O dotychczasowym rozwoju, innowacjach i sukcesach z Piotrem Nagalskim, Dyrektorem Marketingu w firmie Hochland Polska Sp. z o.o.
Jakie czynniki sprzyjają, a które stanowią barierę dla dynamicznego rozwoju rynku serów w Polsce w najbliższych latach?
Piotr Nagalski, dyrektor marketingu Hochland Polska (PN): Sery to dość ustabilizowana kategoria z wysoką penetracją oraz wysokim użytkownictwem. Zdecydowanie komodytyzacja tej kategorii pozostaje dużym wyzwaniem. Dlatego jestem przekonany, że jedynym sposobem na wartościowy rozwój tej kategorii są innowacje. Hochland od początku swojego istnienia stawia na innowacje. Jako lider brandowego sektora sera, bardzo mocno stawiamy na konsumenta i jego potrzeby. Chcemy by nasza marka i oferowane produkty najtrafniej odpowiadały na wszystkie serowe potrzeby. W naszym modelu biznesowym najważniejszy jest konsument. Na każdym etapie – kreacji, produkcji, dostarczenia do sklepu – dążymy do perfekcji. Musimy być lepsi niż konkurencja. Do tego potrzebujemy kapitału i silnej, stabilnej finansowo firmy.
Nowe kategorie, czy nowe warianty smakowe – w jaki sposób będzie rozwijana oferta Hochland w najbliższej przyszłości?
PN: Stawiamy na ciągłe udoskonalanie naszej oferty poprzez odpowiedni dobór smaków, a nowe kategorie, to strategiczny sposób na rozwój biznesu i całego rynku sera.
Jaką strategię marketingową stosujecie dla wsparcia sprzedaży w handlu nowoczesnym, a jaką w handlu tradycyjnym?
PN: Wszystkie kanały sprzedaży są równie ważne. Spora część naszych nakładów marketingowych poświęcana jest nowościom. W tych działaniach stawiamy na masową komunikację. To co różnicuje nasze działania w poszczególnych kanałach, to jedynie element egzekucyjny, strategia i koncepcja działań są takie same dla wszystkich kanałów sprzedaży.
Jakich błędów powinni unikać detaliści przy zakupach, ekspozycji, przechowywaniu serów?
PN: Zarządzanie kategorią to dla branży serowej olbrzymie wyzwanie. Sery, to kategoria, w której jest bardzo wysoki poziom substytutowości spowodowany dużą ilością produktów „me too”. Rozwój segmentu Private Label powoduje wartościowy spadek kategorii, który często nie jest kompensowany przez innowacje. Długoterminowo może powodować to wartościową erozję kategorii. Olbrzymią rolę w zarządzaniu kategorią muszą odegrać sami detaliści. Ważne elementy w rozpoczęciu zarządzania kategorią to segmentacja i ułożenie półki, eliminacja duplikacji, by móc wprowadzać komplementarne rozwiązania, mierzenie obrotu i zyskowności z półki i tak też zarządzanie powierzchnią lodówki. Efektywne zarządzanie kategorią to jeden z kluczowych elementów dla detalu, by mógł efektywnie odpowiadać na rosnącą presję na rynku handlu w Polsce.