Tworzysz firmę, chodzisz na spotkania z klientami, uczysz się technik manipulacji a Twoje konto nadal świeci pustkami. Jeśli Twoje koszty rosną, a klientów przybywa w żółwim tempie, to znak, że trzeba coś zmienić. Niewiarygodne, że czasami wystarczą małe rzeczy, aby z kobiety zasypanej niezapłaconymi rachunkami, zmienić się w kobietę sukcesu.
Sobota 6:30 rano. Dzwoni telefon. W słuchawce słyszę niepewny kobiecy głos: „Dzień dobry. Mój szef kazał mi wczoraj do pani dzwonić ale miałam problem z zębami i nie mogłam. Pracuje teraz w firmie X i chce się umówić bo mamy super produkt dla pani firmy i przygotowałam ofertę specjalnie dla pani, na pewno będzie pani zadowolona. Biuro ma pani obok naszego więc jak kiedyś będzie pani mieć chwilę, to może pani przyjdzie do nas, co?” Podziękowałam, odłożyłam telefon i zaczęłam zastanawiać się jak może wyglądać firma w której pracownicy dzwonią do potencjalnych klientów o 6:30 w sobotę. Postanowiłam to sprawdzić i wybrałam się do firmy X. W biurze zastałam Panią która raczyła do mnie zadzwonić i gdy tylko mnie ujrzała zaczęła wypuszczać z siebie torpedy korzyści współpracy z ich firmą, zachwalała jaka to ich oferta jest cudowna, zupełnie nie dopuszczając mnie do słowa, po czym po 20 minutach takiego słowotoku zadała jedno jedyne pytanie: „A tak w ogóle to czym się pani zajmuje? Firmę pani jakąś ma czy coś?”
Ten przykład wydaje się bardzo ekstremalny, natomiast z pewnością spotkałaś się co najmniej raz z taką sytuacją. Bez względu na to czy prowadzisz firmę, pracujesz na etacie czy dopiero szukasz pracy, musisz pamiętać o kilku niezwykle ważnych zasadach, które zbliżą Cię do sukcesu.
- Pracujesz dla klientów. Prowadząc biznes, Twoimi jedynymi pracodawcami są klienci i jeśli traktujesz ich tak, że czują się zaniedbani, niedoceniani lub wykorzystywani, z pewnością Twoje dochody będą spadać. Musisz koniecznie uświadomić sobie i swoim pracownikom, że tylko klienci trzymają waszą firmę przy życiu i musicie podejmować takie działania, aby byli z was zadowoleni, aby wasza profesjonalna praca przynosiła im zyski i co najważniejsze, aby was polecali, gdyż to najcudowniejszy sposób na rozwinięcie firmy.
- Ludzie robią biznes z ludźmi a nie z firmami. Nie jest ważne jaką działalność reprezentujesz w momencie gdy czytasz te słowa. W Twojej karierze zawodowej najważniejsza jesteś Ty, a nie firmy z którymi współpracujesz. Liczą się tylko Twoje umiejętności, zaufanie którym darzą Cię ludzie, profesjonalizm i Twoje kontakty biznesowe. Pamiętaj, że Twoich klientów coś do Ciebie przyciąga lub odpycha. Zastanów się co ich przyciąga i rozwijaj się jeszcze bardziej w tej dziedzinie. Wypisz też sobie na kartce, co może klientów odpychać i całkowicie wyeliminuj to z Twojego biznesu.
- Jak cię widzą tak cię piszą, dlatego zawsze staraj się wyglądać bardzo dobrze. Zadbaj nie tylko o Twój strój i makijaż ale także o wizerunek w sieci. Część Twoich potencjalnych klientów zanim nawiąże z Tobą współpracę, z pewnością sprawdzi Twoje profile na portalach społecznościowych więc polecam wykasować zdjęcia z imprez na których leżysz pijana pod stołem.
- 95% czasu ludzie myślą o sobie więc mów językiem korzyści klienta, czyli tak prowadź rozmowy, aby klient odczuł, że faktycznie jesteś zainteresowana jego osobą ,jest dla Ciebie ważny, słuchasz go z zainteresowaniem i okazujesz zrozumienie. Unikaj mówienia o tym jaką masz świetną ofertę, jak cudowna jest Twoja firma i jakie masz osiągnięcia. Zamień to lepiej na korzyści jakie klient będzie miał z tego, że skorzysta akurat z Twojej propozycji. Pamiętaj także, aby zawsze prowadzić rozmowę, pytać klienta czego oczekuje, potrzebuje, co jest dla niego ważne, co chce osiągnąć korzystając z Twoich usług czy produktów oraz jakie jego cele zrealizuje korzystając z Twojej pomocy.
- Rozwijaj się w dziedzinach które są istotne. Jeśli chcesz być świetna tancerką, nie chodź na kursy gotowania, bo to nieco staje na drodze do Twego celu. Lepiej ten czas przeznaczać na doskonalenie swoich umiejętności tanecznych. Jeśli chcesz odnosić sukcesy w biznesie, skup się na rozwijaniu swoich talentów biznesowych i poświęcaj na to każdą wolną chwilę. Codziennie czytaj (chociaż parę kartek), słuchaj w samochodzie audiobooków i uczęszczaj na różne szkolenia. Prowadząc biznes skup się przede wszystkim na rozwoju swoich umiejętności nawiązywania relacji, sprzedaży i networkingu.
