Internet jest w dzisiejszych czasach jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych niezbędnych w każdym biznesie – również w mikroprzedsiębiorstwach, które bardzo często prowadzą działalność online. Rozważając opcję założenia własnej firmy, warto zatem zorientować się, jak przedstawia się kwestia korzystania z usług internetowych.
Dopasowany do potrzeb firmy internet jest ważnym aspektem prowadzonej przez nią działalności. Rynkowa oferta w tym zakresie jest bogata i nieustannie się poszerza – dostawcy proponują coraz lepsze parametry jakościowe swoich usług. W pierwszej kolejności należy zastanowić się nad indywidualnymi oczekiwaniami i preferencjami, które w poszczególnych firmach kształtują się nieco inaczej. Kluczowe pytanie brzmi: do czego będzie używany internet w firmie? Ma służyć korespondencji mailowej i obsłudze nieskomplikowanych aplikacji biurowych czy prowadzeniu wideokonferencji? A może będzie wykorzystywany na potrzeby platformy e-learningowej lub handlowej? W zależności od najistotniejszych z punktu widzenia firmy przesłanek należy dobrać odpowiednią przepustowość – generalnie zasada jest taka, że im ona wyższa, tym większe są możliwości eksploatacji internetu. Firma nastawiona na świadczenie usług online na szybkości sieci oszczędzać nie powinna.
Jak można podłączyć firmę do sieci?
Jeśli chodzi o sposób podłączenia się do sieci, do wyboru jest kilka opcji, a mianowicie kabel – czyli DSL, radiolinia oraz światłowód. W pierwszym przypadku zastosowanie znajdują linie telefoniczne – to obecnie najtańszy, ale też i najwolniejszy wariant. Zwykle opłaca się go wykupić w pakiecie z inną usługą, np. telefonem stacjonarnym. Z kolei przesyłanie sygnału za pomocą fal radiowych jest o tyle wygodne, że umożliwia bezprzewodowe korzystanie z internetu – minusem tego rozwiązania jest jednak brak stabilności siły sygnału, co odczuć można szczególnie przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Pozostaje jeszcze internet światłowodowy cieszący się coraz większą popularnością i oferujący najlepsze przepustowości. W Polsce światłowodowa infrastruktura jest wciąż na etapie rozwoju, aczkolwiek jej zasięg nieustannie się powiększa.
Operator ogólnopolski czy lokalny?
Usługi internetowe znajdują się w ofercie wielu dostawców – lokalnych i ogólnopolskich. Przykładem może być tu chociażby proponowany przez firmę inea internet – Poznań i Wielkopolska to główne rejony działalności tego operatora. Podstawową różnicę pomiędzy dostawcami ogólnopolskimi a lokalnymi dostrzec da się przede wszystkim w obszarze cen – o ile w pierwszym przypadku wchodzą w rachubę krajowe stawki, o tyle w tym drugim są one z reguły niższe.
Ważne aspekty umowy
Przed podpisaniem umowy z dostawcą internetu trzeba koniecznie zapoznać się z jej warunkami. Pojawia się przy tej okazji kilka istotnych kwestii. Pierwsza sprawa – jakie dodatkowe usługi proponuje firma? Czasem jest to np. darmowy router bądź zewnętrzny adres IP. Po drugie – jak przebiega proces reklamacji oraz jak firma reaguje w przypadku awarii? Po trzecie – z punktu widzenia klientów niezwykle ważne jest to, by mieć całodobowy dostęp do pomocy technicznej. Sprawny serwis w dużej mierze decyduje o jakości usług.