Z każdym rokiem marketing online staje się coraz bardziej skomplikowany. SEO, SEM, UX – to dziś podstawowe pojęcia. Jakie jeszcze działania powinny podjąć marki, aby zwiększyć swoją obecność w sieci? Przede wszystkim należy podążać za światowymi trendami.
Wszystkie wyniki badań i dane statystyczne jasno mówią, że marketing online będzie przybierał na sile. Prognozy przewidują dalsze wzrosty w sektorze e-commerce, a także wzrost znaczenia influencer marketingu, czyli umocnienie pozycji sprzedażowej liderów opinii.
Pandemia znacząco zweryfikowała budżety marketerów. Według raportu Gartner State of Marketing w 2021 roku budżety marketingowe spadły do najniższego odnotowanego poziomu 6,4% przychodów firm wobec 11% w roku 2020. W związku z tym marki będą starannej dobierać narzędzia, aby te były skuteczne.
Marketing online – działania w trendzie
Firmy przeznaczają najwięcej środków finansowych na optymalizację stron internetowych, a także generowanie interesujących treści, komunikację za pomocą płatnych newsletterów lub e-maili, reklamy Google, a także na działania w social mediach.
– Marki zwiększają swoją obecność w sieci za pomocą kilku narzędzi jednocześnie – mówi Sebastian Kopiej, prezes zarządu agencji PR Commplace. – Istotna jest inwestycja w stronę internetową i zoptymalizowanie jej w taki sposób, aby użytkownik mógł ją prosto wyszukać. Nadal kluczowe znaczenie mają SEO, a także SEM i UX. Ponadto marki powinny prowadzić komunikację w social mediach. Dialog z klientami umożliwia lepsze zdefiniowanie ich potrzeb, a także odpowiednie targetowanie treści. Co ciekawe, jednym z najważniejszych narzędzi marketingu staje się klasyczny e-mail. Jego zalety to personalizacja, automatyzacja i prywatność.
Zadaniem eksperta marki powinny postawić także na planowanie wirtualnej przestrzeni w ramach swoich strategii marketingowych na 2022 rok. Metaverse będzie przybierać na sile.
Kluczowe jest gromadzenie danych
Aby prowadzić skuteczne działania marketingowe konieczne jest gromadzenie danych o swoich klientach, a także weryfikowanie ich zachowań w sieci. – Wielu marketerów nadal nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużo informacji posiadają o swoich klientach – mówi ekspert z Commplace. – Wystarczy dokładnie przeanalizować za pomocą nowoczesnych narzędzi zachowanie konsumentów np. na portalach społecznościowych. Tu kluczową rolę odgrywają Instagram, Facebook, a także Twitter. Marki muszą zintegrować metody gromadzenia danych, które traktują priorytetowo prywatność konsumentów.
Prawie 3,2 miliarda ludzi na całym świecie korzysta z mediów społecznościowych. Firmy będą dążyć do skrócenia dystansu między marką, a klientem. Dlatego w ramach marketingu online wzrośnie znaczenie sprzedażowe Instagrama, a także Tik Toka. Platformy umożliwiają bowiem bezpośrednio kontakt z potencjalnym klientem, a także zapewniają iluzję bycia tuż obok marki.
Działania z liderami opinii
W celu zwiększenia widoczności marki w sieci kluczowe jest podejmowanie współpracy z liderami opinii w danej branży. W związku z tym do kooperacji coraz częściej zapraszani będą blogerzy czy influencerzy, którzy generują odpowiedni content. Marketerzy będą dążyć do budowania eksperckości. W jaki sposób? Poprzez intensywną komunikację w mediach, udział w podcastach danych liderów opinii, a także przygotowywanie dedykowanych treści na ich blogi.
Oczywiście nadal kluczową rolę odgrywa marketing referencyjny. Marki mogą zwiększać obecność w sieci za pomocą opinii innych kupujących. Obecnie 83% konsumentów czyta recenzje w internecie, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu.