Firma czerwona, bursztynowa, a może turkusowa? W tych określeniach nie chodzi wcale o kolor logo czy wystrój biura, ale o panujący w danej organizacji styl zarządzania i, co z tym związane, komunikacji. Typologia bazująca na kolorach została wprowadzona do świata biznesu niedawno, ale już niemal wszyscy o niej mówią. Czy jednak potrafią właściwie zdiagnozować kolor swojej firmy i wyciągnąć z tej wiedzy odpowiednie wnioski?
Warto czasem zastanowić się, w jaki sposób styl komunikacji w firmie wpływa na naszą efektywność i chęć do pracy. Niezależnie od tego, czy jesteś menedżerem, osobą zarządzająca zespołem, czy też samodzielnym pracownikiem, na pewno odczuwasz skutki dominującej w pracy komunikacji. Czy jest ona koloru czerwonego – mocno opresyjna, wręcz agresywna, czy może barwy turkusowej – oparta na empatii? Czy dany styl komunikacji nam odpowiada? I przede wszystkim – czy wspiera osiąganie założonych przez nas i firmę celów?
Ewa Mażul w swojej książce „Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy” nie tylko pomaga zdiagnozować dominującą barwę danej organizacji, ale też podpowiada, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Autorka od wielu lat współpracuje z polskimi przedsiębiorcami, pomagając im w prawidłowy i skuteczny sposób zarządzać komunikacją. Na co dzień zajmuje się wdrażaniem programów opartych na zasadach zrównoważonej komunikacji, komunikacji bez przemocy oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Książka „Od czerwieni do turkusu. Jak lepiej porozumiewać się w pracy” nie jest zwykłym podręcznikiem. Pozycja ta ma charakter praktycznego poradnika. Kolejne poziomy świadomości
i powiązane z nimi style komunikacji zostały oznaczone kolorami od czerwieni, poprzez bursztyn, pomarańcz i zieleń, do turkusu. Ewa Mażul charakteryzując typowe dla każdego poziomu mechanizmy komunikacji opisuje pułapki, jakie czyhają na osoby używające blokad komunikacyjnych związanych z pasmami czerwieni i bursztynu, przedstawia możliwości porozumienia się na poziomie asertywnego pomarańczu oraz pokazuje perspektywy, jakie otwiera przed rozmówcami prowadzenie dialogu w empatycznym (zielonym i turkusowym) stylu.
Ta wiedza z jednej strony pozwala czytelnikom świadomie wybrać i konsekwentnie stosować taki styl komunikacji, którego sami chcą używać. Z drugiej strony – pomaga uodpornić się na próby wciągania w niechciane rozmowy – takie jak kłótnie, jałowe dyskusje czy rozmowy suto okraszone emocjami i łzami. Pokazuje też jak można, stając się liderem zrównoważonej komunikacji, inspirować do tego innych i wspierać ich w dążeniu do zmian.
Ta książka nie narzuca czytelnikowi jak ma rozmawiać z innymi: w sposób dyrektywny, asertywny czy empatyczny. Pokazuje jedynie, jak bardzo styl wypowiedzi stosowany w danym momencie jest powiązany z poziomem świadomości, z jakiego w danej chwili „operuje” mówiący. Czy jest to poziom mściwego mafioso, pouczającego satrapy, asertywnego kooperanta czy może empatycznego członka wspólnoty, jaką może być zarówno rodzina, firma, jak też …. świat. To pozycja dla każdego, kto chce skutecznie porozumiewać się z innymi. W pracy i poza nią.
Autor: Ewa Mażul
Wydawnictwo: Onepress
Data premiery: 26.11.2019
Ilość stron: 168 w oprawie miękkiej
Ewa Mażul — pracuje jako doradca i trener komunikacji. Od ponad 10 lat propaguje i wdraża w firmach programy oparte na zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), zrównoważonej komunikacji i metodzie Nonviolent Communication (NVC). Uczyła się jej między innymi bezpośrednio od Marshalla Rosenberga — twórcy NVC. Jest doradcą do spraw CSR wpisanym na listę doradców Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Napisała ponad 100 artykułów na temat komunikacji, które zostały opublikowane między innymi w miesięcznikach: Charaktery, Sens, Personel i Zarządzanie, „Personel Plus”. Więcej na http://ewamazul.pl/