<strong>„Asertywność i stawianie granic w relacjach ze współpracownikami."</strong>
Przeczytasz w 2 minuty

„Asertywność i stawianie granic w relacjach ze współpracownikami.”

Każdy z nas ma prawo do wyznaczania granic.

Zdrowe granice osobiste świadczą o szacunku dla siebie i innych.

Nasze granice nie powinny jednak oznaczać, że: “ja mam rację, a Ty się mylisz”, lecz powinny mówić “teraz właśnie tego potrzebuję, by czuć się dobrze” – z poszanowaniem dla drugiej osoby.

Jak je stawiać?

Asertywna obrona granic

Czyli, stopniowa, asertywna reakcja na zachowanie współpracownika/klienta, który naruszył nasz dobrostan. Pięciostopniowa stopniowa skala ochrony granic:

 Prośba – wyrażona jasno i wprost, np: Np. Proszę, abyś nie mówił do mnie podniesionym głosem…

 Informacja zwrotna – dotycząca emocji i trudności, jakie przeżywamy w związku z zachowaniem partnera:

Np. Trudno mi się skoncentrować, jak na mnie krzyczysz…

 Postawienie granicy –żądanie, sprzeciw – mocne i stanowcze określenie granic kiedy poprzednie kroki nie odniosły skutku

Np. Nie -życzę sobie, aby podnosił na mnie głos…

 Zapowiedz sankcji – ostateczny krok w celu ratowania komfortu psychicznego i zachowania godności. Ważne aby zapowiedziana sankcja była wykonalna. Np. Jeśli nie zmienisz sposobu prowadzenia rozmowy, nie będę się z Tobą spotykać…

 Wykonanie sankcji (ostateczność) – spełnienie zapowiedzianego kroku.

Asertywna odmowa:

Powinna zawierać w sobie 3 elementy:

 słowo nie na początku,

 określenie tego czego nie chcę wykonać,

 krótkie i prawdziwe uzasadnienie odmowy:

 np. nie zrobię dla Ciebie tej pracy, bo chce w tym czasie wykonać swoja.

Zdarta płyta składa się z dwóch powtarzanych „na okrągło” elementów:

 formuły używanej w asertywnej odmowie np. nie, nie zrobię tego …

 parafrazy, odnoszącej się do tego co mówi partner np. rozumiem, że to ważna sprawa, ale nie zrobię tego …

Konsekwencje gdy wyrażanie i wprost nie stawiamy granicy mówiąc NIE:

 Nasi rozmówcy mnie otrzymują jasnej informacji czego odmawiamy i dalej nalegają,

 Niewystarczająco dbamy o swoje potrzeby i wtedy czujemy się wykorzystywani (bojąc się tego, możemy wycofać się nadmiernie z kontaktów z innymi ludźmi),

 Może nagromadzić się w nas dużo złości, która nie będzie rozładowana  w sposób konstruktywny i adekwatny.

PAMIETAJ!

Zwroty „nie mogę, nie musze” to typowe pułapki antyasertywne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.