Idealny franczyzobiorca – mit czy prawda?
Przeczytasz w 3 minuty

Idealny franczyzobiorca – mit czy prawda?

Stalowe nerwy, odporność na stres, samodzielność i pewność siebie – tak rysuje się profil idealnego franczyzobiorcy. Gdzie takiego szukać? A może to niedościgniony wzór, który w rzeczywistości nie istnieje?

Franczyza to model biznesowy, który umożliwia danej firmie rozwój sieci w oparciu o współpracę z indywidualnymi przedsiębiorcami. Na jej sukces składa się kilka elementów, m.in.: dobry biznesplan, rozpoznawalność marki, lokalizacja i wreszcie osoba prowadząca biznes. Jednak w całej tej układance jedna część pozostaje niewiadoma – franczyzobiorca. Na początku współpracy zarówno jedna, jak i druga strona udziela sobie dużego kredytu zaufania. Trudno bowiem na pierwszy rzut oka stwierdzić, z kim mamy do czynienia i czy kandydat się sprawdzi. O swoich doświadczeniach w pracy z franczyzobiorcami mówi Marta Sewerynek-Otwinowska, Dyrektor Działu Analiz Futuro Finance.

Pozyskując do współpracy franczyzobiorcę, zarządcy sieci przygotowują profil idealnego kandydata, który jest ściśle powiązany ze strategią firmy. Jakie cechy powinna mieć osoba chcąca zostać franczyzobiorcą?

Potencjalny franczyzobiorca to osoba mająca nie tylko cechy przywódcze, ale przede wszystkim organizacyjne. Praca w placówce franczyzowej, zwłaszcza na początku, wymaga dużej samodyscypliny i determinacji. Osoba chcąca z nami współpracować powinna być także uczciwa, komunikatywna, pewna siebie, ambitna, wykazywać się sporym zaangażowaniem oraz nastawieniem na realizację wyznaczonych celów. Nie wymagamy, aby kandydat miał doświadczenie w branży, jednak będzie to z pewnością dodatkowy atut. Podobnie jak wszelkiego rodzaju umiejętności sprzedażowe. Takie osoby z pewnością szybciej przejdą przez całą ścieżkę wdrożeniową.

Cechy charakteru to jedno, ale czy kandydat powinien mieć też jakieś specjalistyczne wykształcenie?

Cenniejsze od wykształcenia jest doświadczenie – niekoniecznie zdobywane w środowisku doradców finansowych. Umiejętności takie jak zarządzanie ludźmi, realizacja wyznaczonych celów, planowanie i nadzorowanie pracy zespołu oraz bieżące raportowanie będą mile widziane. Jednak jeśli potencjalny franczyzobiorca ich nie ma, ale wykazuje duże zaangażowanie, upór i konsekwencję w działaniu, to przy wsparciu doświadczonego koordynatora jest w stanie je nabyć. Dodatkowo Futuro Finance oferuje szkolenia, które pozwalają na zdobycie wiedzy z zakresu bankowości przed otwarciem oddziału oraz w trakcie jego prowadzenia. Warto jednak pamiętać, że franczyza w finansach nie oznacza łatwiejszego biznesu na polskim rynku. Oczywiście jest obciążona mniejszym ryzykiem niż rozwijanie działalności od zera, ale wymaga od inwestora dużej determinacji i chęci współpracy w ramach systemu.

Załóżmy, że firma znalazła idealnego kandydata. Co będzie należało do jego obowiązków?

Do zadań franczyzobiorcy należy aktywne pozyskiwanie klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi długotrwałych relacji oraz sprzedaż ofert. Dodatkowo jest on zobligowany do przestrzegania zasad i procedur związanych ze współpracą z innymi działami Futuro Finance, a także rozwijania działalności, utrzymywania jednolitego i zgodnego z koncepcją wizerunku sieci franczyzowej oraz zachowania w tajemnicy know-how, które od nas otrzymał. Zależy nam, aby wszystkie placówki funkcjonowały według tych samych standardów, dlatego staramy się utrzymać jakość świadczonych usług na wysokim poziomie.

Osoby, które zdecydują się na franczyzę pod szyldem wrocławskiej firmy doradztwa finansowego, muszą liczyć się z wydatkami na uruchomienie biznesu. Jakiego rzędu są to kwoty i czy inwestorzy mogą liczyć na jakieś wsparcie?

Według Polskiej Organizacji Franczyzowej przeciętny koszt uruchomienia placówki wynosi około 167 tys. zł netto. Futuro Finance wymaga uiszczenia opłaty licencyjnej w wysokości 30 tys. zł netto. Należy do tego jeszcze doliczyć koszty związane z adaptacją placówki, czyli projekt wnętrza, zakup wszystkich materiałów budowalnych oraz wyposażenia. My ze swojej strony wspieramy franczyzobiorcę również w tej kwestii, dając mu dostęp m.in. do sprawdzonych dostawców i podwykonawców, dzięki czemu wszelkie prace przebiegają znacznie szybciej. Ponadto inwestorzy mogą liczyć na wsparcie naszego Koordynatora ds. Rozwoju Rynków Franczyzowych, który jest obecny na każdym etapie tworzenia placówki.

Z opublikowanego niedawno raportu „O franczyzie w Polsce 2017” wynika, że ten model biznesowy cieszy się coraz większą popularnością. Jak to wygląda w przypadku Futuro Finance? 

Co miesiąc średnio zgłasza się do nas 5 zainteresowanych współpracą, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że obraliśmy właściwy kierunek rozwoju. Oddziały otwieramy w największych miastach wojewódzkich, a działanie w ramach sytemu franczyzowego pozwala nam na wkroczenie do mniejszych miast,  w których usługi doradztwa finansowego są potrzebne. Futuro Finance dba o wysoką rentowność placówki i partnera, ponieważ deleguje do tego celu swoich specjalistów. Właścicielom naszych dwóch oddziałów franczyzowych inwestycja zwróciła się już w 3 miesiące. To duży sukces, zwłaszcza że rozwijają biznes w małych miasteczkach, gdzie samodzielnie musieli zbudować wizerunek bezpiecznych, pewnych doradców finansowych.

Futuro Finance to firma o sprecyzowanej koncepcji rozwoju opartej o konkretną wizję biznesu. Od ponad 7 lat z sukcesami zajmuje się pozyskiwaniem finansowania bankowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, gospodarstw rolnych i osób fizycznych. Cały czas rozwija sieć oddziałów w punktów franczyzowych, które w tej chwili znajdują się we Wrocławiu, w Katowicach, Krakowie, Lubinie, Wałbrzychu, Lublinie i Świebodzicach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.