterminowych, ściśle określonych projektów z mniejszym budżetem. Starannie rozważ zatem wszystkie za i przeciw i dokonaj trafnego wyboru.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.