W ostatnich latach dużo mówi się o zanieczyszczeniu powietrza. Coraz bardziej świadomie unikamy smogu, ale mało kto wie, że podobnie powinniśmy myśleć również o hałasie, a pojęcia takie jak zanieczyszczenie dźwiękiem, smog akustyczny, zanieczyszczenie środowiska akustycznego zdecydowanie częściej powinny się pojawiać w przestrzeni publicznej.
Według Światowej Organizacji Zdrowia hałas jest drugą, zaraz po smogu, najważniejszą przyczyną środowiskową złego stanu zdrowia i powoduje rocznie około 16 600 przypadków przedwczesnej śmierci w Europie. Szacuje się, że narażonych na nadmierny hałas jest prawie 32 miliony dorosłych osób, a ponad 13 milionów dorosłych cierpi na zaburzenia snu. Różne źródła opisują hałas najczęściej jako uciążliwy dźwięk o natężeniu 65-70 decybeli [dB]. Hałas utrudnia sen, wypoczynek, naukę, koncentrację, a także pracę. Poziom ok. 70 dB powoduje niekorzystne zmiany wegetatywne w organizmie, powyżej 75dB rozmaite uszkodzenia organiczne i choroby, a od 90 dB osłabienie i ubytek słuchu.
Hałas to nie tylko głośne dźwięki, jak to potocznie rozumiemy. Hałas to dźwięki, które nam przeszkadzają i mogą mieć negatywny wpływ na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Już dźwięki na poziomach od 35 dB (poziom szeptu) mogą mieć negatywny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy. Możliwość relaksu, skupienia, a w końcu też zdrowia zależą w dużej mierze od otaczającego nas środowiska, w tym środowiska dźwięku. Dlatego warto dbać o higienę akustyczną. – mówi Maciej Kamiński, dyrektor Działu Ochrony Słuchu w Audika Polska.
Innowacyjna komunikacja w przestrzeni miejskiej
W centrum Warszawy, u zbiegu al. Jana Pawła II i al. Solidarności, przechodnie mogą zobaczyć mural przygotowany przez firmę Audika Polska. Kreacja graficzna została wzbogacona o instalację z ekranem LED i sonometrem, który na bieżąco mierzy i wyświetla poziom natężenia hałasu w tym miejscu. Wynosi on od ok. 75 do nawet 103 dB. Ta lokalizacja jest nieprzypadkowa – została wybrana z uwagi na wysoki poziom zanieczyszczenia hałasem, choć takich miejsc jest na mapie Warszawy zdecydowanie więcej.
To pierwsza tego typu realizacja wdrożona przez Audika Polska w przestrzeni miejskiej. Kampania ma na celu nie tyle promocję marki, co przede wszystkim podniesienie świadomości społecznej w kontekście zanieczyszczenia hałasem i tego, jakie negatywne konsekwencje dla zdrowia może mieć trwałe przebywanie w głośnym otoczeniu.
Do 25 kwietnia mural pozostanie niedokończony – widoczna jest na nim wyrwa w kształcie ptaka. W Międzynarodowy Dzień Świadomości Zanieczyszczenia hałasem zostanie domalowany słowik, który jest ważnym elementem komunikacji wizualnej Audika Polska. Ten zabieg ma za zadanie zwrócić uwagę przechodniów na to, że w głośnej przestrzeni miejskiej tracą możliwość usłyszenia naturalnych dźwięków, odgłosów przyrody.
Audika Polska specjalizuje się nie tylko w diagnostyce słuchu i sprzedaży aparatów słuchowych, ale również oferuje rozwiązania z zakresu ochrony słuchu – indywidualne, wykonywane na zamówienie ochronniki słuchu, które skutecznie chronią delikatny narząd słuchu w trudnym środowisku akustycznym.