<strong>Jak zdobyć kompetencje przyszłości. Mentoring rozwojowy</strong>
Przeczytasz w 4 minuty

Jak zdobyć kompetencje przyszłości. Mentoring rozwojowy

Czy będąc osobą aktywną i ambitną zawodową, wiesz, jak nadążyć za oczekiwaniami w zakresie rozwoju, jak dostroić się do potrzeb zmieniającego się rynku i czuć satysfakcję z własnego rozwoju?

Osoby aspirujące i rozwijające się w organizacjach często są mocno zaangażowane w swoje życie zawodowe, co oznacza spore obciążenie czasowe. Powoduje ono brak czasu i siły, aby śledzić trendy i zadbać o swój świadomy i indywidualny rozwój. Zazwyczaj takie osoby koncentrują uwagę na ocenie rocznej, od której uzależniona jest premia. Dowiadują się wtedy o oczekiwaniach organizacji względem ich rozwoju, niestety zazwyczaj od strony własnych słabości. Tymczasem różne organizacje potrzebują przecież różnych kompetencji, mają różne cele i plany.

Warto odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Co daje mi, a co blokuje w moim rozwoju ocena w procesie ewaluacji rocznej?
  • Jakie zasoby rozwinęłam w ostatnim roku i jakie przyniosło mi to korzyści?
  • Co mogę zrobić inaczej w kwestii zadbania o swój rozwój?
  • Jakiej formy wsparcia w rozwoju jeszcze nie sprawdziłam?
  • Która forma wsparcia w rozwoju dała mi największe efekty?

Doświadczanie jest najlepszą formą sprawdzenia tego, co nam służy. Dzięki różnym doświadczeniom nie uzależniamy się od opinii innych, zwłaszcza gdy nie wiemy, czy za opinią stoją dobre intencje, czy jednak interes.

Aktualne trendy

Obserwacja aktualnych trendów pozwala stwierdzić, że przyszłość należy nie do zawodów, ale do kompetencji, a te syntetycznie określił Polski Instytut Ekonomiczny w publikacji „Kompetencje pracowników dziś i jutro”. PIE wskazał, że cenionymi kompetencjami w przyszłości będą kompetencje:

  • cyfrowe i technologiczne
  • kompetencje społeczne związane z funkcjonowaniem w grupie (np. inteligencja emocjonalna i przywództwo)
  • kompetencje poznawcze, zwane też kompetencjami myślenia, czyli m.in. innowacyjność, logika i rozwiązywanie złożonych problemów
  • kompetencje transformatywne, np. pozwalające na godzenie napięć i rozwiązywanie dylematów
  • kompetencje adaptacyjne (np. działanie w sytuacji niepewności).

Natomiast z danych z The Future of Humanity Institute Uniwersytetu Oxfordzkiego wynika, że ponad 60 procent osób będących obecnie dziećmi będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały, a 47 procent obecnych profesji w związku z rozwojem technologicznym zniknie z rynku pracy w ciągu następnych 20 lat.

Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego 2020 połowa pracowników na świecie do 2025 r. będzie zmuszona nabyć nowe lub dodatkowe kwalifikacje wskutek robotyzacji i cyfryzacji firm oraz w wyniku postępującej globalizacji organizacji biznesu.

Za kompetencje, w które warto inwestować, uznano: myślenie analityczne, krytyczne i innowacyjne, aktywne uczenie się oraz kreatywność, oryginalność, inicjowanie działań i rozwiązywanie złożonych problemów.

W raporcie „The future of skills employment in 2030” przygotowanym przez: Pearson, Nesta, Oxford Martin School, ekspertów, którzy są pionierami światowych badań dotyczących globalizacji, przedstawiono następujące wnioski:

  • wzrośnie zapotrzebowanie na umiejętności miękkie
  • warunkiem dobrej pracy będzie ciągła nauka i doskonalenie się
  • ok. 25 procent ludzi motywuje się do samodzielnego rozwoju.

Poza tym 10 procent osób wykonuje zawód, na który zapotrzebowanie będzie rosło, 70 procent ma zawód, jaki będzie istnieć, ale zmieni się sposób jego wykonywania, 20 procent ma pracę mechaniczną, w której w 2030 r. prawdopodobnie zastąpią nas roboty.

Biorąc pod uwagę różne badania i przewidywania, naturalnie pojawiają się co najmniej dwie refleksje. Po pierwsze, przyswajanie wiedzy to jedna z kluczowych umiejętności, którą warto pielęgnować. Po drugie, warto wykorzystywać różne formy rozwoju, by stawać się coraz lepszym fachowcem. Chodzi tutaj o ciągłe bycie w procesie uczenia się, rozwijania i budowania swojej samoświadomości, bo to sprawi, że będziemy rozumieć zmiany i nadążać za nimi. Na tym z kolei zbudujemy swoją odporność psychiczną oraz będziemy aktualizować nasze przekonania i kompetencje.

Ale jak to zrobić, skoro tylko niewielki procent z nas potrafi się motywować do samodzielnego rozwoju? Z pomocą przychodzi mentoring rozwojowy, który jest aktywującą formą wsparcia w rozwoju. Mentoring jest usługą dostępną dla każdego, więc nie trzeba czekać, aż organizacja udostępni możliwość skorzystania z niego w ramach swoich programów rozwojowych.

