Copywriting nigdy nie był tak wymagający jak teraz. To ogromna umiejętność połączona z wiedzą i świetną intuicją. Odpowiednio przygotowane teksty mogą pomóc w rozwoju firmy, dotrzeć do nowych klientów, a nawet zbudować odpowiednią nisze. Jak wygląda copywriting w biznesie, jak go odpowiednio wykorzystać i jak uchronić się przed błędami, odpowie ekspertka Renata Zielezińska.
Jaka jest Twoja definicja copywritingu?
Renata Zielezińska: Dla mnie copywriting to komunikacja dostosowana do grupy docelowej, która poprzez dobór odpowiednich słów (również istotnych dla wyszukiwarek słów kluczowych) trafia do osób zainteresowanych produktem, usługą lub firmą. To projektowanie tekstów przyjaznych dla czytelnika i wyszukiwarek, które dobrze się czyta. Powinny też subtelnie uwodzić czytelnika i zachęcać do działania, które nie ma nic wspólnego z nachalną sprzedażą.
Copywriting to nie tylko pisanie tekstów na bloga, to coś znaczenie więcej. W czym może nam pomóc?
Magią copywritingu jest to, że potrafi on „góry przenosić”, wywołuje emocje i zachęca do działania. To wyjątkowe narzędzie marketingu, z którego warto korzystać, nie tylko promując się online, ale także offline. Każda treść, która „wychodzi” z firmy, czyli to, co napisano na stronie internetowej, newsletter, treści na social mediach, artykuły na firmowym blogu oraz artykuły sponsorowane – wszystko wpływa na postrzeganie firmy przez konsumenta i kontrahenta. Dobrze zaprojektowane treści będą spójne i napisane w taki sposób, by docierały do konkretnego klienta. Dzięki temu będą świetnym atutem, odróżniającym od konkurencji, który realnie wpływa na zyski firmy.
Jak wg Ciebie copywriting może wpłynąć na rozwój firmy?
W wielu aspektach! I to zarówno te nieumiejętnie tworzone treści, często przez pracownika, który nie czuje specyfiki firmy, tylko zostało mu zlecone ich przygotowanie, jak i te zaprojektowane przez doświadczonego copywritera. Z mojego doświadczenia (a w zawodzie copywriterki SEO i copywriterki UX pracuję ponad 10 lat) oraz z rozmów z moimi klientami (często są to lojalni klienci, z którymi współpracuję od lat) wynika, że przemyślane teksty, stworzone zgodnie z intuicją, według zasad SEO, ale w taki sposób, by były atrakcyjne dla klienta, zwiększają sprzedaż w każdej branży. Poza tym wpływają na poprawę widoczności danej marki na dwa sposoby – wzmacniają PR i pozycjonowanie. Swoją wiedzę i wszystkie nowości w copywritingu testuję na 3 własnych stronach internetowych. Dlaczego uważam, że to działa? Ponieważ 90% klientów przychodzi do mnie samodzielnie, bo sami mnie odnajdują online. Mówią, że przygotowane przeze mnie teksty dobrze się czyta, a oni też chcą takie treści dla swoich firm. Moim zdaniem w biznesie online wygrywają marki, które korzystają umiejętnie z narzędzia, jakim jest copywriting. Dzięki temu klient w łatwy sposób odnajduje produkty i usługi, których poszukuje.
Czym się różni copywriting dla firm od standardowych treści?
Jako „standardowe treści” rozumiem takie napisane przez osobę, która nie wykorzystuje potencjału copywritingu. Teksty napisane przez doświadczonego copywritera po prostu dobrze się czyta, ale nie tylko. Poza tym, że zostały one napisane dla ludzi i w sytuacjach, które tego wymagają, wywołują emocje, to także ułatwiają sprzedaż. Nie robią tego jednak nachalnie, nie nagabują do zakupu czegoś, czego nie potrzebujesz. Copywriting dla firm to treści spójne z głosem danej marki, wykorzystujące zasady SEO, które naturalnie poprawiają widoczność firmy w wyszukiwarkach oraz ułatwiają klientom zainteresowanym danym produktem lub usługą dodarcie do firmy.
