Herbata to obecnie, drugi po wodzie, najpopularniejszy napój na świecie. Niebagatelny udział
w jej popularyzacji miała pochodząca z Wielkiej Brytanii rodzina Twiningów, która od początku XVIII wieku po dzień dzisiejszy zajmuje się produkcją herbaty. Propagatorem picia naparów z najszlachetniejszych mieszanek herbat jest przedstawiciel 10. już pokolenia herbacianej familii – Stephen Twining. Które herbaty TWININGS Polacy piją najchętniej, jak rozwinęła się ogólnoświatowa moda na picie tego napoju, jakie osobistości gustowały w produktach TWININGS na przestrzeni 300-letniej historii marki i dlaczego herbatę warto pić?
Pod względem spożycia herbaty Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie – przed nami są Wielka Brytania, Irlandia oraz Rosja. Średnio każdy Polak konsumuje rocznie około 1 kg herbaty. Spośród rozmaitych herbat TWININGS Polacy najchętniej sięgają po liściaste TWININGS Earl Grey oraz English Breakfast. Nie brakuje też amatorów herbaty TWININGS w torebkach – tu również królują klasyczne smaki czarnej herbaty. Coraz więcej polskich serc zdobywa też Lady Grey o nieco delikatniejszym smaku, który zawdzięcza dodatkowi skórki pomarańczy i cytryny z aromatem bergamotki, a także herbata aromatyzowana Apple & Cinnamon Flavoured Black Tea oraz zielona herbata Pure Green.
Marka TWININGS znana była Polakom już w czasach PRL-u, kiedy to jako towar luksusowy sprzedawana była w Pewexach. Obecnie wyłącznym dystrybutorem produktów brytyjskiej marki jest polski oddział międzynarodowego koncernu AB World Foods, a sprzedaż herbat TWININGS z roku na rok ciągle rośnie. Sukces skłonił firmę TWININGS do otwarcia w 2011 roku w Swarzędzu pod Poznaniem ultranowoczesnej fabryki, która produkuje 300 różnych mieszanek herbat (dziennie około 50 ton) i zaopatruje 90 krajów na świecie. Gdyby z 3 miliardów saszetek powstających rocznie w Swarzędzu wyjąć sznureczki to razem mierzyłyby 362 500 km, czyli prawie 10-krotną długość równika! A gdyby torebki ułożyć obok siebie zajęłyby powierzchnię 1 500 boisk do piłki nożnej!
Herbata to nie tylko aromatyczny, orzeźwiający napój. Posiada liczne właściwości zdrowotne: obniża cholesterol i zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby serca, wspomaga system immunologiczny, zapobiega próchnicy, a nawet chroni przed niektórymi typami nowotworów. Odkryta w 2737 p.n.e. przez chińskiego cesarza Shen Nung, do Europy dotarła w XVII wieku za sprawą Holendrów i Portugalczyków. W Wielkiej Brytanii oficjalnie pojawiła się w 1662 roku. Dzięki portugalskiej małżonce Karola II, Katarzynie de Bragança, która serwowała ją na dworze, napój szybko zyskał uznanie w kręgach arystokracji.
Obserwując rosnące zainteresowanie nowym, egzotycznym produktem, młody Thomas Twining postanowił w 1706 roku otworzyć kawiarnię Tom’s Coffee House przy Strand Street w Londynie i serwować w niej właśnie herbatę, jako alternatywę dla kawy i piwa. Choć wierzył w potencjał orzeźwiającego napoju, zapewne nie przypuszczał, że z biegiem lat moda na herbatę ogarnie cały świat, a jego niewielki, rodzinny biznes przekształci się w prawdziwe herbaciane imperium. TWININGS to dziś najstarsza na świecie marka herbat premium, która sprzedaje ponad 500 różnych produktów w 115 krajach!