Co daje nam muzyka? Lepszy seks, mniej stresu i pozytywne emocje.
Przeczytasz w 4 minuty

Co daje nam muzyka? Lepszy seks, mniej stresu i pozytywne emocje.

Kraków, 23 maja 2019 r. – Co siódma osoba sięga po ulubione piosenki, by obniżyć stres oraz postrzega ludzi o dobrym guście muzycznym jako bardziej atrakcyjne. Okazuje się też, że muzyka może wzbogacić życie erotyczne, a ci którzy słuchają jej w wysokiej jakości dźwięku są szczęśliwsi. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez firmę Sonos.

Muzyka ważniejsza niż kawa, seks i telewizja

W badaniu pt. Brilliant Sound wzięło udział 12 000 osób z 12 krajów świata. Jego celem było lepsze zrozumienie, jaki wpływ ma słuchanie muzyki na nasze samopoczucie, zdrowie, czerpanie przyjemności i kreatywność.

Wykazano m.in., że słuchanie muzyki poprawia nastrój, wzmaga emocje i zmniejsza stres:

  • ulubiona piosenka potrafi znacznie obniżyć poziom stresu i zmartwień według 74% respondentów;
  • 68% badanych stwierdza, że słuchanie muzyki poprawia ich nastrój;
  • ponad połowa (54%) przyznaje, że muzyka wywołała u nich nagły śmiech lub płacz.

Okazuje się także, że muzyka łączy nas z innymi ludźmi i poprawia życie erotyczne:

  • 76% ankietowanych odczuwa natychmiastową więź z osobami, które słuchają takiej samej muzyki;
  • 70% uważa, że dobry gust muzyczny czyni daną osobę bardziej atrakcyjną;
  • 59% respondentów stwierdziło, że odpowiednia muzyka sprawia, że seks jest lepszy;
  • 56% odpowiedziało, że dzięki właściwej muzyce są bardziej otwarci na nowe doświadczenia erotyczne;
  • 29% singli zaznaczyło w ankiecie, że prędzej zrezygnowaliby z seksu, telewizji, sportu i słodyczy niż ze słuchania muzyki.

Produktywność i kreatywność to kolejne obszary, w których muzyka ma znaczenie:

  • 74% stwierdziło, że muzyka inspiruje ich do bycia lepszym w pracy;
  • 71% słucha muzyki, aby pracować kreatywnie i wpadać na nowe pomysły;
  • 68% respondentów używa muzyki, by zwiększyć produktywność;
  • 60% odpowiedziało, że muzyka lepiej wpływa na ich produktywność niż kawa.

Muzyka pomaga nam również osiągać lepszą sprawność fizyczną:

  • 81% odpowiedziało, że muzyka inspiruje ich do osiągania lepszych wyników sportowych;
  • 77% ankietowanych dzięki muzyce nie przerywa ćwiczeń w chwilach wątpliwości;
  • 75% respondentów ćwiczących regularnie stwierdziło, że muzyka ma większy wpływ na ich sprawność fizyczną niż jakiekolwiek suplementy dietetyczne;
  • 68% sięga po muzykę, by zmotywować się do rozpoczęcia ćwiczeń.

Co daje nam muzyka? Lepszy seks, mniej stresu i pozytywne emocje.

Europejski eksperyment: wysoka jakość dźwięku uszczęśliwia i wzmacnia emocje

Równolegle do badania Brilliant Sound firma Sonos przeprowadziła eksperyment pod kierownictwem psychologa muzyki prof. Daniela Müllensiefena. Wzięło w nim udział ponad 3000 osób z siedmiu europejskich krajów, w tym z Polski.

Eksperyment był podzielony na trzy części: subiektywną ocenę konkretnych utworów muzycznych, pytania dotyczące przyzwyczajeń muzycznych oraz obiektywną ocenę jakości dźwięku. Jak się okazuje, jakość ma istotny wpływ na nasze doznania muzyczne i nie tylko.

