Wiedza i stałe poszerzanie horyzontów to jeden z najważniejszych czynników wpływających na rozwój kariery zawodowej. Zgodnie z raportami instytucji rządowych w Polsce ponad 65 proc. absolwentów szkół wyższych stanowią kobiety. Czy to oznacza, że już wkrótce płeć piękna zdominuje biznes?
Dowodów świadczących o rosnącym znaczeniu kobiet jest więcej. Zgodnie z wynikami badania „Women Matter”, przygotowanego przez McKinsey Global Institute, organizacje w których kobiety zajmują najwięcej kierowniczych stanowisk, osiągają większą efektywność. Kluczem są bardziej rozwinięte kompetencje społeczne, większe zdolności komunikacyjne, organizacyjne i myślenie długoterminowe. Badanie przeprowadzone w latach 2007-2010 w firmach europejskich, jest uzupełniane o kolejny aspekt – większej determinacji kobiet w zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności.
Kobiety zajmują niemal 70 proc. miejsc na studiach II stopnia oraz studiach podyplomowych. Przyczyna? Polki doskonale wiedzą, że dobre wykształcenie pomaga w przebiciu tzw. „szklanego sufitu”. To również skuteczny oręż w walce ze stereotypami – Od lat wiadomo, że sukces zaczyna się w głowie. Jego podstawą jest ciągłe samokształcenie, ale także upór i ciężka praca – wyjaśnia profesor Andrzej Falkowski ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Doświadczenie na wagę złota
Kobiety kształcą się z lepszym skutkiem niż mężczyźni. To nie wszystko – są także bardziej skore do podejmowania większego ryzyka i działania na własny rachunek. W najnowszym raporcie Akademii Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości, aż 78% młodych kobiet w Polsce myśli o własnej firmie. Dla porównania wśród młodych mężczyzn zaledwie co drugi chce założyć własny biznes.
Przedsiębiorcze kobiety zgodnie przyznają, że największym wyzwaniem jest deficyt praktycznej wiedzy z obszaru prowadzenia działalności gospodarczej – Z jednej strony musimy się zmagać z ogromną ilością formalności. Z drugiej, zawsze jest obawa, czy w praktyce uda się zrealizować wszystkie projekty zgodnie z planem. Niestety w naszych realiach nie mamy dużego marginesu błędu. Działalność biznesowa przypomina trochę pracę sapera – mylisz się tylko raz – przyznaje Natalia, właścicielka firmy szkoleniowej działającej na rynku od ponad trzech lat.
Tymczasem okazuje się, że z pomocą ponownie przychodzi… edukacja. Na Zachodzie już od dziesięcioleci ogromnym powodzeniem cieszą się studia prowadzone przez praktyków biznesu. Również w Polsce takie podejście zyskało szerokie uznanie, jednak dla wielu osób przeszkodą są wysokie koszty uczestnictwa w studiach klasy MBA – średnio to kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Na rynku edukacyjnym pojawia się coraz więcej rozwiązań alternatywnych, które również łączą teorię z umiejętnościami doświadczonych managerów. Najnowsza propozycja pochodzi ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz Cityboard Media. Pierwsza edycja kierunku „Psychologia w marketingu i reklamie – skuteczność w działaniu”, wystartuje już w październiku 2015 roku. Oferta jest skierowana dla pracowników działów marketingu, sprzedaży, specjalistów agencji reklamowych i domów mediowych. W trakcie zajęć wykładowcy przekażą słuchaczom tajniki psychologii i komunikacji społecznej, które pozwolą im na lepsze zrozumienie psychiki jak i zachowań konsumenta.
– Największym atutem tych studiów jest spora dawka praktycznej wiedzy, która pochodzi bezpośrednio od doświadczonych managerów. Taka forma ułatwi słuchaczom zrozumienie złożonych mechanizmów rynku i dostosowanie ich do własnych potrzeb – mówi Andrzej Grudziński, Pełnomocnik Zarządu Cityboard Media i zarazem wykładowca.
Od ponad 25 lat polska gospodarka pokonuje kolejne ograniczenia i bariery. Wszystko wskazuje na to, że kolejna duża zmiana będzie związana z jeszcze większą rolą kobiet w biznesie. Mają ku temu wszystkie przesłanki – są pracowite, dobrze wykształcone i nie boją się trudnych decyzji. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że koniunktura w światowej gospodarce będzie sprzyjać. O resztę kobiety same zadbają!
Informacje o nowym kierunku studiów znajdują się na stronie Cityboard Media oraz SWPS.