W biznesie tak jak w życiu: zdarzają się różne nieprzewidziane sytuacje, w których powstaje konieczność zlikwidowania lub zawieszenia prowadzonej działalności. W takim momencie wśród wszystkich niezbędnych formalności pojawia jest pytanie, co zrobić z leasingowanym samochodem?
Na szczęście istnieje kilka korzystnych rozwiązań, które pozwolą zwrócić lub zatrzymać użytkowany samochód. Pierwsze z nich i najbardziej oczywiste jest zgłoszenie faktu rozwiązania działalności firmie leasingowej oraz zwrócenie pojazdu. W tej sytuacji leasingodawca naliczy opłatę odpowiadającą sumie pozostałych rat leasingowych bez odsetek, która następnie zostanie pomniejszona o kwotę ze sprzedaży samochodu. Choć jest to najprostsze wyjście z sytuacji, to niekoniecznie musi być satysfakcjonujące.
Wcześniejszy wykup
Jeśli przedsiębiorca kończący działalność będzie chciał zachować leasingowane auto, może zdecydować się na jego wcześniejszy wykup. Zwykle umowy leasingowe zabezpieczone są ograniczeniem dotyczącym minimalnego czasu ich trwania co oznacza, że wykupienie auta na preferencyjnych warunkach nie jest możliwe przed upływem 2 lat od zawarcia kontraktu. W sytuacji, w której umowa leasingowa trwała krócej niż 40 proc. okresu normatywnej amortyzacji, wykupienie samochodu możliwe jest wyłącznie za jego cenę rynkową.
Leasing konsumencki
Innym rozwiązaniem może być zamiana leasingu na firmę na leasing konsumencki. To propozycja dla tych, którzy nie chcą stracić spłaconego już w pewnej części samochodu. Wybrane firmy leasingowe umożliwiają przeniesienie umowy leasingowej na osobę prywatną. Dzięki temu nawet po zakończeniu prowadzenia działalności możliwe jest kontynuowanie spłat kolejnych rat leasingowych. Co ważne, zmiana leasingu firmowego na konsumencki nie niesie za sobą żadnych negatywnych konsekwencji podatkowych. W momencie zakończenia działalności podatnik traci jednak możliwość odliczania podatku VAT i zaliczania miesięcznych rat w koszty uzyskania przychodu.
Leasing w zawieszonej działalności
Każdemu niezatrudniającemu pracowników przedsiębiorcy przysługuje też prawo do zawieszenia działalności na okres od 1 miesiąca do 2 lat. Należy jednak pamiętać, że takie posunięcie nie zwalnia go z ponoszenia kosztów zaciągniętych wcześniej zobowiązań. Również w tym wypadku może on zwrócić przedmiot leasingu na tych samych zasadach, jak przy likwidacji działalności. Dużo bardziej korzystnym rozwiązaniem z punktu widzenia przedsiębiorcy jest dalsze płacenie rat w niezmienionej formie. Raty leasingowe, które płacone są w okresie zawieszenia firmy, ale dotyczą umowy zawartej w trakcie jej działalności, mogą być zaliczane w koszty uzyskania przychodu. W kosztach nie można rozliczać jednak wydatków związanych z eksploatacją auta, natomiast nadal przysługuje nam prawo odliczania podatku VAT od rat leasingowych.
Ubezpieczenia w leasingu – pewna spłata
Zabezpieczeniem na wypadek sytuacji uniemożliwiających regulację opłat leasingowych jest ubezpieczenie spłaty leasingu. Posiadając takie ubezpieczenie możemy być pewni, że w przypadku naszej niezdolności do pracy, choroby czy też innych zdarzeń losowych ubezpieczyciel zajmie się spłatą kolejnych rat. Ubezpieczenia w leasingu pomagają uchronić się przed konsekwencjami zaległości w spłacie rat leasingowych. W przeciwnym razie każda zwłoka w opłatach może skutkować rozwiązaniem umowy oznaczającym konieczność zwrotu samochodu.