Profesjonalne działania z zakresu public relations mogą przynieść wiele korzyści Twojej firmie. Zanim jednak zaczniesz je realizować, potrzebujesz planu, który powie Ci, jakie narzędzia PR wybrać, jak prezentować firmę, usługę lub produkt oraz w jaki sposób ocenić rezultaty. Potrzebujesz dobrej strategii PR.
Czym jest strategia PR?
Strategia public relations to dokument zawierający wytyczne związane z komunikacją organizacji. Często stanowi część planu rozwoju przedsiębiorstwa. To najważniejszy dokument PR-owy, określający dokładnie zarówno obecną sytuację firmy, jak i plan działania w przyszłości. Pozwoli Ci prowadzić spójną komunikację oraz uniknąć przypadkowych decyzji i marnowania zasobów na nieskuteczne dla Twojego biznesu działania. Starannie opracowany dokument jest inwestycją – dzięki niemu zaoszczędzisz pieniądze i czas podczas planowania kolejnych działań promocyjnych. Jednorazowe przygotowanie długofalowego planu komunikacji, połączonego np. z harmonogramem prac na kolejny rok, ułatwi wykonanie i ewaluację zadań. Sprawia, że wszystkie aktywności są spójne, co przekłada się na efektywniejszą realizację celów biznesowych.
Stworzenie koncepcji PR to niełatwy proces, wymagający dużej wiedzy i praktyki, ale także szczegółowej analizy danych pozyskanych np. w wyniku audytu komunikacyjnego, który poprzedza proces opracowywania dokumentu. Dlatego, jeśli chcesz mieć pewność, że zostanie przygotowana w sposób profesjonalny, dokładny i zapewniający skuteczność działań – zaufaj specjalistom. Doświadczone agencje public relations, takie jak PR Calling, zajmują się opracowywaniem strategii PR dla klientów z różnych branż.
Co tworzy strategię PR?
Strategia PR składa się z kilku podstawowych elementów. Przede wszystkim obejmuje analizę sytuacji wyjściowej, która pozwala zdefiniować mocne i słabe strony organizacji, jej szanse i zagrożenia, a także wyzwania związane z wizerunkiem i komunikacją. Zawiera również analizę otoczenia. Dzięki niej działania z zakresu public relations zostaną przygotowane z myślą o konkretnych grupach odbiorców.
W dokumencie znajdują się także cele komunikacyjne i biznesowe przedsiębiorstwa oraz key messages, czyli kluczowe przekazy, wokół których marka buduje strategię, konsekwentnie powtarzane w toku prowadzenia działań. Obejmuje on ponadto propozycję konkretnych działań operacyjnych oraz zestaw narzędzi PR rekomendowanych do ich realizacji.
W planie PR tworzonym przez doświadczoną agencję PR Calling znajduje się też informacja o narzędziach służących mierzeniu skuteczności aktywności ujętych w dokumencie. Ważne jest monitorowanie efektów na bieżąco, sprawdzanie stopnia realizacji celów i w razie potrzeby modyfikacja działań.
Tak przygotowany dokument umożliwia prowadzenie działań komunikacyjnych, które są spójne i zgodne z wizerunkiem marki, produktu lub usługi. Dzięki niemu Twoja firma szybciej i łatwiej osiągnie pożądane cele biznesowe.