Chcesz poprawić jakość swojego życia?

 Sprawdź skuteczne metody, które możesz wprowadzić w życie od zaraz.

Czas w jakim się znaleźliśmy – nerwowa teraźniejszość, bardzo dużo różnych emocji, z którymi ciężko sobie poradzić, niepewna przyszłość, a u niektórych z nas znacznie obniżony poziom satysfakcji z życia jakie dotąd prowadziliśmy. Można zaobserwować, że wiele osób zmaga się ze zmianami stanu emocjonalnego a co za tym idzie, ze znacznym spadkiem energii.  Harmonia między zdrowiem psychicznym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym w wielu przypadkach została zachwiana.* Coraz więcej osób szuka sposobów na to, aby znów wprowadzić do swojego życia tak bardzo potrzebną równowagę.

Jeśli czujesz, że wydarzenia ostatnich tygodni znacznie obniżyły Twój nastrój, chęć i radość z życia wypróbuj poniższe metody. Pozwolą one skutecznie doenergetyzować się, odzyskać równowagę emocjonalną i zwiększyć motywację do działania, ułatwią uporządkowanie myśli, a w konsekwencji zwiększą Twoją satysfakcję z życia.

  1. Mapa myśli

Jeśli zależy Ci na jakiejkolwiek zmianie musisz zacząć od zrobienia porządków. Porządków w… głowie! Tak, tak właśnie w głowie!

W naszej głowie przewija się ponad 60 tysięcy myśli dziennie! Ich natłok sprawia, że nierzadko czujemy się „przygnieceni”, zagubieni. Nadmiar myśli sabotuje nas, hamuje nasze działanie, obniża nastrój. Czasem mamy ich tak wiele, że w naszej głowie panuje chaos nie do okiełznania.

Co możesz zrobić, aby „oczyścić” głowę i uporządkować to co w niej siedzi?

Zrób Mapę Myśli. To metoda polegająca na wypisaniu wszystkich myśli, które masz w głowie TU I TERAZ (w momencie pisania o nich). Mapa pozwala na przyjrzenie się wszystkiemu z innej, szerszej perspektywy. Weź kartkę, długopis i przelej wszystko co „siedzi” Ci w głowie. Może są to jakieś nierozwiązane sprawy z przeszłości, coś co dotyczy teraźniejszości lub przyszłości. Nie ograniczaj się do jakiegoś obszaru relacji, zdrowia, pracy, finansów. Niektóre myśli mogą być tzw. blokerami, które są barierą do tego, aby żyć lepiej i efektywnej. Przyjrzyj się im, może jest tam jakieś wydarzenie, czy osoba, konflikty emocjonalne, nierozwiązana sprawa, która Ci zalega i tak naprawdę przeszkadza.

Oczyszczenie z myślowego chaosu sprawi, że poczujesz się lżej. Przyjrzyj się teraz „z lotu ptaka”, z dystansu temu, co na kartce. Zastanów się, która z wypisanych spraw wymaga rozwiązania, a którą możesz zakończyć tu i teraz. Pamiętaj, że każda stara warstwa, niedokończona sprawa musi zostać usunięta, aby można ją było zastąpić nowym myśleniem a potem działaniem. Zobacz co jest dla Ciebie naprawdę ważne, a co straciło z perspektywy wypisania na znaczeniu. Może musisz zaakceptować pewne emocje i po porostu raz na zawsze pożegnać się z nimi. Wykreśl to co jest zbędne. Teraz nadaj priorytety tym myślom, które zostały. Z Mapy wyłonią Ci się cele, do których warto przygotować plan działania.

Atuty zrobienia tego ćwiczenia: oczyszczenie głowy, uspokojenie i uporządkowanie myśli, uwolnienie emocji, nadanie priorytetów, ułożenie planu działania.

  1. Afirmacje

Pamiętacie ile myśli przewija się codziennie przez naszą głowę? Ponad 60 tysięcy! Z czego aż 80% to myśli negatywne! Zmniejszają one efektywność pracy mózgu i obniżają nasz nastrój. Negatywne myśli zatruwają umysł i organizm. Są jak smolista substancja, która potrafi zalać wszystko co dobre. Z pomocą przychodzą nam właśnie Afirmacje, które są skuteczną techniką odcięcia się od negatywnego myślenia i sprawdzoną metodą samodoskonalenia. Afirmacje to nic innego jak pozytywne wzmocnienia, dzięki którym w naszym mózgu powstają nowe szlaki neuronalne, nie tylko przełamujące dotychczasowe wzorce myślenia i działania, lecz także tworzące nowe, przez nas pożądane i potrzebne na wiele lat.

