Najpopularniejszymi formami rejestrowanych znaków towarowych są znaki słowny i słowno-graficzny. Nazwa to znak słowny a logo to znak słowno-graficzny lub graficzny, jeśli nie ma w jego warstwie żadnego słowa np. sygnet znaku.
Korzyści z rejestracji znaku słowno-graficznego
Możliwość rejestracji znaku towarowego z elementem opisowym
W teorii ochrona warstwy słownej (nazwy firmy) znaku słowno-graficznego jest jedynie iluzoryczna, bo ochrona przyznana jedynie na konkretny wygląd znaku tj. grafika wraz ze słowami. Hipotetycznie wystarczy zmienić grafikę aby móc zarejestrować znak o podobnej a wręcz identycznej warstwie słownej. Niemniej jednak, jeśli chodzi o rejestrację znaku słowno-graficznego da Ci świadectwo rejestracji znaku, które samo w sobie jest tarczą ochronną. A oznaczenie ®, które możesz umieścić obok swojego logotypu skutecznie odstraszy część nieuczciwych przedsiębiorców, który będą chcieli skorzystać z Twojej własności intelektualnej. Z czego to wynika, z niczego innego jak z niewielkiej świadomości czym są prawa udzielane na poszczególne formy znaków towarowych i co podlega ochronie. Dzięki temu rejestracja znaku słowno-graficznego zabezpieczy Cię przed częścią nieuczciwych podmiotów, chcących konkurować z Twoją firmą.
Rozpoznawalność Twojej marki.
Rejestracja znaku słowno-graficznego niesie za sobą również pozytywy w postaci budowy rozpoznawalności Twojej marki – posiadając zarejestrowany w formie słowno-graficznej możesz nie tylko dodać ® obok swojego logo. Dzięki takiej rejestracji wiesz, że budowana przez Ciebie marka nie zostanie skopiowana przez innego nieuczciwego przedsiębiorcę. Nie ma żadnej wątpliwości, że budując rozpoznawalność swojej firmy (marki) dużo łatwiej zrobić to mając oryginalny logotyp, a dużo trudniej jest dokonać jedynie na przekazie słownym. Atrakcyjność i oryginalność Twojego logotypu jest bardzo ważna aby taką rozpoznawalność uzyskać.
Pamiętaj, że podszywająca się pod Ciebie konkurencja może wyrządzić Ci wiele szkód wizerunkowych, po pierwsze konsumenci kojarząc Twoją markę mogą odpłynąć do konkurencji z podobną nazwą (znakiem towarowym) i logo, mając zarejestrowane logo takie sprawy załatwisz zazwyczaj jednym listem ostrzegawczym wzywającym do zaprzestania naruszenia Twojej własności przemysłowej.
Słabe strony rejestracji znaku słowno-graficznego
Największym problemem rejestracji znaku słowno-graficznej jest to, że rejestrujemy tylko jeden wygląd znaku towarowego. Konkretnie to, które zostało zgłoszone do rejestracji w Urzędzie Patentowym. Co do zasady możesz używać nieco zmienionego znaku towarowego ale nie mogą być to zmiany znaczące w wygląd znaku, po kilku latach używania znaku towarowego zazwyczaj dochodzi do jego odświeżenia, należy wziąć to pod uwagę podczas zgłoszenia znaku do rejestracji. Bo jeśli chciałbyś chronić logo Twojej działalności to po jego modyfikacji powinieneś dokonać kolejnej rejestracji co niesie za sobą dodatkowe koszty.
Korzyści z rejestracji znaku słownego
Jedną z najważniejszych zalet znaku towarowego słownego jest to, że możemy go używać w każdej formie jaką sobie wymyślimy. Dzięki temu nie będziesz mieć problemów ze zmianą swojego logotypu. Możesz je zmieniać, modyfikować a ochrona dla warstwy słownej nadal będzie obowiązywać.
Silna ochrona domeny internetowej
Rejestracja znaku słownego zagwarantuje Ci ochronę domeny internetowej. Dzięki jednej rejestracji nie musisz wykupywać wszystkich domen podobnych do Twojej. Przykładowo prowadząc warsztat samochodowy rejestrujesz znak towarowy słowny „warsztat u Mirka” wystarczy, że będziesz miał jedną domenę np. warsztatumirka.pl, a dzięki temu zaoszczędzisz na kupowaniu innych domen (warsztatumirka.com, warsztatumirka.com.pl, warsztatumirka.eu itd.). Rejestracja znaku towarowego słownego jest na tyle silna i jednoznaczna, że chronisz tylko nazwę. Oznacza to, że każdy kto używa domeny podobnej do Twojej narusza Twoje prawa z rejestracji znaku towarowego i możesz żądać od tego podmiotu zaprzestania naruszenia Twoich praw.