– Celem badania było sprawdzenie związku pomiędzy wysoką jakością dźwięku, a skalą pozytywnych emocji ze słuchania muzyki – wyjaśnia prof. Müllensiefen, przewodniczący Europejskiego Eksperymentu Dźwiękowego Sonos. Kluczowe wnioski z eksperymentu są następujące:

  • w skali od 0 do 100, osoby ceniące dobry dźwięk są średnio o 9 punktów szczęśliwsze niż osoby, dla których jakość dźwięku nie jest tak ważna;
  • ankietowani, którzy korzystają ze sprzętu audio wyższej jakości, oceniają utwory muzyczne prawie o 20% lepiej;
  • przez gorsze głośniki muzyka wydaje się o 8% mniej emocjonalna i jest nawet o 20% mniej chętnie słuchana;
  • po głębszej analizie można stwierdzić, że muzyka odtwarzana w wyższej jakości pogłębia emocje, takie jak: spokój, radość, nostalgia, namiętność i poczucie siły.

– W skrócie można stwierdzić, że silne pozytywne emocje, bogatsze doświadczenia muzyczne oraz szeroko pojęte szczęście są blisko powiązane z wysoką jakością dźwięku. Interesujący jest też fakt, że nie jest to zjawisko zależne od różnic kulturowych, ponieważ nie zanotowano wyraźnych rozbieżności pomiędzy wynikami z poszczególnych krajów – podsumowuje prof. Müllensiefen.

Co daje nam muzyka? Lepszy seks, mniej stresu i pozytywne emocje.

O badaniu Brilliant Sound

W dniach 15 marca – 5 kwietnia 2019 przeprowadzono badanie online, podczas którego zebrano spostrzeżenia i opinie ponad 12 000 osób w wieku od 21 do 50 lat z 12 krajów (Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Szwecji, Danii, Belgii, Holandii, Chin oraz Australii). Dane zgromadzone w poszczególnych krajach wyrównano pod względem płci (około 50% mężczyzn i 50% kobiet) oraz wieku (po około 33% w przedziałach 21-30, 31-40 i 41-50 lat). Dane są bardziej reprezentatywne dla całej populacji w krajach o większym rozpowszechnieniu dostępu do internetu.

O eksperymencie Sonos Sound Quality

Sonos Sound Quality to badanie online opracowane przez prof. Daniela Müllensiefena, psychologa muzyki z Goldsmith College na University of London. Wzięło w nim udział ponad 3000 uczestników w wieku między 18 a 64 lat, z siedmiu krajów europejskich: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski, Holandii, Francji, Danii i Szwecji. Dane opracowano w taki sposób, by rozkład respondentów był równy dla obu płci. Eksperyment został przeprowadzony przez agencję badawczą Sondout na platformie SliceThePie. Uczestnikom zaprezentowano 12 różnych utworów muzycznych w trzech poziomach jakości dźwięku każdy. Poproszono ich także o wypełnienie kwestionariusza z pytaniami dotyczącymi wpływu jakości dźwięku na sposób odbierania muzyki.

Co daje nam muzyka? Lepszy seks, mniej stresu i pozytywne emocje.

O firmie Sonos

Sonos (Nasdaq: SONO) to jedna z czołowych marek specjalizujących się w doświadczeniach dźwiękowych. Firma stworzyła pierwsze bezprzewodowe urządzenia domowe multi-room audio, a dzięki jej innowacjom, użytkownicy mają dostęp do swoich ulubionych treści oraz zyskują nad nimi pełną kontrolę. Sonos znany jest z zapewniania niezrównanych doświadczeń dźwiękowych, przemyślanego designu wpasowującego się w każdy dom, a także prostoty użytkowania i otwartości swojej platformy. Sonos sprawia, że każdy może uzyskać dostęp do całej gamy treści dźwiękowych. Siedziba firmy zlokalizowana jest w Santa Barbara w Kalifornii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.