Co oznacza dla Ciebie zwrot „dobre copy”? Co kryje się pod tym pojęciem?
To zależy, co przez to rozumiemy. Dla jednych będą to treści nasycone słowami kluczowymi tak bardzo, że aż można dostać od nich mdłości. Dla innych mogą to być treści, które zwiększają sprzedaż produktów lub usług. Znajdą się też tacy, dla których dobry copywriting to taki, który tak w nachalny sposób namawia klienta do zakupu, że nawet jeśli nie jest on zainteresowany zakupem to i tak zdecyduje się na dokonanie transakcji.
Dla mnie dobry copywriting jest etyczny i intuicyjny. Oparty na potrzebach klienta i napisany zrozumiałym dla niego językiem. Bywa porywający, wywołuje emocje – ale nic na siłę i wszystko w granicach rozsądku. Jest elementem unikalnego głosu marki, którym komunikuje się ona ze światem. Ułatwia budowanie społeczności i dociera do potencjalnego klienta. Natomiast dobry copywriter to dla mnie ten, który pasjonuje się swoją pracą, chętnie doskonali swoją wiedzę i szlifuje umiejętności. Potrafi pisać na każdy temat, stworzyć najbardziej wyrafinowane teksty i ma odwagę wytłumaczyć klientowi, że warto mu zaufać.
Czy copy może się wyróżniać? Może mieć swój styl? Czy jednak w tekstach typowo firmowych, warto zachować pewne schematy?
Uważam, że copywriter nie tylko może, ale też powinien się wyróżniać i mieć swój styl. I tego też doświadczam w rozmowach z klientami. Bardzo często kontaktują się ze mną przedstawiciele różnych firm z różnych branż, którzy twierdzą, że moje treści dobrze się czyta i to ze mną chcą podjąć współpracę. Fakt ten dowodzi, że potrafię się wyróżnić spośród copywriterów. Myślę, że moim wyróżnikiem (ale także swego rodzaju wizytówką) jest również prowadzenie 3 własnych portali internetowych: portal biznesowy PolecanyBiznes.pl, portal kosmetyczno-urodowy TrustedCosmetics.pl oraz blog lifestylowy SposobyNaZycie.pl. Tylko, pisząc treści na zamówienie dla firm, trzeba umieć często porzucić ten styl i zrozumieć sposób komunikacji danej marki oraz potrzeby jej grupy docelowej. Co do zachowania schematów, odpowiem: to zależy od wielu czynników. Takie wyjście poza schematy może być świetnym wyróżnikiem.
Co Cię inspiruje do tworzenia tekstów? Wiem, że wachlarz Twoich możliwości jest ogromny. Tworzyłaś dla branży beauty, edukacyjnej, technologicznej, finansowej, modowej, spożywczej czy psychologicznej.
W swoim biznesie słucham intuicji i kieruję się głosem serca. Po 10 latach pracy w copywritingu pomysły tak naprawdę same przychodzą do głowy. Rzeczywiście piszę dla wielu klientów z różnych branż. Zaczynałam od branży beauty, następnie rozszerzyłam swoje portfolio o teksty lifestylowe, aktualnie świadczę usługi copywritingu dla firm z bardzo wielu różnorodnych branż. Choć bywają takie tematy, których się nie podejmuję, to często pisanie o nowej firmie, jej produktach czy usługach samo w sobie jest intrygującą przygodą. Pisanie sprawia mi niesamowitą przyjemność i mnóstwo radości. Przygotowując artykuł, a nawet opis produktu czy kategorii zawsze staram się zrobić wszystko, co w mojej mocy, aby był on najlepszy w mojej dotychczasowej karierze. Dlatego słucham intuicji, wykorzystuję wrodzoną ciekawość dziecka, by wykonać każde zlecenie najlepiej, jak potrafię.
