Magdalena Sowa – założycielka Este Group, z wykształcenia kosmetolog, biotechnolog i pedagog. Pomaga gabinetom kosmetycznym w rozwoju ich biznesu, dzięki autorskiemu programowi Este Salony. Prowadzi szkolenia, doradza, dzieli się swoim doświadczeniem. Odbyła wiele szkoleń w Polsce i za granicą, między innymi w USA i Hiszpanii. Este Group jest wyłącznym dystrybutorem pięciu marek kosmetycznych na rynek Polski oraz producentem sprzętów kosmetycznych.
Zacznij od pytań dlaczego i co?
Dlaczego chcę otworzyć gabinet kosmetyczny? Co dokładnie zaważyło o podjęciu takiej, a nie innej decyzji. Dlaczego chcę prowadzić działalność w konkretnym miejscu o danej specyfice? Pytań zaczynających się od dlaczego lub co może być więcej. Warto jednak w pierwszej kolejności przygotować zarys biznesplanu, w którym w punktach wyszczególnisz najważniejsze aspekty działania Twojego gabinetu. Naszym zdaniem, im więcej konkretów tym lepiej. Wybraliśmy te pytania, na które koniecznie musisz sobie odpowiedzieć jeszcze przed złożeniem wniosku o założenie działalności:
- Określ grupę docelową klientów w miejscu, w którym planujesz lub prowadzisz już swój gabinet. Pamiętaj o tzw. prospectingu oraz badaniu potrzeb rynku w miejscu prowadzenia salonu. Prospecting to nic innego jak po prostu szukanie klientów. Możesz oprzeć swój biznes na stałych klientach, ale warto pamiętać o tych nowych, „z ulicy”, dzięki którym Twój gabinet będzie się stale rozwijał.
- Jakiej szacunkowo średniej liczby klientów mogę się spodziewać na początku mojej działalności?
- Jaki rodzaj działalności mnie najbardziej interesuje? Czy chcę być płatnikiem VAT? Jeśli nie, to jaki sposób rozliczania będzie dla mojego gabinetu najkorzystniejszy?
- Czy dysponuję wystarczającą ilością środków na otwarcie własnej działalności i reklamę? Jeśli nie, to gdzie mogę szukać funduszy czy dofinansowania?
- Czy chcę się skoncentrować na wyspecjalizowaniu w konkretnych zabiegach, czy może zależy mi na ogólnej działalności? Naszym zdaniem to jedno z kluczowych pytań.
- Jak prezentuje się dostępność lokali na mój gabinet kosmetyczny i warto pomysleć o …
- Konkurencji… jak wygląda konkurencja w docelowym miejscu świadczenia usług przez mój salon? Oczywiście jeśli w okolicy istnieją już jakieś gabinety, nie oznacza to, że Twoje marzenia o własnym miałyby lec w gruzach. Jednak 10 salonów na jednej ulicy o tej samej specjalizacji skłaniają do dalszych rozważań, prawda?
Projekt technologiczny – tylko brzmi poważnie
Warto pamiętać o wszelkich wymaganiach BHP, sanitarnych czy prawa budowlanego.
W praktyce nie należy się niczym stresować. To po prostu projekt, który dobrze jest przedstawić w najbliższym oddziale sanepidu i poprosić o opinię.
Dlaczego warto to zrobić zanim Twój gabinet kosmetyczny spotka się z kontrolą ze strony służb sanitarnych? Odpowiedź jest prosta: unikniesz ewentualnych kosztów wdrożenia zmian, które przypuszczalnie narzuci sanepid. Projekt technologiczny można wykonać samemu, jednakże warto to zlecić specjalistom i załatwić sprawę raz a dobrze, bez odbijania się od „okienka”.
