Ponad połowa (53 proc.) pracujących Polaków ocenia swoją znajomość języka angielskiego na poziomie podstawowym (A1-A2). Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Tutlo, 77 proc. aktywnych zawodowo osób wie, jaką rolę odgrywają umiejętności językowe na rynku pracy. Jednak zdecydowana większość nadal ich nie rozwija (62 proc.), tłumacząc się głównie brakiem czasu (42 proc.).
Nie oszukuj się – angielski trzeba znać
62 proc. badanych pracowników uważa, że język angielski podnosi kompetencje zawodowe, a 69 proc. ma świadomość tego, że stanie się on niebawem standardem na rynku pracy. Obecnie więcej niż połowa pracowników wykorzystuje go w swoich codziennych zadaniach. Ankietowani najczęściej wskazują na: kontaktowanie się z klientem (60 proc.), rozmowy telefoniczne (57 proc.) oraz prowadzenie korespondencji mailowej (52 proc.).
– Nawet jeśli pracownik nie posługuje się językiem angielskim przez całe 8 godzin, to jego biegła znajomość jest bardzo dużym atutem w oczach pracodawcy. Wbrew pozorom, nie każdy posiada te umiejętności, a jednak globalizacja coraz częściej sprawia, że firmy poszukują ekspertów gotowych do codziennego kontaktu z anglojęzycznymi klientami – mówi Tomasz Jabłoński z platformy Tutlo.
Umiejętności Polaków a potrzeba rynku
Czy kompetencje Polaków nadążają za rozwojem technologii i aktualnymi potrzebami pracodawców? Coraz więcej międzynarodowych firm inwestuje w Polsce, otwierając lokalne oddziały, a z kolei polskie firmy dokonują ekspansji i tutaj powstaje popyt na anglojęzycznych pracowników.
54 proc. badanych ma świadomość, że podstawową umiejętnością na rynku pracy jest posługiwanie się językiem angielskim, który umożliwia swobodny kontakt z ludźmi zza granicy. Jego znajomość, najlepiej biegła i potwierdzona międzynarodowym certyfikatem, daje możliwość otrzymania atrakcyjnego stanowiska pracy w międzynarodowej firmie i szansę na wyższe wynagrodzenie. Dane pokazują, że mediana wynagrodzeń pracowników z zaawansowaną znajomością angielskiego wynosi 6 tys. zł, przy 4,2 tys. zł, jakimi mogą się pochwalić osoby ze średnio-zaawansowaną i 3,6 tys. zł ze słabą znajomością języka angielskiego.[1]
Zostań obywatelem świata
Lepsza pozycja na rynku pracy to tylko jeden z powodów, dla których warto uczyć się języka angielskiego. Aż 84 proc. pracujących Polaków uważa, że umiejętności te ułatwiają podróżowanie zarówno w celach biznesowych, jak i turystycznych oraz gwarantują większy komfort. Z kolei 54 proc. badanych dzięki znajomości języka angielskiego zawiera nowe znajomości za granicą. Jak widać, język angielski staje się standardem nie tylko w sferze zawodowej, ale także w codziennych sytuacjach.
O badaniu:
Badanie przeprowadzono zlecenie firmy Tutlo przez instytut badawczy IQS. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej grupie 300 osób we wrześniu 2019 r.
***
Tutlo to nowoczesna platforma językowa, która umożliwia elastyczną naukę języka angielskiego online z lektorem na żywo. Zapewnia dostęp do ponad 300 anglojęzycznych native speakerów z różnych części świata, m.in.: Wielkiej Brytanii, Australii, Stanów Zjednoczonych czy Kanady. Pomysł na Tutlo zrodził się w głowach Damiana Strzelczyka i Tomka Jabłońskiego, następnie do projektu dołączyli założyciele Angloville „Angielska Wioska”.
Innowacyjność Tutlo została doceniona w programie akceleracyjnym Orange Fab Poland. We wczesnej fazie rozwoju firmy, Tutlo brało też udział w DMZ Toronto. Jest to najbardziej prestiżowy uniwersytecki program akceleracyjny na świecie, który przeprowadził proces inkubacji i akceleracji 317 biznesów, dla których zebrał blisko 400 milionów dolarów finansowania.
Obecnie Tutlo jest najszybciej rozwijającą się platformą do nauki języków w Polsce, korzysta z niej ponad 5000 użytkowników.
[1] Sedlak & Sedlak, Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, 2017 r.