Przeczytasz w 2 minuty

Kiełki – zdrowie na talerzu

Były one znane i lubiane w kuchni Dalekiego Wschodu już w Starożytności. Do Europy przywędrowały dzięki wyprawom morskim, podczas których chroniły marynarzy przed szkorbutem ze względu na ich zasobność w witaminę C. W dzisiejszych czasach z dnia na dzień zdobywają coraz większą popularność, można dodawać je do twarogów, zup, surówek, sałatek, kanapek, past czy sosów, jednak najlepsze właściwości mają, gdy spożywa się je na surowo.

Te niewielkie roślinki zawierają ogromne ilości składników odżywczych. Znajdziemy w nich: witaminy z grupy B, witaminę C, D, E, K, PP są również źródłem składników mineralnych: żelaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, jodu, cynku, miedzi, litu, oraz selenu. Błonnik pokarmowy, beta – karoten, białko, kwasy tłuszczowe omega – 3 powinny być kolejnymi wartościowymi składnikami, które przemawiają za spożywaniem kiełków. Mogą być stosowane jako naturalny suplement diety bogaty w witaminy i składniki mineralne. Zawarte w nich składniki odżywcze są łatwo przyswajalne dla organizmu, co spowodowane jest przemianą tych składników w czasie kiełkowanie pod wpływem wilgoci, temperatury oraz enzymów.

Spożywanie kiełków uzupełnia niedobory składników pokarmowych, wzmacnia odporność, usuwa toksyny z organizmu, poprawia stan skóry, włosów i paznokci, dodaje energii. Ponadto pomagają one w walce z bakteriami i wirusami, zwalczają stany zapalne i unieszkodliwiają czynniki rakotwórcze. Są sprzymierzeńcem odchudzania ze względu na mała zawartość kalorii, a duża błonnika. Zawarte w nich witaminy z grupy B i magnez pomogą łagodzić napięcie emocjonalne i stres. Anemia wywołana jest niedoborem żelaza, jako profilaktykę watro stosować kiełki, gdyż zawierają wiele żelaza oraz witaminę C, która ułatwia jego przyswajanie. Na istniejące problemy trawienne idealnym rozwiązaniem będą kiełki brokułów, soi, rzodkiewki lub pszenicy, są one lekkostrawne i usprawniają prace przewodu pokarmowego. Kiełki staną się również pomocne w chorobach układu krążenia, regulują ciśnienie krwi, obniżają ilość złego cholesterolu oraz hamują rozwój miażdżycy. Jako bogate źródło kwasu foliowego polecane są jako dodatek do diety kobiet ciężarnych.

Tak więc kiełki są produktem zalecanym w diecie zarówno dzieci jak i osób starszych. Jako skoncentrowane źródło witamin i składników mineralnych powinny stać się tak ważne, jak warzywa i owoce występujące w naszej diecie.

www.dietamedic.pl

Katarzyna Rafeld

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.