Amerykański rynek e-commerce coraz bardziej rozwija się w obszarze social commerce – do tego stopnia, że marketerzy przewidywali, że to będzie wiodący trend e-commerce w 2021 roku. Okazuje się, że sprzedaż przez media społecznościowe to potężny kanał sprzedaży, a nie tylko działalność dodatkowa czy sposób na sprzedaż używanych rzeczy. Czy w Polsce social commerce jest równie popularny i skuteczny w kontekście marketingu i sprzedaży?
Fundacja Kobiety e-biznesu wychodzi naprzeciw trendom i dostarcza rzetelna wiedzę na temat e-commerce w Polsce. W najnowszym badaniu “The power of social & live commerce” postanowiliśmy się przyjrzeć dokładnie temu zjawisku – uważamy, że social commerce ma duży potencjał także w naszym kraju. Nasze badanie, którego celem jest oszacowanie skali tego rynku i jego charakterystyka, potwierdza to.
Social commerce – co to jest?
Social commerce to kupowanie i sprzedawanie w ramach platformy społecznościowej bez konieczności jej opuszczania (można sfinalizować transakcję bez przekierowania do na przykład sklepu internetowego czy innej platformy sprzedażowej) oraz to, w jaki sposób portale społecznościowe wpływają na decyzje zakupowe.
W szerszym znaczeniu social commerce to wszystkie działania związane ze ścieżką zakupową użytkowników – od budowania świadomości marki, relacji z potencjalnym klientem, storyselling związany z produktem, content marketing z lokowaniem produktu, tworzenie systemu rekomendacji, wykorzystywanie algorytmów do dopasowania spersonalizowanych ofert aż do samego zakupu lub sprzedaży na Facebooku, Instagramie, TikToku, YouTubie i w innych social mediach.
Do głównych narzędzi wykorzystywanych w tej formie sprzedaży są aplikacja Facebook Marketplace, grupy sprzedażowe, Instagram Shop, aplikacje integrujące platformy społecznościowe z e-sklepem, Messenger.
Zalety social commerce
Niewątpliwie ten kanał sprzedaży ma wiele zalet dla sprzedających – przede wszystkim skrócenie ścieżki zakupowej daje mniej czasu na rozmyślenie się klientowi, który w mediach społecznościowych kupuje często spontanicznie, pod wpływem emocji. A do tego precyzja w określaniu grupy docelowej, niemal nieograniczone możliwości remarketingu i duże zasięgi przemawiają za tym kanałem sprzedaży jako tańszą i skuteczniejszą alternatywą dla SEO i działań offline. Korzystanie z Facebook Marketplace i podobnych aplikacji oznacza, że nie trzeba inwestować w e-sklep.
Z kolei dla kupującego szybsze zakupy oznaczają większą wygodę i dopasowanie oferowanych produktów do zainteresowań. Dodatkowo sprzedaż podczas transmisji live, która jest coraz bardziej popularna, wciąga i angażuje użytkowników mediów społecznościowych, stając się sposobem na spędzanie wolnego czasu.
Użytkownicy sami przyznają, że komfort (dla 64% ankietowanych) i dopasowanie ofert (dla 41% ankietowanych) są głównymi powodami, by korzystać z tego kanału sprzedaży. Atrakcyjne ceny, zniżki, kupony rabatowe są dodatkowymi wyzwalaczami decyzji o zakupie – szczególnie dotyczy to kobiet, bardziej podatnych na okazje.
Skąd potencjał social commerce?
Popularność zakupów w mediach społecznościowych wynika z tego, jak dużo czasu poświęcamy na przeglądanie popularnych platform – 72% ankietowanych osób przyznaje, że spędza w social mediach więcej niż godzinę dziennie, aż 22% badanych deklaruje, że korzysta z platform nawet 3 godziny dziennie. Zdecydowanie to grupa osób młodych do 24. roku życia o dużym potencjale zakupowym.
Czas, który spędzamy w Internecie, z roku na rok wydłuża się i choć nie bez wpływu jest pandemia, to zjawisko nasila się od kilku lat. Od co najmniej 5 lat mediów społecznościowych używa 71% badanych osób – jest to forma rozrywki, sposób na podtrzymanie relacji ze znajomymi, poszukiwanie aktualnych informacji, Zakupy robimy niejako przy okazji.
Analizując wyniki badania „The power of social & live commerce” można zauważyć ogromny potencjał w kanale komunikacji, jakim są media społecznościowe. 3 godziny i więcej spędzane codziennie na platformach społecznościowych to czas, który powinny wykorzystać marki do zaangażowania i budowania lojalności potencjalnych klientów. To szansa większa niż kiedykolwiek na rozwijanie również nowego kanału sprzedaży”. Nie możemy przeoczyć tego trendu– mówi, Anna Heimberger, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.
