Technologia Big Data jest powszechnie wykorzystywana niemal w każdym segmencie rynku, skupiając się wokół przetwarzania informacji. Z roku na rok zwiększa się zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się tym sektorem IT. Warto nieco bliżej poznać tę technologię, aby przekonać się, w jak wielu branżach ma zastosowanie.
Co to jest Big Data?
Na początku należy określić, czym tak naprawdę jest Big Data. Pod tym pojęciem kryją się duże zbiory danych pochodzące z różnych źródeł, które są przetwarzane za pomocą nowoczesnych technologii IT. W zakres Big Data wchodzą trzy podstawowe komponenty. Pierwszy z nich obejmuje techniki analizy danych i dotyczy między innymi obszaru sztucznej inteligencji (uczenie maszynowe). Drugi obszar to technologie związane z samym przetwarzaniem danych. Warto tutaj wspomnieć chociażby o środowisku chmurowym oraz bazach danych. Ostatni z komponentów obejmuje wizualizacje, czyli różnego typu graficzne prezentacje dużej ilości danych.
W jakich branżach wykorzystuje się Big Data?
Efektywne przetwarzanie informacji jest kluczowe dla wielu sektorów gospodarki. Technologie Big Data świetnie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie należy w szybkim czasie uporządkować spore ilości danych. W wielu branżach stały się wręcz koniecznością i stosują je zarówno duże podmioty, jak i mniejsze firmy. Wśród kluczowych sektorów, w których wykorzystuje się te technologie, warto wspomnieć o telekomunikacji, finansach i ubezpieczeniach. Big Data jest niezastąpiona także w branży medycznej. Ponadto korzystają z niej również firmy związane z sektorem produkcji oraz handlem.
Dodatkowo warto wspomnieć o wdrażaniu zautomatyzowanych rozwiązań za pomocą Big Data. Obecnie ta technologia jest powszechnie stosowana między innymi w punktach gastronomicznych, które realizują dostawy do klientów.
Jak wykorzystać potencjał Big Data w marketingu?
Specjaliści Big Data coraz częściej są poszukiwani przez firmy zajmujące się szeroko pojętym marketingiem. Niemały wpływ ma na to fakt, że technologie związane z przetwarzaniem i analizą danych wykazują wyjątkową skuteczność w targetowaniu przekazu. W praktyce, z ich pomocą można lepiej dostosować wyświetlające się reklamy do zainteresowań odbiorcy.
Specjaliści Big Data mogą zajmować się między innymi gromadzeniem i analizowaniem danych na temat użytkowników sklepów internetowych, serwisów www i innych witryn. Ich praca pomaga nie tylko określić potrzeby konsumenta, ale także przewidzieć jego kolejne ruchy.
Interesuje Cię praca w branży IT? Sprawdź najnowsze ogłoszenia!
Big Data w analizach biznesowych
Coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty od technologii Big Data, mając na celu poprawę wyników biznesowych. Przetwarzanie i analizowanie danych jest obecnie jedną ze skuteczniejszych metod pod kątem prognozowania trendów. Doświadczony Data Scientist może trafnie przewidzieć wyniki biznesowe, oceniając w ten sposób ryzyko wdrożenia danego projektu. Warto też wspomnieć o rosnącym znaczeniu rozwiązań z zakresu Business Intelligence, które opierając się o wyszukiwanie i przetwarzanie kluczowych informacji.
Poznaj oferty pracy z Twojego regionu dla specjalistów Big Data!
Podsumowanie
Znajomość technologii związanych z Big Data może otworzyć drzwi do kariery na wielu stanowiskach związanych z IT. Analitycy danych cieszą się dużą popularnością na rynku pracy, co wpływa także na satysfakcjonującą wysokość ich wynagrodzenia. Jeśli wiążesz swoją przyszłość z tym obszarem nowoczesnych technologii, możesz liczyć na szybkie zdobycie intratnej posady.