Wywiad z Patrycją Hulist, New Business Managerem z serwisu www.Fotako.pl
Rozmawia Elżbieta Jeznach
EJ: Pani Patrycjo, na Państwa stronie www.Fotako.pl można zamówić piękne obrazy, plakaty, fototapety, naklejki na ścianę – krótko mówiąc, wszystko to, czego potrzeba, aby wnętrze naszego domu zyskało wyraz i niepowtarzalność. Jak najchętniej dekorują ściany Polacy? Czy jest forma, którą zdecydowanie preferują klienci, czy raczej zwyciężają aktualne trendy wnętrzarskie?
PH: Dostrzegamy przede wszystkim potrzebę wyrażenia siebie. Kupowanie produktów w znanej sieci sklepów daje spore prawdopodobieństwo, że identyczny przedmiot będzie posiadał również nasz sąsiad, znajomy, rodzina. Czy to jest fajne? Być może dla kogoś tak i nie ma to większego znaczenia, natomiast dla mnie, jak i dla naszych wyjątkowych klientów niezwykle istotne jest, by być posiadaczem czegoś wyjątkowego. Oczywiście nasza usługa nie jest dla każdego i nie twierdzę, że seryjność jest z natury zła. Po prostu wiemy, że coraz więcej osób chce otaczać się przedmiotami odnoszącymi się do ich życia, zainteresowań i charakteru, a seryjny produkt tego nie oferuje. Aktualne trendy wnętrzarskie nie kłócą się z tym, co jest naszą pasją i czym dzielimy się naszymi klientami. Styl klasyczny, rustykalny, retro – to żaden problem w przypadku personalizacji. Z nami każda dekoracja jest tzw. custom-made i pasuje do wybranego wnętrza, a przede wszystkim do człowieka. Jeśli zdjęcie lub grafika nie są dopasowana do stylu, nasi graficy wykonują projekty na bazie dostarczonych zdjęć i grafik, potrafią ze zwykłej fotografii uzyskać obraz komponujący się odpowiednio z klimatem każdego pomieszczenia.
EJ: Jeśli na przykład mam zdjęcie ukochanego psa, to czy mogę u Państwa zrobić z tego zdjęcia wielkoformatowy obraz? I czy zdjęcie takie musi spełniać jakieś szczególne wymogi?
PH: Oczywiście, to jest właśnie to, czym się zajmujemy! Kocha Pani swojego psa, ja np. kocham konie, jeszcze inna osoba pasjonuje się egzotycznymi rybkami lub skokami ze spadochronem. Każda z tych osób interesuje się czymś innym i na innych przedmiotach, zjawiskach lub osobach koncentruje swoje uczucia i zainteresowania. Przedmioty, które wykonujemy, oparte są głównie na zdjęciach otrzymanych od naszych klientów, ale nie tylko, ponieważ w naszej galerii znajduje się czterdzieści milionów zdjęć i grafik, które można wykorzystać do własnego projektu. Dzięki temu każda fotodekoracja, fotoobraz, plakat, tapeta czy naklejka, które oferujemy klientowi, jest niepowtarzalna. Jako ciekawostkę załączam grafikę z naszego badania, prezentującą, jaka tematyka zdjęć interesuje Polaków.
Zagadnieniami technicznymi zajmujemy się my, nie muszą się o nie martwić nasi wyjątkowi klienci. Można by dużo pisać o dpi, CMYK-ach, profilach drukarskich i innych parametrach, jesteśmy jednak dalecy od zanudzania takimi szczegółami. W dobie galopującego postępu technologicznego praktycznie każdy z nas posiada zaawansowane narzędzie do robienia zdjęć i w zasadzie już dawno nie istnieje na przykład taki problem jak rozdzielczość. Jakość zdjęć wynika głównie z naświetlenia lub kompresji zdjęcia. Przykładowo, zdjęcia z portali społecznościowych, jak Facebook czy Instagram, zawsze będą skompresowane, warto więc na naszej stronie dodać źródłowe pliki z aparatu czy smartfona. Nie należy się długo zastanawiać, czy zdjęcia nadają się do druku, najlepiej przygotować projekt na naszej stronie, ponieważ zawsze, bez wyjątków przed drukiem nasi graficy oceniają pliki, a następnie przesyłamy je do wglądu z zapytaniem, czy wszystko jest w porządku. Z estetycznego punktu widzenia dodam jeszcze jedno. Wiele firm twierdzi, że ludzie nie potrafią robić zdjęć, my się z tym nie zgadzamy i uważamy, że każde zdjęcie ma to „coś” i nie musi przypadać do gustu wszystkim. Nawet najwięksi fotografowie mają swoich przeciwników i są krytykowani. Własne zdjęcie zawsze będzie wyjątkowe, jeśli opowiada lub przypomina o czymś, co jest ważne dla autora, a my nie jesteśmy od oceniania artystycznego wyrazu fotografii, lecz od wykonania fotodekoracji, która będzie cieszyć – to zaś potwierdzają opinie, o które zawsze prosimy po wykonaniu zamówienia.
