Na wystawie Sekwencje #3: Czerwona energia zaprezentowane zostały prace Malwiny Konopackiej i Mariana Czapli z kolekcji Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej i Biura Wystaw w Warszawie. To trzecie z czterech zaplanowanych wydarzeń z cyklu Sekwencje w Centrum Giełdowym w Warszawie.
Kuratorzy cyklu wystaw Sekwencje tym razem zestawili ze sobą oryginalne formy ceramiczne Malwiny Konopackiej i malarstwo ekspresyjne Mariana Czapli. Prace obojga artystów łączy wyjątkowo odważne postrzeganie rzeczywistości, odzwierciedlone wyrazistymi formami i kolorami.
Malwina Konopacka w ramach własnego projektu OKO od 2014 tworzy ręcznie malowane przedmioty z ceramiki w limitowanych edycjach, które zyskały uznanie niejednego kolekcjonera sztuki. Założeniem projektu było sprawdzenie, czy tworzone przez nią rysunki zdobędą zainteresowanie, gdy zostaną przeniesione na przedmioty codziennego użytku. Na serię OKO składają się wazony, lampy, a nawet biżuteria. Artystka udowadnia, że elementy sztuki mogą z powodzeniem towarzyszyć nam na co dzień. Tworzone przez nią prace są oryginalne i co najważniejsze dostępne dla każdego zainteresowanego. Przedmioty z kolekcji OKO, oryginalne przykłady polskiego designu, są idealnym pomysłem na prezent.
Marian Czapla to artysta, którego obrazy wyróżniał kolor. Intensywny, rzucający się w oczy i nieoczywisty.
Abstrakcyjne formy w jego malarstwie ekspresyjnym często nawiązują do przeżyć mistycznych. Malował także kwiaty, kodując ich charakter i zapach na obrazach. Wiele jego prac nawiązuje do kondycji człowieka. Jego obrazy ukazują ludzkie postaci, często pełne cierpienia, powykrzywiane, w zaskakujących pozach.
Co łączy obu tych artystów? Nowatorskie podejście do sztuki.
Marian Czapla podkreślał: „Być może abstrakcja jest najbardziej uniwersalnym językiem plastycznym – jeśli oddaje kształt myśli, konstruuje pojęcie, symbolizuje materię. Ale moja ekspresyjna osobowość, mój temperament każą mi malować ludzkie figury. Niektórzy zarzucają mi zbytni patos. Lecz to dla mnie forma wyrażania emocji. Nawet, gdy robię abstrakcję, wyposażam ją w silną ekspresyjność.”
Malwina Konopacka jest ilustratorką graficzną i projektantką, tworzy sztukę użytkową, która również jest w dużym stopniu abstrakcyjna i kolorowa. Wykonywane przez nią wazony i formy ceramiczne są niezwykle nowoczesne, a jednocześnie na tyle ponadczasowe, że będą się podobały również za kilkadziesiąt lat. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych.
Warto inwestować w prace współczesnych artystów, bo mogą przynieść duże zyski a jednocześnie dawać satysfakcję z dobrze dokonanego wyboru. Dodatkowo dzieła artystów mogą w wyjątkowy sposób upiększać przestrzeń, w której na co dzień przebywamy.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Kuratorzy: Sarmen Beglarian, Sylwia Szymaniak
Identyfikacja wizualna: Tomasz Bersz
Architektura wystawy: Aneta Faner
Media Relations: Katarzyna Szulim
Mecenasi:
Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Centrum Giełdowe S.A.
New Solutions Factor
Sponsor:
Bank Gospodarstwa Krajowego
Partnerzy:
Poczta Polska S.A., Poczta Polska Ochrona, Wineonline, Deli3 Kuchnia & Wino, Catering aleje3
Organizator: Agencja Don’t Worry
Media: Commfort Public & Trade Relations
Partnerzy merytoryczni: Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Biuro Wystaw w Warszawie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, założona w 1985 roku, jest jedną z pierwszych niezależnych instytucji typu non-profit w Polsce działających na polu kultury. Jej celem jest otaczanie opieką i promowanie utalentowanych twórców, których działalność artystyczna przyczynia się do rozwoju sztuki współczesnej, a przede wszystkim polskiej kultury plastycznej.
Biuro Wystaw to kolektyw kuratorski Sarmena Beglariana i Sylwii Szymaniak, a także galeria działająca w ramach Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej. Od początku istnienia kolektyw realizował wystawy i wydarzenia artystyczne w różnych miejscach: w przestrzeniach publicznych, w prywatnych mieszkaniach, w przestrzeniach postindustrialnych oraz w instytucjach publicznych.
W ramach działalności Galerii Biuro Wystaw prowadzone są działania mające charakter zarówno komercyjny, jak i niekomercyjny, w tym wystawy, warsztaty i spotkania dla publiczności. Tworzymy projekty interdyscyplinarne, które włączają sztuki wizualne, architekturę, muzykę, film i literaturę. Pomagamy tworzyć kolekcje sztuki współczesnej kolekcjonerom prywatnym i instytucjonalnym.
Wybrane projekty Fundacji Polskiej Sztuki Nowoczesnej:
Zuzanna Ginczanka. Tylko Szczęście jest prawdziwym życiem, Muzeum im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Warszawa 2015; Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, 2016; Centrum historii miejskiej Europy Środkowo–Wschodniej, Lwów 2018.
Młoda Polska. Powidoku historii i rzeczywistości, Ludwig Múzeum – Muzeum Sztuki Współczesnej, Budapeszt 2016; Muzeum Historii Jugosławii, Belgrad 2016.
Jacek Damięcki. Makroformy, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016.
Krystian Burda. Droga do Żelazowej Woli – studium czasoprzestrzeni, Dom Urodzenia Fryderyka Chopina i Park w Żelazowej Woli, Oddział Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina, 2013.
Dom Kereta, Warszawa 2012.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Noty biograficzne o artystach, których prace zostaną pokazane na wystawie Sekwencje #3 Czerwona energia
Malwina Konopacka
- 1982 w Warszawie
Ilustratorka i projektantka. Studiowała Wzornictwo Przemysłowe na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz ilustracje na Univeritat der Kunst w Berlinie. Współpracowała z wydawnictwem Lampa i Iskra Boża. Znamy ją ze współpracy z takimi tytułami jak Elle, Bluszcz, Zwykłe Życie, Dwutygodnik, Machina, Podróże, Architektura, Przekrój. W 2014 roku swoje ilustracje przeniosła na obiekty ceramiczne, tworząc projekt OKO – kilka serii limitowanych ceramicznych, ręcznie malowanych przedmiotów (wazony, patery, ceramiczne rzeźby). Brała udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. W 2020 roku swoje prace ceramiczne pokazywała na wystawie „Co dwie sztuki to nie jedna” w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie oraz na Dutch Design Week.
Marian Czapla
- 1946 w Gackach koło Szydłowa, zm. 2016 w Warszawie
Malarz. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom uzyskał w pracowni prof. Stefana Gierowskiego w 1972. Współzałożyciel grupy „Sympleks S 4”. Prace z cyklów z lat 70. – „Człowiek w przestrzeni”, „Misterium figury czteroramiennej” są niezwykle ekspresyjne, odwołują się do przeżyć mistycznych. Miał dziesiątki wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych w Polsce oraz Włoszech, Francji, Finlandii, Anglii, Szwajcarii i USA. Od 1972 roku był pracownikiem dydaktycznym macierzystej uczelni – do śmierci w 2016 roku prowadził pracownię malarstwa na warszawskiej ASP.