Wśród badanych przez Fundację Kobiety e-biznesu aż 27% osób kupiło i 18% osób sprzedało coś przez media społecznościowe. Szczególnym rodzajem sprzedaży i zakupów są live commerce, czyli sprzedawanie i kupowanie podczas transmisji na żywo. Tutaj 25% ankietowanych skorzystało z możliwości kupienia, a i 8% – ze sprzedaży produktów.
Przez social commerce kobiety kupują chętniej niż mężczyźni (35% vs. 24%), częściej osoby młode i te, które pochodzą z mniejszych miast i miejscowości. Osoby starsze też są otwarte na zakupy w mediach społecznościowych, bo 24% osób z grupy wiekowej 50+ ma doświadczenia z tą formą handlu.
O potencjale social commerce stanowi fakt, że wymienione zachowania zakupowe nie są wyłącznie odpowiedzią na zamknięcie sklepów w czasie lockdownu w ubiegłym i bieżącym roku. 39% badanych przyznaje, że tę formę zakupów zna i z niej korzysta od 2-3 lat.
Nie dziwi to, że najwięcej zakupów robimy przez smartfona, bo na urządzeniach mobilnych najczęściej przeglądamy media społecznościowe i to sprzyja zakupom pod wpływem chwili. I co ciekawe, 44% biorących udział w badaniu zakłada, że będzie częściej korzystać z tego sposobu na zakupy. Tylko 9% ankietowanych nie wiedziało, że może kupić coś za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Aby sprzedaż przez social media mogła się rozwijać, trzeba się przyjrzeć barierom związanym z tą formą zakupów. Należą do nich brak zaufania wobec sprzedawców (niepokój o dane osobowe, strach przed oszustwem, przed towarem niskiej jakości), preferowanie zakupów stacjonarnych, niepewność w przypadku reklamacji.
Co, gdzie, jak i za ile?
Skoro to kobiety są najbardziej aktywne zakupowo, nie dziwi, że kobiece branże liczą największe zyski. Najczęściej w ramach social commerce kupujemy ubrania i buty (45%), książki, płyty i filmy (27%), kosmetyki i perfumy (27%) oraz artykuły dla dzieci (24%). Sprzedawcy potwierdzają – 41% sprzedawanych produktów to moda: odzież, obuwie, dodatki.
Facebook króluje wśród platform społecznościowych, na których rozwija się social commerce – 82% kupujących w mediach społecznościowych dokonało transakcji za pośrednictwem Facebooka. Dla przedsiębiorców chcących rozwinąć swoje kanały sprzedaży obecność na Facebooku wydaje się być niezbędna. Instagram (19%) i YouTube (16%) są zdecydowanie mniej popularne, podobnie jak stosunkowo świeży TikTok – być może to są kanały do odkrycia.
Średnie miesięczne wydatki na zakupy za pomocą social media to około 50 – 200 zł (56%), na jednorazowe zakupy wydajemy około 50-100 zł. Mężczyźni, choć kupują rzadziej, wydają więcej na jeden zakup.
Aby sfinalizować zakup produktu, możemy skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą lub przejść po linkach przekierowujących do e-sklepów i innych platform sprzedażowych, np. Allegro czy OLX. Facebook Marketplace i sklep na Instagramie pozwalają na dokończenie zakupów bez opuszczania platformy.
Facebook Marketplace zamienił atrakcyjne wizualnie inspiracje w realne produkty, które możemy kupić przy pomocy kilku kliknięć – bez przeszukiwania sieci na własną rękę. Obecnie aż 18% sklepów na oprogramowaniu Sky-Shop.pl aktywnie korzysta z integracji ze Sklepem na Facebooku. Możliwość oznaczenia produktu w poście i bezpośredniego przekierowania na kartę produktu w sklepie znacząco skraca ścieżkę zakupową dla produktów prezentowanych w social mediach. Równocześnie pozwala zachować bezpieczeństwo transakcji gwarantowane przez bramki płatnicze i regulaminy poszczególnych sklepów. – mówi Maciej Cebertowicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Sky-Shop.pl
Social commerce to potężny kanał sprzedaży
Sprzedaż przez media społecznościowe jeszcze niedawno nie była traktowana jako poważne zajęcie, raczej jako dzialanośc poboczna, na próbę lub przy okazji budowania marki w sieci. Tymczasem okazuje się, że social commerce to potężny kanał sprzedaży, który rośnie i któremu warto przyjrzeć się dokładnie.
Raport Fundacji “The power of social & live commerce” to pierwsze tak dokładne opracowanie na temat social commerce w Polsce. Mamy nadzieję, że poprzez zdefiniowanie profilu kupujących i sprzedających oraz poznanie potencjalnych barier w robieniu zakupów badanie przyczyni się do jeszcze skuteczniejszego wykorzystania social commerce w Polsce.
Pełny raport można pobrać ze strony https://www.kobietyebiznesu.pl/social-media-jako-platforma-e-commerce-nowy-raport-the-power-of-social-live-commerce/