EJ: W latach dziewięćdziesiątych bardzo modną formą ozdoby był plakat. Obecnie czerpie się niezwykle dużo z tamtego okresu, wraca moda, muzyka. Czy plakat również przeżywa swoje drugie życie?
PH: Można tak powiedzieć. Plakat to świetny nośnik, pasujący do wielu przestrzeni. Ja lubię i polecam również ciekawy nośnik, jakim jest fotoobraz na płótnie canvas. Ten materiał ma dodatkową zaletę, jest to materiał strukturalny, więc niweluje ewentualne niedoskonałości zdjęcia. Przez to nawet amatorskie zdjęcia mają to „coś”. Oczywiście trzeba wiedzieć, jak przygotować takie zdjęcie do druku, ale tym zajmują się nasi graficy i jest to know-how, z którego korzystają nasi klienci. Zazwyczaj firmy oczekują gotowego pliku z parametrami X, Y, Z, my wiemy, że nie wszyscy są „techniczni” i akceptujemy dodatkową pracę, która przekłada się na zadowolenie i radość osób oraz firm, dla których pracujemy. Wracając do pytania, plakaty są oczywiście popularne, jest jednak kilka innych, bardzo ciekawych nośników, takich jak płótno canvas czy tapety.
EJ: Bardzo popularne są również naścienne naklejki z różnego rodzaju mottami, sentencjami. Coraz więcej osób wykorzystuje ścianę własnego domu jako miejsce, które ma inspirować, wyciszać, skłaniać do refleksji. Co Państwo proponujecie klientom, dla których ta ich własna ściana ma być czymś więcej niż tylko murem odgradzającym jedno pomieszczenie od drugiego?
PH: Nie ograniczamy się jedynie do naklejek z sentencjami, wykonujemy takie druki na różnych nośnikach. Sentencje i motta można oczywiście wybrać z naszego katalogu albo stworzyć własny, indywidualny projekt – wydrukujemy go w wielu konfiguracjach, które można samodzielnie określić na naszej stronie internetowej. Możliwości konfiguracji jest dużo, wszystko zależy od potrzeby i upodobań.
EJ: Angażują się również Państwo w działania charytatywne, jak na przykład wsparcie podopiecznych z SOS Wiosek Dziecięcych. Dlaczego przyłączyli się Państwo do tego projektu?
PH: Wynika to głównie z filozofii Givers Gain, którą wyznaje nasza firma. W zamian oczekujemy szczęścia i uśmiechu dzieci, które są częścią naszej społeczności. Częścią czasami zdaną na pomoc i wsparcie tych, którzy mogą pomagać, jeśli więc mamy możliwość przyczynić się do tego, aby ktoś był szczęśliwszy, po prostu to robimy. Wierzymy również, że ta filozofia działa wielowymiarowo i dzięki niej w przyszłości będziemy mogli pomagać więcej. Zakładamy, że wszyscy nasi wyjątkowi klienci byliby zadowoleni, że część ich pieniędzy wspomaga szczytne cele. Odpowiedzialny biznes myśli o własnym interesie również po to, by mógł pomagać innym. Być może to idealistyczne podejście, jednak w naszym przypadku to naturalny odruch i chęć budzenia pozytywnych emocji i chwil, ponieważ w Fotako.pl „Wyjątkowe chwile dekorują życie”.