Łukasz Nocoń ze spółką Apator Rector związany od 2008 roku. Od 2011 pełnił funkcje dyrektorskie, w styczniu 2018 został powołany na funkcję prezesa zarządu, od 2022 jednocześnie odpowiada za obszar ICT jako dyrektor pionu w Apator S.A. Absolwent informatyki na Wydziale Informatyki i Zarządzania na Politechnice Wrocławskiej oraz geodezji i kartografii na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Ponadto ukończył studia podyplomowe MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W Grupie Apator odpowiada obecnie za zaawansowane projekty informatyczne wspierające procesy zarządzania.
BWL: Jak rozpoczęła się Pana droga zawodowa? Czy od początku była ona jasno sprofilowana?
ŁN: Mój zawodowy start miał miejsce we Wrocławiu, zaraz po studiach. Znalazłem sobie niewielką firmę, która jednocześnie zajmowała się geodezją inżynieryjną i usługami tworzenia cyfrowych map. Początkowo pracowałem jako geodeta – współpracowałem z ciekawym zespołem, a z częścią z poznanych wówczas osób do dziś utrzymuję kontakty. Dość szybko zrozumiałem, że na dłuższą metę to nie będzie dla mnie najlepsze miejsce, i wtedy podjąłem decyzję o zmianie. Chcąc wykorzystać swoje wykształcenie informatyczne oraz geodezyjne, chciałem wejść w temat systemów GIS, niejako połączenia tych dwóch obszarów: informatyki i geodezji. W tamtym czasie następowała cyfryzacja w geodezji, brałem udział w kilku większych projektach, poznawałem nowe narzędzia, nowe branże, w których te systemy mogą być wykorzystywane, i wtedy podjąłem decyzję o kolejnej zmianie, tym razem miejsca zamieszkania i przeprowadzce do Zielonej Góry. To było dla mnie nowe miasto, nowa firma i zupełnie nowy, jak się później okazało, kluczowy etap życia – miałem zostać ojcem. Zacząłem pracę w spółce Apator Rector, specjalizującej się w tworzeniu rozwiązań systemów GIS. Początkowo wspierałem sprzedaż tych rozwiązań, aby w kolejnych latach zająć się organizacją prac związanych z zapełnianiem tych systemów danymi, GIS-owymi rzecz jasna. To były bardzo duże przedsięwzięcia, których zakres prac obejmował pozyskanie danych o sieci elektroenergetycznej z terenów połowy Polski. Po dziesięciu latach pracy stanąłem na czele tej spółki, znając jej specyfikę, jej klientów i wszystkich ludzi w niej zatrudnionych. Patrząc z perspektywy oceny mojej dotychczasowej drogi zawodowej, to od zawsze istotna była chęć rozwoju i odwaga we wprowadzaniu zmian. Czuję też, że to zawsze były moje decyzje i dlatego mam tym większą satysfakcję z tego, gdzie i wśród jakich osób dziś przebywam i działam.
BWL: Czym zajmuje się Grupa Apator? Do kogo skierowana jest Państwa oferta?
ŁN: Apator tworzy międzynarodową grupę producentów oraz dystrybutorów urządzeń i systemów pomiarowych, a także dostawców rozwiązań, wspierających pracę sieci elektroenergetycznych, wodnych i gazowych. W ramach trzech wyspecjalizowanych segmentów biznesowych (Energia Elektryczna, Woda i Ciepło oraz Gaz) Grupa Apator wdraża na rynek zaawansowane technologicznie produkty i usługi, m.in. liczniki energii elektrycznej, gazomierze, wodomierze i ciepłomierze, systemy zdalnego odczytu mediów, specjalistyczną aparaturę do zabezpieczania, nadzoru i sterowania siecią elektroenergetyczną, a także systemy wspierające zarządzanie sieciami dystrybucji mediów użytkowych. Apator Rector współtworzy segment Energii Elektrycznej i dostarcza nowoczesne systemy służące do wspomagania zarządzania majątkiem sieciowym dla rynku utilities, telekomunikacyjnego, administracji publicznej i samorządowej.
BWL: Ogromne podwyżki cen energii elektrycznej oraz gazu dotykają w 2022 r. niemal wszystkie sektory gospodarki. Wzrost kosztów mediów użytkowych część przedsiębiorców będzie musiało przerzucić na swoich klientów. Jakie możliwości w zakresie optymalizacji zużycia energii mają do dyspozycji przedsiębiorcy?
