Wartość globalnego rynku olejków eterycznych w 2015 roku wyniosła ponad 6 mld dolarów. Według prognoz, do 2024 roku ma jeszcze wzrosnąć i to dwukrotnie – czyli do kwoty 13,94 mld dolarów. Tak wskazuje raport „Essential Oil Market Analysis”, wykonany przez Grand View Research. Motorem napędowym tego rynku jest rosnąca świadomość szeregu zastosowań olejków eterycznych.
Liderem na rynku regionalnym olejków eterycznych była Europa, która stanowiła 43,5 proc. (2,5 mld dolarów) globalnego popytu w 2015 r. Z prognoz wynika, że to jednak rynek azjatycki do 2024 r. najmocniej zwiększy zapotrzebowanie na tego rodzaju olejki. Bez względu na region, najbardziej popularny jest olejek pomarańczowy, którego sprzedaż w ubiegłym roku przekroczyła milion dolarów. Szybko rozwijający się rynek olejków eterycznych to dobry obszar dla potencjalnych inwestorów. Dodatkowo, stale rosnące zapotrzebowanie wśród konsumentów na produkty naturalne potwierdza, że jest to obszar godny biznesowej uwagi.
Dlaczego olejki eteryczne są coraz bardziej popularne?
Popularność olejków eterycznych wynika z coraz powszechniejszego trendu na zdrowy styl życia oraz z faktu, że wykorzystywane są w wielu dziedzinach. „Naturalne olejki eteryczne mają szereg różnych właściwości, m.in. antybakteryjne, antyseptyczne, odprężające czy pobudzające” – wymienia Małgorzata Wysokińska, właścicielka marki naturalnych olejków eterycznych Optima PLUS (na fot.). To dlatego cieszą się tak dużym zainteresowaniem. „Wspierają leczenie przeziębień, migreny, depresji czy stresu. Mają także zastosowanie kosmetyczne – w leczeniu trądziku, zwalczaniu cellulitu czy zmarszczek. To produkty całkowicie naturalne, pozyskiwane w procesie destylacji składników roślinnych” – dodaje Wysokińska. Do trendu na zdrowy styl życia dochodzi moda na DIY (do it yourself), która ma zastosowanie w niemal każdej dziedzinie życia. Olejki są wykorzystywane do przygotowywania inhalacji, aromaterapii, kosmetyków oraz środków czystości czy zapachów.
Jak jest w Polsce?
Polski rynek kosmetyczny jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Jego wartość na koniec 2016 roku ma wynieść 23 mld zł jak wynika z raportu PMR „Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2014. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2014-2019”. Co więcej, branża ta stale się rozwija, a nowe firmy wychodząc ze swoją ofertą, mają szansę na wypełnienie kolejnych luk. Olejki eteryczne są właśnie jedną z tych luk, choć i na polskim rynku powstają już firmy, które oferują tego typu produkty. „Założenie polskiej marki, oferującej naturalne olejki eteryczne to efekt wieloletnich doświadczeń w obszarze dystrybucji produktów OTC oraz suplementów diety i kosmetyków. Chcieliśmy jednak stworzyć markę w 100 proc. naturalną, dlatego po obserwacji i analizie rynku produktów naturalnych zdecydowaliśmy się na olejki eteryczne. Poza tym naszą ofertę wzbogaciliśmy o naturalne oleje do masażu oraz błonniki. Wśród konsumentów jest ogromna potrzeba na tego typu produkty. Nasza marka rozwija się dynamicznie wraz z rynkiem” – mówi Małgorzata Wysokińska, właścicielka marki Optima PLUS.
Bez względu na dziedzinę, światowa, a co za tym idzie, także polska branża kosmetyczna podąża za trendem na naturalne produkty. Zakładając biznes w tym obszarze, warto obserwować rynek, aby dokładnie odczytać potrzeby konsumentów i znaleźć lukę do wypełnienia.
Optima PLUS to marka, która w swojej ofercie posiada naturalne olejki eteryczne, pozyskiwane wyłącznie w procesie destylacji składników roślinnych (kwiatów, korzeni, kory, liści, pnączy) oraz oleje do pielęgnacji skóry. Olejki eteryczne pozyskiwane w naturalny sposób w pełni zachowują bogactwo swoich dobroczynnych właściwości. Można ich używać w celach leczniczych, pielęgnacyjno-kosmetycznych czy podczas aromaterapii. Doskonale sprawdzają się zarówno w warunkach domowych, jak i w profesjonalnych gabinetach odnowy oraz klinikach terapeutycznych. Produkty Optima PLUS sprzedawane są w aptekach, zielarniach oraz sklepie internetowym, dostępnym na stronie http://www.optima-plus.eu/.