Badanie Jabra: Dźwięki za którymi tęskniliśmy najbardziej w czasie lockdownu
Przeczytasz w 3 minuty

Badanie Jabra: Dźwięki za którymi tęskniliśmy najbardziej w czasie lockdownu

Tęsknota za dźwiękiem na żywo: 65 procentom respondentów najbardziej brakowało dźwięków koncertów

  • Badanie przeprowadzone na różnych rynkach ujawnia, jakich dźwięków brakowało nam najbardziej podczas izolacji
  • Największej grupie respondentów brakowało muzyki na żywo (65%)
  • Najniższe miejsce w ankiecie zajęły siłownie — jedynie 31% uczestników przyznało, że brakowało im odgłosów ćwiczących
  • Ulgę podczas pandemii przyniosła muzyka — 49% osób twierdzi, że słucha teraz muzyki częściej niż przed pandemią

Warszawa, 13 sierpnia 2021 r. — Minął ponad rok pandemii, a wiele wydawałoby się zwykłych kiedyś rzeczy stało się już odległym wspomnieniem. Aby  dowiedzieć się, za którymi dźwiękami tęskniliśmy najbardziej firma Jabra zapytała o to osoby z całego świata. Okazuje się, że są to proste rzeczy. Pierwsza piątka to:

  1. Muzyka na żywo na koncertach — 65%
  2. Pluskanie i śmiechy przy basenie — 60%
  3. Odgłosy sztućców i jedzenia w restauracji — 58%
  4. Oklaski w teatrze — 56%
  5. Gwar w barze/pubie — 53%

O dziwo, dźwięki kojarzone z siłownią nie zajęły wysokiego miejsca, co sugeruje, że pandemia przyniosła pożądaną przerwę od stękania i sapania podczas treningów. Zaledwie 31% respondentów przyznało, że brakuje im dźwięków siłowni. Szczególnie niechętnie do stękania i dyszenia odnosili się Brytyjczycy — tylko 20% z nich nie może się doczekać wznowienia zajęć z HIIT.

Muzyczny dorobek Europy najwidoczniej wpłynął na nasze preferencje: muzyki na koncertach brakowało ponad trzem czwartym Włochów (77%), oraz podobnej liczbie Hiszpanów (73%) i 68% Niemców. Okazało się wręcz, że to właśnie muzyki brakowało najbardziej ludziom na całym świecie, z wyjątkiem USA. Amerykanie na czele listy umieścili bowiem dźwięki chlapania wodą i śmiechu przy basenie (74%).

Badanie Jabra: Dźwięki za którymi tęskniliśmy najbardziej w czasie lockdownu

Chodzi o drobiazgi

Ostatnie półtora roku było trudne, ale czas ten skłonił większość ludzi do doceniania drobiazgów, co znalazło odzwierciedlenie w najbardziej wytęsknionych dźwiękach. Nie dziwi więc to, że wysokie miejsca na liście zajęły dźwięki morza i odgłosów plaży, a także życia nocnego i dopingu na trybunach. Co ciekawe, brakuje teraz dźwięków, które poprzednio nie były zauważane, takich jak gwar dzieci na placach zabaw oraz odgłosy ruchu ulicznego.

W wynikach badania zauważalny jest też niedostatek interakcji towarzyskich — respondentom brakowało głosów na żywo rodziny i przyjaciół, śpiewów „Sto lat” czy prostych próśb „przytul mnie”.

„Atak pandemii szybko zmienił nasze życie. Po ponad roku ludzie mieli szansę zastanowić się nad tym, jak ono teraz wygląda” — mówi Claus Fonnesbech, senior dyrektor firmy Jabra. „Dźwięk odgrywa ważniejszą rolę w codziennym życiu ludzi, niż wielu osobom mogłoby się  wydawać. Z badania wynika też, że dźwięki uważane za banalne czy też w ogóle ignorowane, stały się teraz bardzo pożądane”.

Muzyka ucieczką od pandemii

Choć wielu osobom na świecie brakowało muzyki na żywo, niedostatek ten wynagradzali sobie koncertami we własnym salonie. Niemal połowa (49%) respondentów wskazała, że od początku pandemii słucha muzyki częściej. Najwięcej muzyki słucha się w USA — 59% respondentów słucha ulubionych wykonawców częściej niż przedtem, a kolejne miejsca zajęły Włochy (58%) i Hiszpania (58%).

Badanie Jabra: Dźwięki za którymi tęskniliśmy najbardziej w czasie lockdownu

Przyzwyczajenie do ciszy

Choć brakowało nam codziennych dźwięków sprzed pandemii, 33% osób zadeklarowało, że woli odwiedzać cichsze miejsca po jej zakończeniu, podczas gdy głośniejsze miejsca będzie preferować 24% respondentów. Spośród osób, które wolą ciszę, ponad połowa (55%) stwierdziła, że pokochała własną przestrzeń, a 43% przywykło do bieżącej sytuacji.

Spośród osób, które wolą hałaśliwe miejsca, 73% wyjaśniło, że chce powrócić do „normalnego” gwaru i krzątaniny, przy czym bardziej tęsknią za tym uczestniczki (76%) niż uczestnicy (70%) ankiety. Ogółem do normalności chce powrócić 80%, a szczególnie osoby w wieku od 55 lat.

###

Metodologia badania:

Badanie, przeprowadzone przez Censuswide, odbyło się w kwietniu 2021 r. i opierało się na odpowiedziach zebranych od ponad 12 000 uczestników z 10 krajów na całym świecie: Wielkiej Brytanii, USA, Australii, Hiszpanii, Niemiec, Holandii, Francji, Włoch, Szwecji i Danii.

 

O Jabra

Jabra to wiodąca światowa marka rozwiązań audio, wideo oraz służących do współpracy – stworzona z myślą o dostarczaniu znakomitych produktów konsumenckich i biznesowych. Jako  dumny członek GN Group nie ustaje w wysiłkach, by ludzie mogli słyszeć więcej, robić więcej, a tym samym stać się kimś więcej niż kiedykolwiek było to możliwe. Doskonałe rozwiązania Jabra to wynik 150-ciu lat pionierskiej  pracy. Dzięki wieloletnim doświadczeniom firma tworzy zintegrowane zestawy słuchawkowe i narzędzia komunikacyjne dla firm z sektora call center, biur i współpracy, które pomagają profesjonalistom pracować wydajniej z dowolnego miejsca; a także prawdziwie bezprzewodowe słuchawki, w tym douszne, które pozwalają konsumentom cieszyć się znakomitą jakością połączeń, muzyki oraz multimediów. Grupa GN, założona w 1869 roku, działa w 100 krajach na świecie, oferując innowacyjność, niezawodność oraz wygodę użytkowania. GN zatrudnia 6500 osób, a jej roczny przychód wyniósł w 2020 roku 13,4 mld DKK. Marka Jabra zatrudnia 1900 osób, a jej przychody to ok. 8,7 mld DKK. Grupa GN jest notowana na giełdzie Nasdaq w Kopenhadze.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.