Wypisz na kartce 10-20 takich afirmacji, które mają Cię wzmocnić. Mogą to być afirmacje dotyczące jednego obszaru Twojego życia (zdrowia, pracy, finansów, relacji itd.). Mogą też dotyczyć wielu stref jednocześnie. Zastanów się, gdzie potrzebujesz wzmocnienia. Dzięki współczesnej neuronauce – obrazowaniu mózgu – wiemy, że jeśli chcesz się dobrze czuć, odnosić sukcesy, mieć zdrowe relacje, musisz myśleć pozytywnie. Inaczej będziesz wzmacniać drogi neuronalne, które Ci nie służą. Afirmować najlepiej jest kilka razy dziennie i na głos. Możesz również założyć zeszyt afirmacyjny, w którym będziesz zapisywać wspierające Cię zdania. Pamiętaj, że raz zasiana pozytywna myśl, pielęgnowana i zaopiekowana rozkwita w głowie i daje efekty w postaci zwiększonego poczucia własnej wartości, podniesienia energii i ogólnego zadowolenia.

Przykładowe afirmacje: Czuję się bezpieczny i bezwarunkowo akceptuję siebie. Odpuszczam potrzebę kontroli. Ufam sobie. Zasługuję na to, aby mieć pieniądze. Jestem wypełniony spokojem, miłością i akceptacją do siebie i świata.

Atuty zrobienia tego ćwiczenia: wzmocnienie nowych szlaków neuronalnych, zwiększenie poczucia własnej wartości, wzrost motywacji, wzmocnienie planów i celów, wyzwolenie energii do działania.

  1. Medytacja

Medytacja jest kolejną skuteczną metodą na podniesienie codziennej energii życiowej. Liczne badania naukowe potwierdzają, że regularne praktykowanie medytacji zmienia aktywność i strukturę mózgu, co przyczynia się nie tylko do zwiększenia życiowej satysfakcji, ale również do podniesienia naszego stanu zdrowia. Uspokojenie chaotycznych myśli, wyciszenie emocji, łagodzenie objawów takich chorób jak: Parkinson, depresja czy Alzhaimer, obniżenie poziomu stresu, paniki, lęku, pomoc w leczeniu zaburzeń odżywiania a także pogłębienie wrażliwości, poprawa koncentracji, nakierowanie umysłu na to co dla nas ważne, to tylko niektóre z korzyści jakie możemy wnieść do swojego życia regularnie praktykując medytację.

Jak zacząć medytować? Usiądź wygodnie w siadzie skrzyżnym, zamknij oczy i przy dźwiękach relaksującej muzyki przez chwilę skoncentruj się. Ilekroć nasz umysł skupiony jest na określonym bodźcu, nie jest rozproszony przypadkowymi myślami, wchodzimy w stan uważności czyli medytacji. Na początku wystarczą 2-3 minuty codziennej praktyki. Z czasem sama poczujesz, że potrzeba Ci więcej. Medytacja to zwrócenie naszego umysłu do wewnątrz – taka wewnętrzna rozmowa.

Atuty zrobienia tego ćwiczenia: uspokojenie chaotycznych myśli, wyciszenie, pogłębienie wrażliwości, ćwiczenie umysłu, nakierowanie na to co dla nas ważne, poprawa kondycji psychicznej.

  1. Kultura zdrowia

Hipokrates powiedział: „Gdyby można było zapewnić każdej osobie właściwe odżywienia i ruch,
w odpowiednich dawkach, byłaby to najlepsza droga do zdrowia.”

Pod pojęciem kultura zdrowia kryją się 4 elementy: aktywność fizyczna, zdrowe posiłki, zdrowy sen i otoczenie.

Aktywność fizyczna: Absolutna podstawa naszego dobrego samopoczucia i satysfakcji! Nasze ciało zostało stworzone do ruchu, zatem jeśli chcemy, aby życie było w harmonii z naszą sferą emocjonalną musimy zadbać o odpowiednią aktywność. Ruch dotlenia ciało i poprawia krążenie krwi. Ćwiczenia pomagają złagodzić stres, poprawiają nastrój oraz obniżają ciśnienie tętnicze i poziom cukru we krwi, zmniejszą ryzyko choroby Alzheimera, pozwalają kontrolować zachcianki. Ruch sprzyja również powstawaniu nowych neuronów w płatach skroniowych odpowiadających za planowanie i ocenę sytuacji, a także poprawia dopływ krwi do wszystkich komórek czyli dotlenia komórki, powodując produkcję kolagenu i białka wpływających na sprężystość skóry. Badania dowodzą, że regularny ruch minimum 3 razy w tygodniu po 30 minut sprawia, że nie tylko wzrośnie nasza witalność, atrakcyjność fizyczna, satysfakcja z życia, ale również zwiększymy ochronę przed wieloma chorobami m.in. Alzheimerem.

