Połowa przedstawicieli działów HR, sprzedaży i marketingu twierdzi, że pandemia wpłynęła na spadek zaangażowania oraz utrudnienie współpracy – wskazuje najnowszy raport Antal oraz Eventory “Spotkania i wydarzenia biznesowe w czasach zmiany”, którego patronem jest BRIEF. 60% ankietowanych uważa formę spotkań in-person jako najlepiej oddziaływującą na chęć pracy przez pracowników, a 47% wskazuje model hybrydowy.
Spadek liczby zakażeń COVID-19, jak i nadejście sezonu letniego zwiastują wzmożoną liczbę spotkań na żywo. Wygląda na to, że jednak mimo częstszych powrotów do biur praca hybrydowa i konieczność współpracy online zostanie z nami na dłużej… Która forma eventów sprawdzi się najlepiej w aspekcie budowania relacji w postpandemicznej przyszłości?
Jaki wpływ wywarła pandemia na zaangażowanie wokół marki?
Wybuch pandemii miał ogromny wpływ na funkcjonowanie firm. Niemal wszyscy respondenci badania zauważyli wpływ pandemii na poziom zaangażowania pracowników, klientów oraz partnerów. Najczęściej wskazywane jest osłabienie relacji w środowisku pracy (65%). Dlatego obecnie firmy kładą tak duży nacisk na budowanie zaangażowania, rozumianego jako relacja pracownika, klienta czy partnera z daną organizacją. Ankietowani menedżerowie zwracają uwagę też na konieczność przeformułowania celów i zadań dla pracowników (57%) oraz utrudnioną współpracę.
Pandemia na nowo zdefiniowała budowanie zaangażowania pracowników. Śmiało możemy powiedzieć, że ten obszar zyskał na ważności, od kiedy pracujemy zdalnie albo hybrydowo. Wcześniej w większości przypadków menedżerowie, liderzy lub współpracownicy mogli bez wahania podejść do innego pracownika i porozmawiać z nim. Dzisiaj w bardzo wielu organizacjach, które pracują zdalnie bądź hybrydowo, codzienne rozmowy twarzą w twarz przestały istnieć – komentuje Agnieszka Tymoszyk, Client Manager, Antal HR & Legal.
Częstotliwość organizacji eventów a budowanie zaangażowania
Główne cele organizacji spotkań i wydarzeń z perspektywy przedstawicieli HR to edukacja i szkolenia, rekrutacja oraz komunikacja wewnętrzna. Chęć rozwoju, poszerzanie wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności wpływają na efektywność działań biznesowych, która decyduje o możliwości osiągania lepszych wyników przez przedsiębiorstwo. Działy zarządzania zasobami ludzkimi mogą oddziaływać na podniesienie jakości oferowanych usług i produktów, m.in. przez organizację szkoleń dla pracowników. Najczęściej spotkania są organizowane w obszarach HR oraz sprzedaży. W przypadku tych grup najwięcej badanych wybrało odpowiedź, że wydarzenia biznesowe organizowane są „kilka razy w tygodniu”, odpowiednio 73% i 68%.
Respondenci sądzą, że to wydarzenia in-person w największym stopniu budują zaangażowanie uczestników, w wypadku wszystkich grup docelowych – obecnych i potencjalnych klientów, pracowników i kandydatów. Wysoko oceniane są też możliwości spotkań hybrydowych, szczególnie w przypadku interakcji z pracownikami i obecnymi klientami – czyli de facto grupami, którym firma jest już dobrze znana. Wydarzenia online są przez jedną trzecią badanych wymieniane jako dobry sposób dotarcia do potencjalnych kandydatów. – komentuje Agnieszka Kapłon, Head of Customer Service w Eventory.
Obserwując aktualne nastroje i rozmawiając z naszymi partnerami przewidujemy dwa scenariusze. W pierwszym z nich, gdy wreszcie uda się powrócić do realiów sprzed pandemii, spodziewamy się nagłego wzrostu zainteresowania uczestników wydarzeniami stacjonarnymi. Po długim czasie eventów online uczestnicy będą przede wszystkim spragnieni ludzkich interakcji. Drugi scenariusz przewiduje, że spora część osób będzie preferować uczestnictwo online. Oszczędność czasu, kosztów dojazdu i łatwość dostępu do wydarzenia są przeważającymi zaletami uczestnictwa online. W przyszłości więc musimy wziąć pod uwagę preferencje audytorium i, planując wydarzenia, kierować się ku eventom hybrydowym – dodaje Agnieszka Kapłon.
