Przekonanie, że kobieta zapytana o to, jakim jeździ samochodem, odpowie: „Czerwonym”, jest błędne. Wciąż jednak jesteśmy zasypywani motoryzacyjnymi stereotypami, które uderzają w jeden ton – kobiety są złymi kierowcami, a samochód wybierają kierując się jedynie kolorem jego lakieru (koniecznie dopasowanym do koloru ich własnych paznokci). Tymczasem okazuje się, że kobiety kupują auta rozważnie, zwracając uwagę nie tylko na estetykę pojazdu, ale także na jego funkcjonalność. Dowiedz się więc, jakie aspekty należy rozpatrzyć, decydując się na zakup samochodu i sprawdź, jaki jest idealny model dla Ciebie.
Rozmiar ma znaczenie
Stereotypowe auto dla Pań jest małe. Faktycznie, wg badań przeprowadzonych przez TruCar.com w 2011 r. kobiety, w przeciwieństwie do mężczyzn, wybierały auta mniejsze, skupiając się raczej na ich ekonomice i cenie. Małe auto charakteryzuje się tym, że łatwo nim manewrować, co jest nieocenioną zaletą podczas dnia wypełnionego szeregiem aktywności, zwłaszcza częstym parkowaniem, np. pod supermarketem czy pod szkołą. Auto niewielkich rozmiarów jest też idealne dla kobiety-singielki, która na co dzień nie musi martwić się o konieczność przewożenia gromadki dzieci, czy dbać o duże zakupy dla całej kilkuosobowej rodziny. Mniejsze rozmiary samochodów są szczególnie poręczne w mieście – łatwiej nimi zaparkować np. w zatłoczonym centrum. Auta takie mają też zdecydowanie mniejszą pojemności silnika, a co za tym idzie – niższe spalanie, co ważne jest szczególnie dla kobiet mieszkających w dużych miastach. Mała pojemność silnika ma też wpływ na wysokość składki OC – jest ona relatywnie niższa. I faktycznie, ulubionym modelem Polek w 2013 r. był Volkswagen Golf (do innych popularnych modeli, którymi jeździły w ostatnich latach Polki należą: Renault Clio, Peugeot 206, Nissan Micra, Suzuki Swift). Auta o małych gabarytach mają szereg niewątpliwych zalet, jednak jedną podstawową wadę– mały bagażnik. Dlatego jeśli szukasz modelu nieco bardziej pojemnego, możesz zdecydować się na samochód z większym bagażnikiem, np. Peugeot 207 czy Citroen C2. Z roku na rok przybywa też Pań, które wybierają zdecydowanie większe modele. Peugeot 407, Toyota Avensis, Mazda 6, Citroen C5 – to modele, które przydadzą się kobietom podróżującym z gromadką dzieci. Paula Nachnybida, ekspert ds. kredytów samochodowych w MultiBanku i mBanku, twierdzi, że ich klientki zamiast aut małych wybierają raczej wersje typu sedan czy combi – „w 2011 roku najwięcej kredytów zaciągniętych przez nasze klientki przeznaczonych zostało na zakup takich modeli jak Ford Focus, Mondeo oraz SUV Kia Sportage.” Zatem jeśli także należysz do grona Pań preferujących naprawdę duże rozmiary, idealne dla Ciebie będą np. Renault Espace, HondaCR-V, SkodaYeti czy ToyotaRAV4.
Ale nie tylko rozmiar się liczy
Wybór samochodu, który oparty jest jedynie na jego wyglądzie – design, rozmiar, kolor – może okazać się decyzją opłakaną w skutkach. Podczas procesu zakupowego nie powinnaś poprzestawać na określeniu, czy chcesz kupić autko małe i zwinne czy samochód pakowny i rodzinny. Czekają Cię bowiem kolejne aspekty do przemyślenia, m.in.: jakie są koszty eksploatacji auta, jak duża jest awaryjność danego modelu i jaki jest wpływ wybranego przez Ciebie samochodu na środowisko naturalne.
Koszty eksploatacji auta
Koszt eksploatacji auta to przede wszystkim informacja o tym, ile zapłacisz za paliwo zużywane przez dany model samochodu (wg statystyk samochody z silnikiem diesla okazują się tańsze w eksploatacji przy częstym użytkowaniu auta, np. silnik diesla przy jeździe w mieście „zwraca się” po 80 000 kilometrów) , jakie są ceny przeglądów i części zamiennych, jaka jest dostępność i zasady działania autoryzowanych serwisów, a także jak wybór danego modelu wpłynie na stawkę OC, którą będziesz negocjować z towarzystwem ubezpieczeniowym (znaczenie przy ustalaniu wysokości składki ma zarówno marka i model, jak i rodzaj silnika – jego wysoka pojemność zwiększa cenę OC i odwrotnie – mały silnik w samochodzie oznacza relatywnie tańszą składkę).).
Ocena awaryjności danej marki i modelu
Jeśli chcesz mieć pewność, że auto posłuży Ci na dłużej, zapoznaj się z aktualnymi raportami dotyczącymi awaryjności poszczególnych marek i modeli samochodów. Np. wg raportu TÜV z 2014 r. najmniej awaryjnymi markami samochodów były Toyoty, Mazdy i Volkswageny, natomiast najbardziej zawodne okazały się auta z taśm produkcyjnych Fiata, Renault i Alfy Romeo. Zanim więc zdecydujesz się na wybór marki dowiedz się, co mówią o niej statystyki. Możesz też popytać znajomych albo przeglądać fora motoryzacyjne, na których inni kierowcy dzielą się swoimi doświadczeniami.
Wpływ danego modelu na środowisko naturalne
Zanieczyszczenie powietrza i dopuszczalne emisje substancji pyłowych i gazowych do atmosfery to temat w ostatnich latach niezwykle popularny. Świadczy o tym m.in.. fakt, że unijne przepisy prawne w tej dziedzinie są z roku na rok coraz bardziej restrykcyjne. Parlament Europejski regularnie ustala nowe dopuszczalne wartości emisji gazów i pyłów przez samochody osobowe. Od 2014 r. w Europie obowiązuje norma EURO 6. W ramach walki z zanieczyszczeniami powietrza w niektórych europejskich miastach zakazuje się wjazdu do centrum samochodom, które nie spełniają wymagań powyższych regulacji (pomysł taki pojawił się nawet w Poznaniu). Podczas zakupu auta warto więc mieć na uwadze aktualne prawo unijne, a także, jeśli zależy Ci na ekologicznej jeździe, upewnić się, które marki produkują najbardziej przyjazne środowisku modele (np. Toyota Yaris Hybrid 100, Toyota Auris Hybrid, Toyota Prius, Honda Jazz Hybrid, Lexus CT).Na koniec – nie zapominajmy o wyglądzie samochodu. Niektóre z nas spędzają w aucie nawet kilka godzin dziennie. Są też kobiety, dla których samochód jest drugim domem – wożą w nim zapasowe garsonki do pracy, kosmetyki do makijażu, sprzęt sportowy swoich dzieci, a czasem zamieniają swoje auto w mobilną bibliotekę i stojąc w gigantycznym korku słuchają audiobooków. Dlatego ważne jest, by wybrane auto najzwyczajniej w świecie Ci się podobało. W końcu będzie Twoim towarzyszem przez najbliższe lata.
I tego Ci życzymy.