Zdrowe posiłki : Odżywianie ma niezaprzeczalny związek z naszym samopoczuciem, naszą witalnością i zadowoleniem. Przy wyborze posiłków trzymaj się kilku zasad: 1. Przyjmuj kalorie wysokiej jakości, 2. Pij mnóstwo wody, 3. Do wszystkich posiłków dodawaj niewielkie ilości dobrej jakości białka, 4. Jedz dobre węglowodany, 5. Zadbaj o prawidłową ilość tłuszczów w diecie, 6. Jedz tęczowo i blisko ziemi (czyli różnorodne produkty jak najmniej przetworzone), 7. Dodawaj do potraw zdrowe przyprawy i zioła, 8. Wyeliminuj wszystkie potencjalne alergeny i szkodliwe substancje, 9. Stosuj 12-godzinne „okno żywieniowe” (od ostatniego do pierwszego posiłku zachowuj 12-godzinny odstęp). Obserwuj swój organizm. Patrz jakie produkty mu służą, a jakie nie. Po jakich posiłkach czujesz się senny, po jakich odczuwasz przypływ energii?

Zdrowy sen: Liczne badania potwierdziły, że dorosły człowiek potrzebuje 7-8 godzin dobrej jakości snu. Sen, a tak naprawdę wysypianie się jest czynnikiem, który w dużym stopniu wpływa na to jak się czujemy i jakie czujemy zadowolenie z siebie i życia. Rozdrażnienie, podirytowanie, problem z koncentracją, mgły mózgowe, obniżony nastrój, spadek energii, problemy ze skórą – to tylko niektóre objawy braku snu. Żeby sen był dobrej jakości należy unikać czynników, które Cię z niego okradają: alkoholu, wysokiej temperatury w pomieszczeniu, przynoszenia do łóżka zmartwień i trosk, hałasu. W zamian stosuj metody, które tę jakość poprawią: możesz wypracować jakiś wieczorny kojący rytuał, na przykład ciepła kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych, masaż, medytacja, lektura, ustal stałe godziny snu, wyłącz urządzenia elektryczne znajdujące się przy łóżku, nie jedz co najmniej 2-3 godziny przed snem, wycisz swoje myśli, unikaj intensywnych ćwiczeń przed snem, bo może Cię pobudzić i utrudnić zaśnięcie. Trzymaj się dewizy, że sypialnia służy do spania.

Otoczenie: To jakimi ludźmi się otaczasz, ma bardzo duży wpływ na to jak się czujesz i z jaką energią działasz. Nasz mózg jest jak gąbka – chłonie wszystko. Jeśli otaczasz się pesymistami, którzy ściągają z Ciebie energię i karmią Twoje myśli negatywnymi informacjami, nie dziw się, że sam przyjmujesz taką postawę. Otaczanie się marudami, mało ambitnymi osobami bez energii życiowej, chęci do działania, poznawania świata, sięgania po góry, jest bardzo demotywujące i blokuje nasz rozwój. Staraj się zatem przebywać z tymi, którzy dają Ci inspiracje, są pozytywni, zasilą Cię dobrą energią, wręcz „płoną”, są otwarci i życzliwi. Warto przebywać z takimi, którzy dadzą wartość i naukę. Dobre otoczenie to dawka nowej energii do działania i wsparcie wtedy, kiedy będzie Ci ono potrzebne.

Mapa Myśli, Afirmacje, Medytacja, Kultura zdrowia i jej 4 elementy – wszystkie te metody możesz od zaraz wdrożyć w życie tak, aby stały się Twoim codziennym dobrym i zdrowym nawykiem. Mają one jeszcze jedną bardzo ważną zaletę: WSZYSTKIE przyczyniają się do utrzymaniu naszego mózgu w zdrowej kondycji. Są wręcz warunkiem absolutnie koniecznym do tego, aby funkcjonował on sprawnie i efektywnie. Podane metody nie mają również żadnych skutków ubocznych, a gdy już zaczniesz je stosować, sam zobaczysz, jak szybko pojawią się pozytywne wyniki, a Twoja satysfakcja z życia wzrośnie.

Oczywiście każdy z nas jest inny i zachęcam do tego, aby szukać również swoich metod lub modyfikować zaproponowane, jednak najważniejsze jest to aby próbować, testować, doświadczać pamiętając, żeby być wytrwałym a efekty w postaci lepszej jakości życia, większego zadowolenia z siebie, same przyjdą.

Karolina Rybus-Przeniosło
Coach//HR Business Consultant
www.karolinarybus.pl

 

 

 


* Jest to podejście holistyczne (holi=całość) do zdrowia człowieka czyli takie, gdzie aby doświadczyć satysfakcji i zadowolenia z życia, aby osiągnąć dobrostan, należy zachować równowagę między czterema obszarami psychicznym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.