Przyszłość pod znakiem hybrydowych spotkań i wydarzeń
Biznes widzi już, że wydarzenia i spotkania online mają naprawdę wiele plusów. Jako te najważniejsze firmy wskazują lepsze zasięgi, lepszą frekwencję na wydarzeniach czy niższe ich koszty. Niemniej bardzo trudno jest w 100% zastąpić eventem online wydarzenie offline. Według respondentów badania podczas wydarzeń in-person łatwiej było nawiązać relacje, a finalnie doprowadzić do zawarcia transakcji.
58% badanych stawia na hybrydowy model spotkań w przyszłości. Eventy hybrydowe umożliwiają połączenie silnych stron eventów online i in-person. Zapewne dlatego respondenci reprezentujący różne obszary są zgodni, że to one będą najczęściej organizowane w przyszłości. W przypadku przedstawicieli HR aż 77% jest zdania, że to właśnie hybryda będzie modelem najczęściej wykorzystywanym w przyszłości, tego samego zdania jest 54 % przedstawicieli sprzedaży i prawie połowa (43%) osób reprezentujących marketing i PR.
Aby zapewnić wszystkim uczestnikom takie same możliwości – w szczególności tym, którzy wybiorą udział online w wydarzeniu – należy szczególną uwagę poświęcić części digitalowej. Poszukiwane i pożądane będą narzędzia do przeprowadzania części onlinowej w jakości odzwierciedlającej możliwości uczestnika w części in- person. Co to znaczy? Na wydarzeniu stacjonarnym uczestnik może po prostu podejść do innej osoby, by z nią porozmawiać. Zatem w modelu hybrydowym opcję networkingu i porozmawiania z innymi należy zapewnić również osobie uczestniczącej w wydarzeniu w formie online – mówi Jakub Śmietana, Sales Leader Eventory.
***
O badaniu
Badanie Antal i Eventory “Spotkania i wydarzenia biznesowe w czasach zmiany” zostało przeprowadzone wśród 316 menedżerów, w tym HR (32%), Marketing i PR (36%) oraz Sprzedaż (32%), metodą CAWI, w dniach 15-28 lutego 2021 roku. Raport ma na celu opisanie roli, jaką spotkania i wydarzenia biznesowe online, in-person (tradycyjne face to face) oraz hybrydowe (wydarzenia na żywo z jednoczesną transmisją online, umożliwiającą zdalne uczestnictwo) odgrywają właśnie w budowaniu aktywnej postawy pracowników, klientów i partnerów firmy. Raport do pobrania na stronie: https://antal.pl/wiedza/raport/spotkania-i-wydarzenia-biznesowe-w-czasach-zmiany
O Antal
Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Marka Antal jest obecna w Polsce od 1996 roku. W ramach Grupy Antal funkcjonuje polska spółka, która powstała w 1996 roku oraz spółka otwarta w 2014 roku w Czechach i spółka Enloyd – na Węgrzech. W Polsce biura w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu oraz Gdańsku prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki. Jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych na polskim rynku wprowadziliśmy macierzowy podział zespołów, dzięki czemu nasi konsultanci specjalizują się zarówno w rekrutacji w zakresie sektora, jak i stanowiska. Obecnie w Antal działa 10 dywizji rekrutacyjnych oraz zespoły doradzające firmom w zakresie oceny i rozwoju pracowników, employer brandingu oraz analiz rynkowych. W 2018 roku uruchomiono również dwie innowacyjne usługi: platformę dla freelancerów – REX oraz Agencję Pracy Robotów.
O Eventory
Eventory to platforma internetowa, za pomocą, której możliwe jest zaplanowanie, przeprowadzenie oraz przeanalizowanie dowolnego wydarzenia czy spotkania biznesowego, bez względu na to, czy odbywają się one wirtualnie, in-person, czy mają formę hybrydową (łączącą różne elementy dwóch poprzednich formuł w jedno wydarzenie). O wyjątkowości i unikalności Eventory decydują ponadto dostępne w ramach platformy rozbudowane opcje angażowania uczestników oraz możliwość dokładnego analizowania skuteczności wydarzeń na potrzeby marketingu, sprzedaży i HR-u.