<strong>Jak obsługiwać terminal do płatności kartą</strong>
Przeczytasz w 2 minuty

Jak obsługiwać terminal do płatności kartą

Terminal płatniczy to obecnie standard nie tylko w supermarketach i innych sklepach wielkopowierzchniowych, ale również w mniejszych punktach handlowych i usługowych. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że zgodnie z nowymi przepisami wprowadzanymi w ramach programu Polski Ład, zapewnienie klientom płatności bezgotówkowych jest obowiązkiem przedsiębiorcy. Jak obsługiwać terminale do przyjmowania płatności kartowych?

Co musisz sprawdzić zanim zainstalujesz terminal płatniczy?

Prowadzisz własny biznes, masz już terminal płatniczy i nie pozostaje nic innego, jak go zainstalować, a później zacząć przyjmować płatności bezgotówkowe? Najpierw sprawdź, czy zostały spełnione wszystkie warunki techniczne. Są one nieco inne zależnie od wybranego modelu, dlatego najlepiej jest zajrzeć do instrukcji obsługi posiadanego urządzenia.

W przypadku terminala stacjonarnego konieczny jest dostęp do gniazdka elektrycznego oraz gniazdka internetowego, bądź zapewnienie odpowiednio silnego sygnału sieci komórkowej dla modeli z łącznością 3G/GPRS. Dodatkowo, jeśli terminal ma być zintegrowany z kasą fiskalną online, potrzebny będzie też wolny port USB.

Mobilny terminal płatniczy, a więc umożliwiający przyjmowanie płatności w ruchu, będzie do prawidłowej instalacji wymagać dostępu do gniazdka elektrycznego oraz, zależnie od sposobu łączności z internetem, gniazdka internetowego (Bluetooth), odpowiednio silnego sygnału sieci komórkowej (3G/GPRS), sieci o częstotliwości 2.4 GHZ niedostępnej do użytku publicznego (Wi-Fi), szyfrowania WPA/WPA2 (sieci domowe Wi-Fi) bądź odpowiedniej metody uwierzytelniania łączności (sieci przemysłowe lub zarządzane sieci Wi-Fi).

Przy wyborze zewnętrznego PIN padu zintegrowanego z systemem kasowym potrzebować będziesz dodatkowego portu USB w urządzeniu kasowym do zasilania, a także portu internetowego w przypadku połączenia z internetem, lub odpowiedniego adaptera USB w sytuacji, gdy połączenie internetowe ma być udostępniane przez kasę.

Jeśli prowadzisz swój biznes w ruchu i potrzebujesz terminala przenośnego, konieczne jest zapewnienie dostępu do internetu, a więc gniazda internetowego, odpowiednio silnego sygnału sieci komórkowej lub bezpiecznego połączenia z siecią poprzez Wi-Fi.

Obsługa terminala płatniczego krok po kroku

Nowoczesne urządzenia pozwalają klientom dokonywać płatności za pomocą karty, urządzenia mobilnego czy BLIKa. Sama obsługa terminala płatniczego nie jest specjalnie skomplikowana. W przypadku transakcji zbliżeniowej wystarczy wybrać w menu opcję „sprzedaż”, a następnie wprowadzić kwotę i zatwierdzić ją przyciskiem Ok. Następnie klient zbliża kartę lub inne urządzenie do czytnika, aby dokonać płatności. Terminal wyda dźwięk potwierdzający transakcję, niekiedy też klient musi wprowadzić kod PIN i zatwierdzić płatność przyciskiem Ok. Po zaakceptowaniu transakcji wyświetla się kod autoryzacji, a terminal drukuje potwierdzenie. Na koniec wystarczy jeszcze raz wcisnąć klawisz OK i jeśli klient sobie tego życzy – wydrukować potwierdzenie.

Przyjmując płatność kartą z chipem, należy wpisać kwotę sprzedaży i potwierdzić klawiszem OK. Później klient wprowadza kartę do czytnika, a następnie wpisuje kod PIN i zatwierdza płatność przyciskiem OK. Po zaakceptowaniu transakcji terminal wyświetla kod autoryzacji i drukuje potwierdzenie. W tym przypadku również można wydrukować potwierdzenie transakcji dla klienta.

W przypadku transakcji wprowadzanej ręcznie po wpisaniu kwoty sprzedaży i potwierdzeniu przyciskiem OK, należy wprowadzić numer karty płatniczej klienta, datę ważności oraz kod CVV2, zatwierdzając je za każdym razem przyciskiem OK.

Liczba urządzeń do przyjmowania płatności kartą rośnie

Liczba terminali płatniczych w Polsce stale rośnie, co potwierdzają dane gromadzone przez Narodowy Bank Polski. Pod koniec czerwca 2022 roku w naszym kraju funkcjonowało w sumie 1 193 551 terminali POS, co oznacza wzrost w o 29,2 tys. sztuk w porównaniu do końca marca tego samego roku.[1] Na taki stan rzeczy ma wpływ nie tylko popularność płatności bezgotówkowych, ale również obowiązujący przedsiębiorców od początku 2022 roku wymóg zapewnienia klientom płatności bezgotówkowych w miejscu faktycznego wykonywania działalności.


[1] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_02_2022.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.