Na czym polega mentoring rozwojowy

Mentoring z jednej strony odnosi się do holistycznego wsparcia interpersonalnego, a z drugiej strony powinien doprowadzić Cię do realizacji Twojego celu. Czyli jeśli ustalasz, że celem ma być awans, założenie własnej firmy, ustalenie rozwojowego planu działania, to taki ma właśnie być efekt. To właśnie po rezultacie poznasz jakość mentoringu.

Z drugiej strony, masz prawo oczekiwać realizacji celu, pod warunkiem, że jesteś gotowy na zmianę, w pełni zaangażowany i to Ty realizujesz cel. Nawet najlepszy mentor nie pomoże, jeśli będziesz trwać w oporze.

Mentoring rozwojowy cechuje obustronne odsłanianie oraz wieloaspektowa więź. W odróżnieniu od mentoringu biznesowego czy organizacyjnego, które są nastawione na kształtowanie konkretnych kompetencji, mentoring rozwojowy nie jest wpisany w rolę zawodową, lecz w rozwój wielopoziomowy.

Mentor dzieli się w procesie mentoringowym nie tylko tym, co przeczytał, usłyszał, czego się nauczył, ale mądrością wynikającą z osobistego doświadczenia połączonego z krytycznym stosunkiem do wiedzy.

Mentoring rozwojowy bazuje na doświadczeniu życiowym i zawodowym, dlategoprzyjmuje postać troski i towarzyszenia w rozwoju. Pozwala na wspieranie Cię wiedzą i doświadczeniem z życzliwym nastawieniem, a jednocześnie daje poczucie użyteczności. Relacja nastawiona jest na aktualizowanie Twojego potencjału rozwojowego. Mentor towarzyszy, a przez to wspomaga dokonujący się proces. Jego rola polega na poszerzaniu Twojego pola świadomości i wspieraniu Cię.

Mentor jest doświadczony, ma zaufanie do swoich umiejętności, zna swoją wartość, ale też potrafi dostrzec Twoje zasoby, przez co inspiruje Cię, zachęca do samodoskonalenia, pomaga budować poczucie własnej skuteczności. Mentor akceptuje wieloznaczność, potrafi spojrzeć na problem z odpowiedniej perspektywy, jest w stanie zrozumieć i zaakceptować odmienny sposób spostrzegania rzeczywistości przez Ciebie, szanuje Twoją autonomię.

To Ty dobrowolnie uznajesz mentora za autorytet, inspirujesz się, wysłuchujesz go i identyfikujesz się z nim, podejmując decyzję o współpracy.

Na co zwrócić uwagę, przy wyborze mentora

Mentora możesz znaleźć, korzystając z mediów społecznościowych, takich jak LinkedIn, gdzie mentorzy mają swoje profile, na których znajdziesz często rekomendacje od ich klientów, ale również linki do ich stron internetowych, gdzie możesz znaleźć więcej informacji. Możesz również skorzystać z wyszukiwarek instytucji akredytujących, np. EMCC Global, platformy MentorNow, która została stworzona przez Fundację Liderek Biznesu, zapisując się do programów mentoringowych, np. Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

To, co jest ważne w mentoringu, to nawiązanie partnerskiej relacji, w której będziesz czuła się komfortowo, więc zwróć uwagę:

  • Czy doświadczenie mentora jest zbieżne z celem, który chcesz osiągnąć. Jeśli twój mentor ma zasoby i wiedzę z zakresu, w którym chcesz się doskonalić i osiągnął to, czego pragniesz, będzie łatwiej i sprawniej to zrealizować.
  • Warsztat mentora: dobry mentor powinien nieustannie rozwijać swoje kompetencje, budować swój warsztat, dokształcać się, mieć wysoki poziom samoświadomości oraz umiejętność konceptualizacji, czyli dystansowania się i łączenia perspektyw. Potrafi łączyć rolę przewodnika, nauczyciela, opiekuna, doradcy, przyjaciela, konsultanta w sposób adekwatny do Twoich potrzeb.
  • Osobowość mentora: innymi słowy, jak odnajdziesz się w relacji z mentorem. Umiejętność słuchania, ciekawość, pokora są przeciwieństwem gadulstwa, wysokiego ego, dawania niechcianych rad i oceniania. Chyba wiesz, co będzie Ci służyć, prawda?

Autorka: Jolanta Bujnowska 

Mentorka akredytowana przez EMCC, dyplomowany coach akredytowany przez  IC. Certyfikowana trenerka badań psychometrycznych w zakresie odporności psychicznej MTQ oraz profili osobowości FACET 5. Wykładowczyni na Uniwersytecie MERITO WSB. https://www.linkedin.com/in/jolanta-bujnowska/

Jest praktykiem biznesu z ponad 22-letnim doświadczeniem zarządczym w globalnych organizacjach z zakresu operacyjnego, strategicznego oraz rozwoju zespołów.

Członkinią i Mentorką w Fundacji Liderek Biznesu oraz w Klubie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Autorka wielu publikacji, prowadzi własny blog o tematyce rozwojowej oraz własną markę z zakresu rozwoju i inwestycji. https://jolantabujnowska.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.