Napoje alkoholowe na bazie wina, wino z dodatkiem soku lub owoców – to tylko niektóre z nowości przygotowanych przez branżę winiarską. Eksperci z największych firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa zgodnie przyznają, że innowacyjność to jeden z najmocniejszych ostatnio trendów. Czy tradycyjne wino gronowe może być zatem spokojne o swoją pozycję?
Sztywny podział na kategorie napojów alkoholowych, jak piwo, wino, wódka, wydaje się odchodzić do przeszłości. Wszelkiego rodzaju innowacje, mixy i połączenia, to jeden z głównych trendów obserwowanych w branży winiarskiej.
– Światowy rozwój rynku win w kierunku napojów mieszanych związany jest z coraz powszechniejszym trendem convenience – mówi Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group. – Konsumenci lubią eksperymentować, szukają nowych smaków, a jednocześnie oczekują od rynku gotowych rozwiązań. Trend ten dotyczy zarówno win, jak i piw czy wódek. Dziś na półce win w sklepie znajdujemy nie tylko klasyczne wina, ale także rozbudowaną ofertę win aromatyzowanych oraz gotowych do spożycia drinków na bazie wina. Obecnie bardzo wysokie wzrosty, tuż za winami musującymi (mam na myśli prosecco), odnotowują właśnie wina aromatyzowane. Wszystko wskazuje na to, że ten segment będzie się dalej intensywnie rozwijał.
Stąd, w ofercie firmy JNT Group m.in: orzeźwiające wina musujące w owocowych wariantach smakowych, światowej sławy włoskie koktajle na bazie lekkich win musujących, wina brokatowe, mieszanki cydru z winem musującym czy lemoniady z dodatkiem alkoholu. Słowem – dla każdego coś miłego.
– Oferta win aromatyzowanych oraz drinków na bazie wina doskonale odpowiada na potrzeby tej szerokiej grupy polskich konsumentów, którzy klasyczne wina wytrawne uważają za zbyt cierpkie, a chętnie sięgają po wina w słodszych wariantach smakowych – zauważa Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group S.A. – Polacy są niezwykle otwarci na nowe smaki i chętnie po nie sięgają. Rozwojowi tego segmentu win sprzyjają małe formaty, które ułatwiają próbowanie nowych smaków i rozszerzają trial produktowy.
Trend ten obserwuje także firma Henkell Freixenet Polska. Właśnie wprowadziła na rynek linię innowacyjnych, gotowych koktajli, które są połączeniem wysokiej jakości win hiszpańskich z owocami. To, jak opisuje firma, „produkty skierowane do tzw. młodych dorosłych, żyjących chwilą”.
– Nasza najnowsza linia koktajli to odpowiedź na to, w którym kierunku ewoluuje runek – mówi Anna Kalinowska, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji w firmie Henkell Freixenet Polska Sp. z o. o . – Konsumenci szukają nowych smaków, czegoś, co doskonale orzeźwi, co wystarczy tylko schłodzić, bez konieczności posiadania i łączenia komponentów. Do wyboru jest np. słynny drink mojito i sangria.
Na innowacyjność stawia również firma AWE. Dlatego wprowadziła do swojego portfolio wina ze specjalnie wyselekcjonowanymi mieszankami ziół, w tym, jako pierwsza w Europie – wino z dodatkiem konopi. Jak mówi jej Prezes – Bartłomiej Sarecki, od dłuższego czasu przyglądał się rozwijającemu się w Polsce trendowi zdrowej żywności. – Od nieco ponad roku bardzo dokładnie czytam etykiety produktów, na własnym przykładzie bowiem zauważyłem, że wyeliminowanie niektórych składników, konserwantów czy też innych substancji, spowodowało znaczącą poprawę mojego zdrowia. Wtedy zacząłem się zastanawiać, jaki produkt wprowadzić, aby zaoferować coś klientom szukającym czegoś więcej, niż tylko dobrego wina. I tak pojawiła się cała linia produktów sygnowanych nazwiskiem mojej rodziny. Wino, o którym mowa to połączenie wysokiej jakości wina gronowego czerwonego oraz intraktu z ręcznie zbieranych w Polsce ziół. Jego podstawą jest tradycyjna zielarska receptura.
Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, tak podsumowuje zmiany, które zachodzą teraz na rynku: – Oczekiwania młodszych konsumentów znacząco wpływają na rozwój oferty firm winiarskich. Młodzi ludzie poszukują nowości i bez ograniczeń eksperymentują w obrębie różnych stylów, są nielojalni względem kategorii. Oczekują napojów ciekawych w smaku i atrakcyjnych wizualnie. Chcą być zaskakiwani innowacjami, a tradycyjna forma i sztywne reguły nie mają dla nich wielkiego znaczenia. Do tej pory winiarstwo było kategorią alkoholi o konserwatywnych regułach, teraz młode pokolenie konsumentów wymusza zmiany.
Jaka przyszłość czeka w tej sytuacji tradycyjne wino gronowe?
– Wino gronowe to klasyka gatunku i może być spokojne o swoją pozycję – uważa Jakub Nowak, Prezes JNT Group S.A. – Rozwój kategorii win musujących czy aromatyzowanych nie ma na nie wpływu. Polskie społeczeństwo się bogaci, Polacy coraz więcej podróżują i chętnie sięgają po popularne na Zachodzie wina gronowe. Dzisiaj pijamy je nie tylko podczas uroczystych chwil, ale – podobnie jak w innych krajach Europy Zachodniej – do obiadu lub dla przyjemności. Chętniej też zamawiamy wina w restauracjach.