Bez względu na to, czy bierzemy się za budżet domowy, prowadzimy własną działalność, czy pracujemy dla wielkiej korporacji, nasz budżet powinien się cechować kilkoma rzeczami: powinien być realny, czytelny i dokładny – zobacz, jak to osiągnąć w praktyce.
Budżet a rzeczywistość – jak stworzyć wiarygodne wyliczenia?
W budżetowaniu, zaczynając od prognozy a kończąc na podsumowaniu, najważniejsze jest to, żeby nasze wyliczenia były jak najbardziej zbliżone do rzeczywistości. Aby tak się stało, musimy się wykazać ogromną wyobraźnią.
Zastanawiając się jak skonstruować budżet domowy, musimy wziąć pod uwagę wszystkie wydarzenia, jakie mogą mieć miejsce w życiu naszej rodziny – święta, urodziny, wyjazdy, remonty. Warto przemyśleć awaryjne rozwiązania, w razie, gdyby któryś z członków rodziny zachorował lub stracił pracę.
Podobnie postępujemy w przypadku sporządzania budżetu przedsiębiorstwa lub organizacji – uwzględniamy ewentualne wydatki na zakup sprzętu, szkolenia i premie, planujemy imprezy okolicznościowe i przygotowujemy plan awaryjny na wypadek utraty ważnego klienta.
Do każdego wydatku powinna być przypisana estymowana kwota. Najlepiej sporządzić widełki, zakładające najkorzystniejszy i najbardziej niebezpieczny scenariusz – wówczas otrzymamy realny obraz tego, na co musimy się finansowo przygotować.
Jak sporządzić budżet, by był czytelny i dokładny?
Jedną z pułapek budżetowania jest to, że im wierniej chcemy odtworzyć rzeczywistość w tabelce, tym bardziej chaotycznie zaczyna ona wyglądać. Sposobem na uniknięcie tego problemu jest odpowiednia liczba szkiców – zanim przeniesiesz swoje przemyślenia do programu i zaczniesz kolorować komórki, upewnij się, ze zamknęłaś budżet na brudno i już niczego nie będziesz w nim zmieniać.
W przeciwnym razie, może się okazać, że po wypełnieniu szacunków na 11 miesięcy, niespodziewany grudniowy wydatek wymusi uwzględnienie dodatkowych oszczędności w każdym poprzednim miesiącu.
Dobrym pomysłem jest też pokazywanie swojego budżetu osobom upoważnionym. Jeżeli nie chcesz po pół roku stwierdzić, że nie masz pojęcia, co miałaś na myśli tworząc kolumnę „koszty dodatkowe”, najlepiej skonsultuj się z kimś, kto może obiektywnie ocenić Twoją pracę.
Korzystaj też z narzędzi oferowanych przez Twój program:
• dodawaj miejsce na uwagi, komentarze,
• wstawiaj alerty,
• korzystaj z formuł,
• wprowadź stałą legendę kolorów i oznaczeń.
Nigdy nie licz na piechotę i dwukrotnie sprawdzaj, czy wyliczone dane są poprawne. Pamiętaj, że budżet konstruuje się tylko raz, potem będziesz do niego już tylko zaglądać.