Netflix, Spotify, Adobe, PlayStation Plus, beGlossy czy Doradca Informatyczny – co łączy te usługi? Ich cechą wspólną jest to, że klient może opłacać dostęp do nich automatycznie. Dzięki temu nie musi robić comiesięcznych zamówień oraz przelewów. To jednak tylko kropla w subskrypcyjnym morzu możliwości, które pochłania coraz to nowe, czasami zaskakujące branże.
Z subskrypcyjnej lub inaczej abonamentowej metody płatności za dostęp do usług korzysta już blisko połowa Polaków*. Lawinowo wykupujemy możliwość korzystania z dóbr, na których nam zależy. Najlepiej w rankingu mają się serwisy kulturalno-rozrywkowe, które oferują dotarcie do filmów, seriali czy muzyki. Coraz popularniejsze są również subskrypcje oprogramowania, gier komputerowych oraz miejsce w wirtualnej chmurze danych.
Co ciekawe przestrzeń usług subskrypcyjnych nie jest wyłącznie zarezerwowana dla dóbr, które mają postać kodu. Prężną gałąź tego biznesu stanowią tak zwane subskrypcje pudełkowe czyli rzeczowe produkty tematyczne regularnie wysyłane pod drzwi nabywców. Są to często posiłki, kosmetyki, gadżety dla geeków, a nawet produkty higieniczne, które wraz ze słodyczami docierają do klientek w ustalony czas miesiąca.
Usługi specjalistyczne w subskrypcji
Stosunkowo nowym lecz mocnym nurtem rozwoju rynku abonamentowego są specjalistyczne usługi świadczone zdalnie. Zwiększoną dynamikę tego sektora można wiązać z panującą pandemią i ograniczonym dostępie do specjalistów z różnych dziedzin – ale ten zryw zaczął się już wcześniej. Jest on powiązany z modernizacją stylu życia i potrzebą natychmiastowej, profesjonalnej pomocy w przypadku wystąpienia sytuacji, która niesie ryzyko.
To poczucie bezpieczeństwa dla posiadacza subskrypcji, że w razie problemów będzie mógł skontaktować się z wykwalifikowanym specjalistą np. lekarzem, prawnikiem lub informatykiem, którzy bez zbędnej zwłoki, zdalnie pomogą mu. Taką relację można symbolicznie porównać do schematu na jakich działają ubezpieczenia, dające pewność, że w razie kłopotów, zaoferują praktyczne wsparcie.
Wygodne życie subskrybenta i nie tylko
Liczba plusów, które cieszą osoby opłacające subskrypcje faktycznie robi wrażenie. Przede wszystkim jest to wygoda. Spokojna głowa, gwarantowana ciągłość dostępu do dóbr, bezpieczeństwo i zazwyczaj bardziej atrakcyjna cena niż przy sprzedaży pojedynczej przekonują coraz większe grono konsumentów i przedsiębiorców.
Z drugiej strony subskrypcja to także bardzo znaczna korzyść dla jej organizatora. Stali, lojalni klienci generujący dochód, mniejsze problemy z płatnościami i dodatkowe możliwości marketingowe są powodem, że takie rozwiązania e-commerce są wdrażane chętnie i skutecznie.
Pod lupą formalności
Przed zamówieniem danej subskrypcji warto szczegółowo zapoznać się z jej warunkami. Istotne jest, aby sprawdzić na jaki okres zawierana jest umowa, w jaki sposób realizowana jest płatność, czy cena nie zmieni się, czy sprzedawca jest wiarygodny, a także jakie są warunki odstąpienia od umowy.
Dodatkowo, jeśli istnieje możliwość wypróbowania usługi np. przez kupno pojedynczego pakietu lub opcja testowego miesiąca to również kwestia, która może zaważyć na ostatecznej decyzji zakupu.
Na koniec rzecz nad którą korzystnie mieć kontrolę czyli… ilość i koszt wszystkich naszych subskrypcji. Bo jak mówi stare przysłowie „ziarnko do ziarnka” więc posiadając czterdzieści osiem różnego rodzaju subskrypcji może okazać się, że stanowią one spory procent naszych przychodów finansowych. Weryfikujmy zatem, jakie dostępy są dla nas i dla naszych bliskich najważniejsze, bo do samego korzystania z nich już nie trzeba nikogo przekonywać.
*Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii”. N=1000. Badanie przeprowadzone w listopadzie 2020 na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut IBRiS.
Joanna Jurczak
Prezes Zarządu BZ Group Sp. z o.o.
Spółka BZ Group zapewnia dostęp do specjalistycznych usług świadczonych w modelu zdalnym, w ramach trzech głównych linii biznesowych pn. „Doradca Informatyczny”, „Twój Zdalny Lekarz” oraz „Tak Prawnik”. Usługi dostępne są w formie pakietowej, subskrypcyjnej lub dla klientów partnerów biznesowych. Więcej na www.bzgroup.pl