W poszukiwaniu pomysłu na biznes wiele kobiet bierze pod uwagę branżę budowlaną. Wśród pań nie brakuje miłośniczek majsterkowania – przekucie zainteresowań w dochodowy interes, np. w formie marketu budowlanego, wydaje się dobrym rozwiązaniem.
Nim formalnościom stanie się zadość
O sukcesie firmy w branży budowlanej decyduje wiele czynników. Warto postawić na lokalny biznes stanowiący odpowiedź na potrzeby konkretnej społeczności. Nawet nieduży market budowlany może być dochodowy, jeśli zapewni usługi na wysokim poziomie. Zanim jednak formalności zostaną zrealizowane, trzeba podjąć określone działania w ramach przygotowań:
- analiza rynku pozwoli uzyskać informacje o poczynaniach konkurencji i o tym, na jakie towary jest na danym obszarze największe zapotrzebowanie;
- profesjonalny biznesplan wyznaczy kierunek działań i oszacuje ich koszt;
- lokalizacja – dobry punkt ma znaczenie, choć trzeba się liczyć z poniesieniem wyższych kosztów z tytułu wynajmu. Koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, by przy markecie znajdowały się parking i większy plac;
- dostawcy – od dobrych kontaktów z nimi zależy bardzo wiele, choć na początku to głównie oni dyktować będą warunki współpracy. Dobór dostawców jest zależny przede wszystkim od rodzaju asortymentu, jaki trafi na sklepowe półki, ale warto też zasięgnąć opinii na temat poszczególnych hurtowni i producentów.
Trudno powiedzieć, kiedy jest najlepszy czas na uruchomienie marketu budowlanego, aczkolwiek najrozsądniejszym wariantem wydaje się wczesna wiosna – czas, gdy zaczynają się remonty i ruszają różnego typu inwestycje budowlane. Branża ta odznacza się sezonowym charakterem – późną jesienią i zimą jest wyraźny przestój.
Inwestycja w ludzi zawsze się opłaca
Market budowlany nie sposób w pojedynkę, stąd też dużego znaczenia nabiera znalezienie odpowiednich pracowników. Powinny być to osoby mające doświadczenie w handlu oraz rozeznanie w branży. Fachowa obsługa jest motorem napędowym firmy i to ona w dużej mierze decyduje o powodzeniu przedsięwzięcia. Duży nacisk należy więc kłaść na budowanie zgranego, profesjonalnego zespołu i motywowanie go do skutecznej pracy np. poprzez system premii oraz szkoleń. Dzięki temu lokalna firma zyska na sile i przyniesie spodziewane rezultaty finansowe.
Rejestracja firmy
Co się natomiast tyczy kwestii formalnych – sklep z materiałami budowlanymi funkcjonuje na podobnych zasadach, jak i wiele innych form działalności gospodarczej. W celu rejestracji firmy należy złożyć wniosek w CEIDG, korzystając z jednego z poniższych trybów:
- wypełnienie wniosku online po zalogowaniu się do CEIDG – niezbędne jest posiadanie podpisu elektronicznego,
- przygotowanie wniosku online bez logowania się do CEIDG, a następnie podpisanie go w urzędzie gminy/miasta,
- złożenie wniosku papierowego w urzędzie gminy/miasta,
- wysłanie wniosku listem poleconym – podpis na dokumencie musi być potwierdzony notarialnie.
Po złożeniu wniosku średnio ok. 2 tygodnie czeka się na nadanie numeru REGON.
Istotną sprawą jest też wybór formy opodatkowania. W przypadku marketu budowlanego najbardziej się kalkuluje się opodatkowanie wg skali podatkowej oraz zostanie płatnikiem VAT.