Ikea, BMW, Carrefour – to tylko niektóre z bardzo znanych marek, które zaczynały jako rodzinne przedsiębiorstwa. Obecnie w Polsce są prawie 2 miliony familijnych firm, które w większości prowadzą działalność handlową lub usługową. Wspólny biznes to bardzo dobry pomysł, jeżeli zależy nam na bliskich relacjach z pracownikami, ale uważać trzeba na nieoczywiste przepisy prawne, które zaburzyć mogą całą równowagę w firmie.
Dlaczego warto pracować z rodziną?
Przeprowadzone badania wykazały, że na założenie rodzinnej firmy często decydują się osoby, które miały negatywne doświadczenia związane z pracą z obcymi ludźmi. W ten sposób tworzą dla siebie idealne miejsce pracy, zorganizowane na ich zasadach. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że zmniejsza się w ten sposób poziom stresu, a praca przestaje być przykrym obowiązkiem. Relacje w rodzinie zazwyczaj opierają się na wsparciu i wzajemnym zaufaniu. Jeżeli uda nam się przenieść to na realia biznesowe, to sukces stanie się bardzo prawdopodobny.
Obcy sobie ludzie potrzebują sporego czasu na wypracowanie wspólnego systemu komunikacji. Rodzin ten problem nie dotyczy, ponieważ pracowały nad tym przez wiele lat. Bezpośrednie wyrażanie opinii znacznie ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących wspólnych interesów. Porónywać nie można na pewno zaangażowania pracowników – oczywiste jest, że pracując w miejscu należącym do bliskich ma sie poczucie pracy dla celów wyższych, niźli tylko zarobkowych.
Dodatkowo decydując się na nieprzyjmowanie pracowników z zewnątrz można wiele zaoszczędzić. Przyjmując, że opłacenie najniżeszej możliwej pensji jednego pracownika to dla pracodawcy koszt rzędu 2 028,43 zł, a za pomaganie w rodzinnej firmie mało kto życzy sobie mieć wypłacane regularne wynagrodzenie, łatwo możemy obliczyć, że zaoszczędzona w ciągu roku suma będzie naprawdę wysoka.
Co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Rząd od wielu lat zapewnia o swoim wsparciu dla małych, rodzinnych firm. Nie wszystko jednak wygląda tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać. O pułapkach związanych z prowadzeniem wspólnej działalności traktuje m.in. ten artkuł: http://www.czasnafinanse.pl/budzet-domowy/artykuly/firma-rodzinna-i-daniny W prawie skarbowym oraz w procedurach ZUSu znajduje się wiele zapisów, które znacznie utrudniają funkcjonowanie drobnych przedsiębiorstw. Doskonałym przypładem na zobrazowanie tego założenia jest przymus rozliczenia z fiskusem i ZUSem pracy, którą w ciagu roku wykonało za darmo nieletnie dziecko lub małżonek. Codzienne sprzątanie sklepu lub układanie jabłek na półce uznawane jest przez urzędy za wykonaną usługę, którą należy odpowiednio opodatkować. Jej wartość rozliczana jest zgodnie z akutalnymi cenami na rynku pracy. Zakaz dotyczy również małożonków posiadających intercyzę. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można za to składki zdrowotne, fundusz pracy, diety, koszta delegacji i szkoleń. W przypadku podróży służbowych trzeba być jednak ostrożnym. Jeżeli jesteśmy współwłaścicielami pojazdu, którym udajemy się w delegację, wtedy koszt jego eksploatacji zapisujemy jako wydatek amortyzacyjny.
Nie zapominaj o odpoczynku
Będąc właścicielem firmy trzeba być na bieżąco z przepisami prawnymi oraz ich zmianami, które mogą zaburzyć stabilność przedsiębiorstwa. Niezależnie od tego czy firma jest rodzinna, czy też nie – prowadzenie działalności zawsze wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Państwo deklaruje pomoc, jednak zawsze liczyć trzeba na siebie i poświęcać dużą część życia prywatnego. Szczególnie widoczne jest to w firmach rodzinnych, gdzie prawie niemożliwe jest oddzielenie życia prywatnego od pracy. Zachowanie równowagi staje się niezwykle trudne, ale przepisem na sukces jest odpoczynek. Pozwoli on na utrzymanie zdrowych relacji i pomoże rozluźnić atmosferę panującą w firmie.