Samochody są najbardziej powszechnym środkiem transportu. Gwarantują pełną mobilność, dają możliwość docierania w miejsca niedostępne dla osób nieposiadających prawa jazdy i przede wszystkim zapewniają ogromną niezależność. Jednakże, jak każda inna maszyna, wymagają odpowiedniego traktowania i regularnego serwisowania. Wiele osób niewielką wagę przykłada do jakości, pilnując jedynie terminów wyznaczonych przez producenta. Od jakości jednak, w równym stopniu jak od wieku i stopnia zużycia danego płynu, zależy kondycja wszystkich układów samochodu i ich podatność na zużycie i awarie.
Olej silnikowy, najważniejszy z płynów
Nie ma znaczenia, czy posiadamy pojazd z silnikiem wysokoprężnym, czy też benzynowym. Nie ma też znaczenia obecność turbosprężarki i innych elementów, każdy silnik spalinowy posiada układ smarowania wypełniony olejem silnikowym. Okresy między przeglądami, podczas których wykonujemy ową wymianę wynosi od kilkunastu tysięcy kilometrów w przypadku starszych silników benzynowych aż po kilkadziesiąt w przypadku nowoczesnych diesli. O ile w okresie obowiązywania gwarancji wybór jest dość prosty, gdyż samochód serwisowany jest zazwyczaj w Autoryzowanej Stacji Obsługi, o tyle kiedy zakupimy pojazd używany, lub też chcemy serwisować go poza ASO, pojawia się nie tylko ryzyko wynikające z nieodpowiednio doboru olejów przez poprzedniego właściciela, ale również i problem aktualnego doboru podczas wymiany wykonanej przez nas. Pierwszym bardzo ważnym czynnikiem jest rodzaj oleju i jego klasa lepkości. Generalnie oleje dzielimy na syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Ma to swoje źródło w technologii wytwarzania i jego składzie chemicznym. Obecnie produkowane silniki są smarowane głównie olejami syntetycznymi o klasie lepkości 0W30. Jednak zarówno starsze pojazdy, jak obecnie produkowane w miarę zwiększania się przebiegu, nierzadko potrzebują zmiany oleju na bardziej lepki. Pozwala to nie tylko lepiej smarować bardziej zużyty silnik, ale również i ograniczyć zużycie oleju. W każdym rodzaju i klasie lepkości jednak możemy znaleźć produkty różniące się cenami dość znacznie. Wiele zależy od marki, jakości i przede wszystkim obecności różnego rodzaju dodatków znajdujących się w jego składzie. Mimo na przykład klasy lepkości 10W40, skład oleju różni się w formułach dla diesla, turbodiesla, silnika napędzanego LPG lub też turbodoładowanych silników benzynowych. Odpowiedni dobór produktu smarnego może zagwarantować dłuższą i bezawaryjną pracę silnika. Na szczęście dzięki dostępowi do internetu mamy szeroki wybór specjalistycznych produktów. Oleje silnikowe można znaleźć tutaj w topczescizamienne.pl. Oszczędności na oleju mszczą się bardzo szybko, nie jest warto kupować najtańszych i uniwersalnych produktów.
Płyn chłodniczy, nie zapominaj o nim w sezonie letnim
Wiele osób uważa, że płyn chłodniczy ma za zadanie tylko zapobiegać zamarzaniu wszystkich elementów układu zimą. Jednakże rola tego płynu jest o wiele szersza i nawet latem, kiedy nie grozi nam zamarzanie, nie powinniśmy zaniedbywać jego jakości. Przede wszystkim trzeba tu wspomnieć o efektywnym odprowadzaniu ciepła z silnika. Zwykła woda ma o wiele niższe przewodnictwo cieplne aniżeli dobrej jakości płyn chłodniczy. Z tego też powodu szczególnie latem, kiedy o wiele częściej stoimy na popularnych wakacyjnych trasach w korku z uruchomioną klimatyzacją i w pełnym słońcu, bez odpowiedniego płynu może dojść do przegrzania silnika i kosztownego remontu generalnego silnika. Obok przewodzenia ciepła i zapobiegania zamarzaniu, składniki każdego dobrego płynu chłodniczego mają za zadanie zapobiegać korozji elementów. Wnętrze głowicy to miejsce, gdzie panują bardzo wysokie temperatury i metal narażony jest na różnego rodzaju procesy takie jak utlenianie. Płyn niskiej jakości lub woda dodatkowo potęgują korozję materiałów i mogą doprowadzić nawet do zapchania układu chłodzenia wskutek zatoru. W tym przypadku chwila nieuwagi może oznaczać zatarcie silnika i wykluczenie go z dalszej eksploatacji. To kolejny rodzaj płynu, na którym oszczędzanie może przynieść katastrofalne skutki.
Olej przekładniowy w układzie kierowniczym i skrzyni biegów – najczęściej zaniedbywany element
Wspomaganie układu kierowniczego to absolutny standard w obecnych realiach motoryzacyjnych. Większość sprzedawanych pojazdów posiada hydrauliczne wspomaganie oparte na oleju przekładniowym typu ATF. Pracuje on pod ciśnieniem i narażony jest na rozgrzewanie do dużych temperatur, podobnie zresztą jak oleje w przekładniach automatycznych. Z powodu zaniedbań w okresach między wymianami, a w przypadku braku wskazań do wymiany przez producenta, uzupełnianie wycieków i ubytków olejem niskiej jakości, może dojść do kosztownych problemów chociażby z maglownicą. Automatyczna skrzynia biegów to jeszcze bardziej skomplikowany element i również w nim powinniśmy regularnie zajmować się wymianami oleju wraz z filtrem. Manualna skrzynia to jednak najczęściej zaniedbywany element. Pracuje ona zwykle na oleju o wysokiej lepkości i odporności na temperatury. Z powodu braku miarki poziomu tego oleju i zbiorniczka wyrównawczego, o brakach i problemach dowiadujemy się zwykle wtedy, kiedy już faktem jest nadmierne zużycie wyżej wymienionych elementów. Kontroli powinien dokonywać wyspecjalizowany mechanik za pomocą otworów inspekcyjnych. Rodzaj i jakość oleju w tym przypadku również jest kluczowa dla udanej eksploatacji.