Po dokładne wymogi odsyłamy Cię na strony Ministerstwa Zdrowia czy Rozwoju. Wystarczy wpisać ” Wymagania sanitarno-higieniczne jakie powinny być spełnione przy otwieraniu nowego zakładu fryzjerskiego, kosmetycznego, tatuażu i odnowy biologicznej.” Po przeczytaniu będziesz wiedział/a jakie warunki musi spełnić Twój gabinet, żeby uniknąć jakichkolwiek konsekwencji podczas wizyty ze strony sanepidu.
Warto również pamiętać o aktualnych wymogach dla branży beauty w okresie pandemii wirusa SARS-CoV-2 , które znajdują się na stronie www.gov.pl.
Zostawmy w końcu te formalności. Co z samym gabinetem?
Tuż za Twoimi umiejętnościami, wykształceniem czy doświadczeniem, jest to chyba najważniejsza kwestia – wyposażenie salonu kosmetycznego. Właśnie, na czym się skupić i jak w miarę rozsądnie zainwestować w odpowiedni sprzęt?
Spośród setek urządzeń do zabiegów dostępnych na rynku jak wybrać te, które faktycznie mi się przydadzą i w krótkim czasie zwrócą koszty inwestycji w postaci zadowolonych klientów? W tym momencie należy wrócić do listy pytań z początku artykułu. Czy Twój gabinet zamierza specjalizować się w konkretnym typie zabiegów, czy stawiasz na możliwie bogatą i różnorodną ofertę?
Niezależnie czy będziesz pracować w pojedynkę czy zamierzasz zatrudnić pracowników do pomocy, naszym zdaniem, absolutną podstawą wyposażenia każdego salonu kosmetycznego jest:
- kombajn kosmetyczny, nie wahaj się przy większej inwestycji w lepszej jakości sprzęt,
- obrotowy taboret, dobre oświetlenie, pomocnik kosmetyczny oraz elektryczny fotel dla wygody Twojej i Twoich klientów,
- biurko oraz frezarka do manicure i pedicure, zakup, uzależniony od rodzaju usług, jakie zamierzasz oferować w swoim gabinecie,
- autoklaw i wszelkie preparaty potrzebne dla sterylizacji i dezynfekcji,
- kosmetyki pielęgnacyjne dobrej jakości.
Na naszej stronie znajdziesz sprzęt i artykuły, dzięki którym w pełni wyposażysz swój gabinet. Chętnie doradzimy i wesprzemy Cię w doborze sprzętu dla Twojego gabinetu.
Na koniec: ustal cennik usług Twojego gabinetu
Dlaczego ten wątek umieściliśmy na końcu artykułu? Bo dopiero w tym momencie, po zarysowaniu biznesplanu, przejściu przez „papierologię”, spełnienie wszystkich wymogów, określenie kosztów wyposażenia Twojego gabinetu, możemy zrobić krok w tył, przyjrzeć się wszystkiemu z odrobiną dystansu, chłodniejszą głową i przejść do równie zimnych kalkulacji.
Widzieliśmy już nie raz, jak biznes z serca i hobby nie przechodził próby rynku. Nie chcemy, aby dodatkowo w tak trudnych czasach, Twój gabinet borykał się ze zbędnymi problemami.
Ustal cenę na podstawie miejsca, w którym prowadzisz swój salon. Zajrzyj do konkurencji, porozmawiaj z klientami, zapytaj na jakich zabiegach im zależy. Dokładnie przejrzyj swoje planowane lub dokonane już inwestycje. Ich koszty muszą się w możliwie krótkim czasie zamortyzować, a Twój salon musi jak najszybciej stać się dochodowym biznesem.
Pod żadnym pozorem nie daj się wciągnąć w wojny cenowe, szczególnie na początku działania gabinetu! Określ ramy czasowe, w których Twoje inwestycje powinny się zwrócić, stale obserwuj bieżące trendy w branży, pomyśl o reklamie w Twojej okolicy lub w formie cyfrowej.
Powodzenia!
Chętnie służymy wsparciem. Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz się dowiedzieć więcej czy po prostu wymienić się doświadczeniami, napisz do nas!