ŁN: Rozwiązania Grupy Apator od lat wspierają zarządzanie zużyciem mediów. Szerokie doświadczenie przy opracowywaniu systemów wspierających zarządzanie sieciami dystrybucji mediów pozwoliło wprowadzić na rynek rozwiązania, które nie wymagają dużych nakładów finansowych, specjalistycznego oprogramowania i specjalnego sprzętu obsługi w celu optymalizacji zużycia energii. Przedsiębiorcom, którzy poszukują narzędzi do optymalizacji zużycia mediów w swoim zakładzie i trudno im ocenić, jakie rozwiązanie spełniłoby najlepiej ich potrzeby, rekomendujemy stopniowe działanie: opomiarowanie głównych przyłączy energetycznych, a dopiero w kolejnych krokach, na podstawie zgromadzonych danych, decyzję o opomiarowaniu pozostałych obwodów wewnętrznych i kluczowych maszyn. System, który wprowadziliśmy na rynek, pozwala w prosty sposób dodawać nowe urządzenia pomiarowe. Stosując stopniowanie, zaczynamy od analizy potrzeb energetycznych, a stopniowo dochodzimy do np. kontrolowania kosztów pracy poszczególnych linii, maszyn czy partii produktów. Kolejnym etapem jest wdrożenie, również ważnego w całym procesie optymalizacji, systemu nadzorującego. Dlatego naszą zaletą jest dostarczanie kompleksowego rozwiązania: sprzętowego (liczniki i systemy odczytowe) oraz systemów do analiz i raportów. Systemy monitorujące zużycie pozwalają przybliżyć nas do w pełni świadomego zarządzania energią i mediami. Możemy liczyć nie tylko na obniżenie zużycia mediów rzędu piętnastu, dwudziestu procent, ale także dodatkowe korzyści związane z możliwością optymalizacji rachunków za energię elektryczną i gaz, dzięki wykorzystaniu zmian cen na rynku hurtowym, które także mogą być źródłem znaczących oszczędności. Efektywne zarządzanie odczytami, w dobie znacznego wzrostu kosztów nośników energii, może stać się niezbędnym narzędziem, które przyniesie znaczące oszczędności, co zostanie z pewnością docenione przez wielu przedsiębiorców i menedżerów.
Wyprawy górskie dają mi doświadczenie przestrzeni,
BWL: Nad czym obecnie Państwo pracujecie? Czy są przed Państwem jakieś nowe wyzwania?
ŁN: Koncentrujemy się na realizacji kierunków określonych w naszej strategii biznesowej, rozwijając ofertę w zakresie urządzeń pomiarowych nowej generacji z elektronicznym statycznym pomiarem rozwiązań i usług wdrożenia oraz utrzymania systemów nadzoru i opomiarowania oraz predyktywnego zarządzania majątkiem sieciowym, a także w obszarze smart metering, usług billingowych, technologii IoT, systemów do odczytu i zarządzania danymi pomiarowymi w oparciu o nowoczesne technologie komunikacyjne. Dodatkowo w ostatnim czasie Grupa Apator rozwija także ofertę dla sektora OZE, systemy informatyczne dla przedsiębiorstw i organów samorządowych oraz rozwiązania z obszaru automatyzacji i robotyzacji dla przedsiębiorstw przemysłowych.
BWL: W jaki sposób resetuje się Pan po pracy? Co pozwala Panu „wyłączyć głowę”?
ŁN: Na co dzień wyłączanie głowy jest dla mnie trudne. Często dopiero po pracy mam możliwość pomyśleć i przeanalizować sobie sytuacje z dnia, poszukać lepszego ich zrozumienia. Odpoczynek kojarzył mi się z ruchem i dopiero od niedawna uczę się odpoczywać w domu, znajdując chwile dla siebie. Prawdziwy za to reset dają mi podróże czy nawet krótkie weekendowe wyjazdy. Każda zmiana miejsca pobytu, wejścia w inny tryb spędzania czasu i poznawanie innych miejsc, pozwala mi odciąć się zupełnie od spraw życia codziennego. Szczególne chwile wyłapuję podczas wypraw górskich, które nie są dla mnie tylko ruchem na świeżym powietrzu, ale również doświadczeniem przestrzeni, otwarciem się na nowe sytuacje, zdarzenia, a przede wszystkim realnym resetem. Zwłaszcza te z nocowaniem w schroniskach. Tam najbardziej uwielbiam spędzać czas.