- Miej 3 wiary, czyli wiarę w siebie i to, że jesteś odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu, wiarę w swój produkt lub usługę i to, że jest ona dobra, pomaga i faktycznie ludzie powinni to mieć. Ważna jest także wiara w ludzi z którymi się pracuje i to, że możemy na nich polegać, ufamy im i wiemy, że są to po prostu dobrzy ludzie. Jeśli którejś z tych wiar nam zabraknie, tracimy spójność i nasza praca może być wykonywana tzw. „na siłę”.
- Rób wszystko z radością i entuzjazmem. Jeśli kochasz to co robisz, przekazujesz tą miłość ludziom, z którymi o tym rozmawiasz i jest większe prawdopodobieństwo, że zostaną oni Twoimi klientami.
Oczywiście wcale nie musisz stosować tych zasad, jednak gdy je zaczniesz stopniowo wprowadzać, zobaczysz jak bardzo Twoja efektywność wzrośnie. O tym, czy odniesiesz w pracy porażkę czy sukces, decydują bardzo często szczegóły i malutkie czynności które wykonujesz codziennie (lub ich nie wykonujesz).
Aby bowiem odnieść spektakularną porażkę w pracy wystarczy regularnie stosować 10 zasad:
- Szukaj jak najwięcej wymówek typu: nie mam czasu, muszę iść na zakupy, zrobię to później/jutro.
- Czekaj aż klienci sami się do Ciebie odezwą.
- Nie używaj telefonu i nie umawiaj spotkań.
- Sprawdzaj maile raz na miesiąc i od razu kasuj wszystkie aby nie zapychały Ci skrzynki.
- Jeśli ktoś do Ciebie dzwoni, nie odbieraj i nie trać pieniędzy na oddzwanianie.
- Nie edukuj się bo przecież już wszystko wiesz.
- Nie przyznawaj się nikomu gdzie pracujesz.
- Obgaduj regularnie swoich współpracowników i narzekaj na firmę.
- Nie trać czasu na spotkania z klientami.
- Jeśli odbędziesz miesięcznie aż 10 spotkań i nie uda Ci się nic sfinalizować, od razu zrezygnuj z pracy i zmień firmę.
Czasami zdarza się, że zupełnie nieświadomie popełniamy te błędy i nie mamy w swoim otoczeniu nikogo, kto je wychwyci i zwróci na nie uwagę. Dlatego, jeśli zupełnie przypadkiem popełniasz co najmniej jeden z wyżej wymienionych błędów, zastanów się już teraz, co możesz zrobić, aby jak najszybciej się go pozbyć. Pamiętaj także, że „jeśli twierdzisz, że potrafisz – to masz rację. A jeśli twierdzisz, że nie potrafisz – też masz rację” więc na pewno uda Ci się znaleźć w sobie na tyle kobiecej siły, aby wyeliminować wszystko to, co Cię hamuje i ogranicza w drodze do sukcesu.
Dorota Mastalska
Organizator Areny Biznesu (arena biznesu.pl)
Twórca największych w Polsce networkingowych konferencji dla kobiet Skrzydła Sukcesu (skrzydlasukcesu.pl)
Skrzydła Sukcesu to cykl największych w Polsce networkingowych konferencji dla kobiet, które chcą nawiązać nowe kontakty biznesowe, edukować się, wspierać kobiecy biznes, rozwijać swoje talenty i promować swoje działalności w grupie kobiet przedsiębiorczych.
Grupą docelową projektu są kobiety, które czują ducha przedsiębiorczości. Nie jest istotne czy prowadzą swoją firmę, pracują na etacie czy dopiero zaczynają swoją karierę zawodową. Ważne jest tylko to, aby kobiety były otwarte na nowe możliwości, nawiązywanie nowych znajomyści i nastawione na współpracę.
Wyróżniającym elementem konferencji jest networking, czyli sposób nawiązywania kontaktów biznesowych. Organizatorzy projektu Skrzydła Sukcesu, zauważyli bowiem, że na wielu „tradycyjnych” konferencjach jest wspaniały program i ciekawi uczestnicy, jednak nie ma tego, co jest w biznesie najważniejsze – możliwości poznania swoich potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych. Dlatego wszystkie uczestniczki konferencji Skrzydła Sukcesu zaczną poznawać się już od przekroczenia progu hotelu, w którym będą odbywac się konferencję.
Podczas konferncji Skrzydła Sukcesu odbędą się szkolenia prowadzone przez profesjonalistów i praktyków w danej dziedzinie. Będą poruszane głównie kobiece tematy z zakresu: ubioru i stylizacji, zdrowego trybu życia, rozwoju swoich talentów czy kobiecego zarządzania finansami. Uczestniczki wezmą też udział w networkingu oraz otrzymają prezenty od Partnerów konferencji o wartości ok. 1000 zł.
Warto wziąć udział w konferencji gdyż przede wszystkim:
- Poznamy kilkaset otwartych, przedsiębiorczych kobiet z którymi od razu będziemy mogły poznać się , porozmawiać i nawiązać współpracę,
- Weźmiemy udział w szkoleniach, które wzbogacą naszą wiedzę, ułatwią prowadzenie swojej działalności i rozwój naszych talentów,
- W miłej, rodzinnej atmosferze możemy poznać swoich potencjalnych klientów, partnerów biznesowych, pracowników czy pracodawców, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie naszych zysków.
Terminy i miejsca konferencji są dostępne na www.skrzydlasukcesu.pl
Kontakt: Dorota Mastalska – Organizator Skrzydeł Sukcesu; 692 536 488; Dorota.mastalska@arenabiznesu.pl