Ponadczasowość znaku słownego
Znak słowny się nie zestarzeje i nie będziesz go zmieniał z biegiem lat. Każdy chyba kojarzy markę „pepsi” (pepsi-cola) no właśnie w tym sęk, każdy zna warstwę słowną, która od lat się nie zmienia natomiast logo producenta słodkich napojów gazowanych ewoluowało na przestrzeni lat.
Pepsi nie jest jedyną marką, której logotyp zmieniał się z biegiem czasu. Wystarczy wspomnieć o marce Apple czy Volkswagen. Oczywiście światowi potentaci rejestrują wszystkie odmiany i konfiguracje znaków towarowych przez siebie używanych (w praktyce firmy czasami jeszcze przed zmianą dokonują zgłoszenia dwóch nowych wariantów logo). Jednocześnie firmy, które zmieniają swoje logo, przeważnie od początku swojej działalności mają też zastrzeżone znaki słowne.
Rejestracja znaku słownego zmniejsza potencjalne koszty związane z rebrandingiem – nie ma konieczności rejestracji każdej wersji logo.
Łatwiejsze postępowanie dowodowe
Zgodnie z przepisami w ciągu 5 lat od rejestracji uprawniony ma obowiązek rozpocząć używanie znaku towarowego. Nieużywanie znaku przez okres 5 lat może skutkować zgłoszeniem przez Twoją konkurencję wniosku o wygaszenie Twojego znaku towarowego. W takiej sytuacji musisz udowodnić, że używałeś znaku w tym okresie. O wiele łatwiej udowodnić używanie znaku słownego, bo może być on używany w dowolnej formie np. jako słowo na pieczątce firmowej stemplowanej na dokumentach. Natomiast w przypadku znaku słowno-graficznego zbieranie dowodów może okazać się dużo trudniejsze.
Z drugiej strony dużo łatwiej jest wykazać, że inny podmiot narusza Twoje prawo do znaku słownego. Dysponujesz bowiem szerokim wachlarzem argumentów w przedmiocie podobieństwa znaków, chociażby w reklamie radiowej czy wyszukiwarce google.
O czym warto jeszcze pamiętać
Znaki słowne opisowe
Znaki opisowe to takie, które swoim znaczeniem wskazują na zakres oferowanych towarów lub usług np. Piekarnia czy Polski Bus. Jeżeli sama nazwa kierunkuje odbiorcę na określone dobra, bo w języku potocznym takim słowem są określane, to taki znak słowny nie ma szans na zastrzeżenie. Jego rejestracja oznaczałaby „zabranie” tego wyrażenia z domeny publicznej czyli zakazanie używania go przez wszystkie inne piekarnie czy firmy oferujące transport busami. Dlatego takie znaki nie znajdują ochrony.
Znak towarowy a prawa autorskie
Kwestia ta pozostaje bezsporna w przypadku znaków słowno-graficznych (również graficznych), ponieważ w większości pochodzą one od profesjonalnych projektantów. Nie dość, że możliwe jest wykazanie autora, to dodatkowo potwierdzone jest to w umowie przenoszącej majątkowe prawa autorskie.
Przy znaku słownym jest inaczej. Słowa – jeśli mówimy o słowach mających znaczenie w jakimś języku – nie są uznawane za utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim. Natomiast odmiennie wygląda sytuacja związana z neologizmami, które mogą podlegać ochronie prawno autorskiej. Najlepszym kierunkiem jest stworzenie nazwy marki, która jest abstrakcyjna, nie ma znaczenia, ponieważ daje najszerszą możliwość ochrony oraz jest chroniona dodatkowo prawem autorskim lub też kupno gotowej koncepcji nazwy wraz z wolną domeną internetową.
To na jaki znak się zdecydujesz to już Twoja indywidualna decyzja. Pamiętaj jednak, że jeśli twoja nazwa nie wnosi na rynek nic nowego i nie jest oryginalna to znakiem właściwym dla Ciebie będzie znak słowno-graficzny. Jeśli natomiast twoja marka jest oryginalna to zdecydowanie lepszym pomysłem będzie rejestracja znaku słownego.