Jakie wg Ciebie są 3 najważniejsze błędy popełniane w Twojej branży?
Moim zdaniem największą głupotą, którą widziałam wielokrotnie, jest to, że każdy może zostać copywriterem. A są takie Panie, które zachęcają wszystkie mamy „siedzące w domu z dziećmi” do świadczenia usług copywritingu. Niestety nie każdy ma predyspozycje, by zostać lekarzem, aktorem czy strażakiem. Nie każdy też ma predyspozycje, by zostać copywriterem. Wielu osobom wydaje się, że to przecież prosty biznes, bo siedzisz sobie w domu, klepiesz w klawiaturę i zarabiasz. A to niestety nie jest takie proste, jak się wydaje. Trzeba wiedzieć, jak pisać, żeby:
– dotrzeć do odpowiednich ludzi
– ludzie chcieli czytać
– tekst był atrakcyjny dla ludzi i wyszukiwarki.
Drugim największym błędem popełnianym przez wielu copywriterów jest pisanie na czas. Więcej tekstu równa się przecież wyższemu zarobkowi. Moim zdaniem ważna jest nie ilość, a jakość. Często zdarza się, że czytamy artykuł, który nie dosyć, że przysłowiowej „kupy się nie trzyma” to jeszcze zastosowano w nim wielokrotne powtórzenia. Sama odrzucam wszystkie zlecenia, w których ktoś mi sugeruje, że mam coś napisać na czas albo w rozliczeniu za godzinę. Copywriter wykonuje pracę twórczą, jest też w pewnym sensie artystą. I bywają takie dni i momenty, gdy siedzisz przed klawiaturą komputera, nawet chcesz coś napisać, ale masz zupełną pustkę w głowie. Dlatego ja nigdy nie piszę pod presją czasu. To też pozwala stworzyć bardziej dopieszczony tekst.
Grupą błędów jest stosowanie pustych sloganów, przerost formy tekstu nad jego treścią, nieznajomość zasad SEO lub ich zbyt intensywne używanie, brak researchu, zbyt częste powtórzenia i nieprawidłowa struktura tekstu czy błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne.
Czy praca copywritera zmieniła Twoje życie?
Tak! Gdyby nie fakt, że odkryłam w sobie pasję do pisania, nadal wykonywałabym nudne zadania w pracy na etacie. Świadczenie usług copywritingu sprawiło, że dziś mogę łączyć prowadzenie własnego biznesu z macierzyństwem. Poza tym wykorzystując to niezwykłe narzędzie marketingu, wypromowałam już 3 swoje marki osobiste (z których jedna nie istnieje z przyczyn niezależnych ode mnie) a ja promuję kolejną. W mojej pracy jako copywriterka piękne jest też to, że każdego dnia zmieniam losy firm.
Jak wg Ciebie będzie wyglądać przyszłość copywritingu?
Wielu ekspertów przewiduje, że przyszłość należy do „copywritingu AI”, czyli stosowaniu sztucznej inteligencji w marketingu treści. Myślę jednak, że w starciu ze sztuczną inteligencją wygra jednak człowiek – doświadczony pasjonat copywritingu, który umiejętnie stosuje zasady SEO i tworzy treści w zgodzie z sercem i intuicją.
Chcesz skorzystać z usług copywritingu dla firm? Doskonale trafiłeś! Redakcja portalu biznesowego https://polecanybiznes.pl z prawdziwą przyjemnością zrobi to za Ciebie.
….
Renata Zielezińska – kobieta biznesu łącząca macierzyństwo z prowadzeniem własnej firmy. Copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Od 10 lat prowadzi z sukcesami własny biznes.
FB: https://www.facebook.com/polecanybiznespl
Instagram: https://www.instagram.com/polecanybiznes.pl/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/polecanybiznes-pl/