Kim jest sprzedawca bezpośredni
Przeczytasz w 3 minuty

Kim jest sprzedawca bezpośredni

Konsultant w sprzedaży bezpośredniej to najczęściej pracownik biurowy, handlowiec, nauczyciel, księgowy, student lub uczeń. 91,7 proc. ogółu sprzedawców stanowią kobiety w wieku 30-39 lat (27,7 proc.) oraz 16-24 lata (21,9 proc.), zamieszkujące na wsiach lub w miastach do 250 tys. mieszkańców, posiadające wykształcenie wyższe (47,1 proc.) lub średnie (43,8 proc.).

Sprzedaż bezpośrednia daje możliwości zarobkowania, zarówno w formie pracy dodatkowej, jak i na zasadzie samozatrudnienia. Praca w sektorze to dla dwóch trzecich (66,3 proc.) badanych osób zajęcie dodatkowe – jedyne lub jedno z kilku dodatkowych. Niewiele ponad 17 proc. ogółu respondentów traktuje sprzedaż bezpośrednią jako główne i stałe miejsce pracy. Wśród osób dla których jest to dodatkowe zajęcie najwięcej jest pracowników biurowych (15,1 proc.), handlowców (11,2 proc.), nauczycieli (8,5 proc.), księgowych (5,4 proc.), studentów/uczniów (5,2 proc.). Trzech na dziesięciu badanych pracuje w sprzedaży bezpośredniej nie dłużej niż rok, a łącznie ponad 62 proc. nie dłużej niż 4 lata. Ponad 17 proc. ankietowanych współpracuje z firmami sprzedaży bezpośredniej od 10 do 14 lat.

Osoby decydujące się na pracę w sprzedaży bezpośredniej to w większości pełnoetatowi pracownicy (38 proc.) lub studenci (22,2 proc.). Co dziesiąty ankietowany określał się jako bezrobotny, poszukujący pracy. Wzrosła również – wobec danych z 2013 roku – liczba osób samozatrudnionych, emerytów i rencistów rozpoczynających swoją karierę w branży sprzedaży bezpośredniej.

Prawie co trzeci ankietowany zanim zdecydował się na podjęcie zajęcia w sprzedaży bezpośredniej rozważał pracę pełnoetatową (28,1 proc.), a niespełna jeden na pięciu respondentów (19,3 proc.) myślał o samozatrudnieniu. Znaczny odsetek badanych osób nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, co może oznaczać, że forma zatrudnienia miała dla nich mniejsze znaczenie lub nie rozważali innych form zatrudnienia.

Wykres 1. Jaka była Pana(i) sytuacja na rynku pracy zanim zaczął(ęła) się Pan(i) zajmować sprzedażą bezpośrednią?

Wykres_Sytuacja_na_rynku_pracy

Źródło: Badanie IBRiS lipiec-sierpień 2015 r.

Metryka badań:
Czas realizacji badania: lipiec-sierpień 2015 rok
Miejsce realizacji: badanie ogólnopolskie
Metoda: CAWI (Computer Assisted Web Interview)
Próba: osoby pracujące w systemie sprzedaży bezpośredniej, współpracujące z firmami zrzeszonymi
w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Wielkość próby: N=2712;

Dodatkowych informacji udziela:

Jolanta Flaga
PR Account Manager

PEŁKA CREATIVES / PEŁKA PR
tel.: 22 853 56 22 do 24
kom.: 662 231 828
e-mail: jolanta.flaga@epcreatives.pl

Mirosław Luboń
Dyrektor Generalny

Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
tel.: 22 464 83 94
kom.: 606 39 39 46
e-mail: mlubon@pssb.pl

**********************************************************************************************
DODATKOWE INFORMACJE:

PSSB – Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej działa od 1994 roku i grupuje kilkadziesiąt przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią na terenie Polski oraz firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 65%. Główne cele Stowarzyszenia to m. in.: stanowienie etycznych standardów sprzedaży i monitorowanie ich przestrzegania przez firmy członkowskie, dotyczy to także zasad „Kodeksu Sprzedaży Bezpośredniej PSSB”, promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji, podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat sprzedaży bezpośredniej, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów, oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków Stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju.

Lista firm zrzeszonych w PSSB:

Członkowie wspierający: ACN Communications Polska Sp. z o.o., Amway Polska Sp. z o.o., Avon Cosmetics Polska Sp. z o.o., Betterware Poland Limited Sp. z o.o., DLF Sp. z o.o., Energetyczne Centrum S.A., Flavon Group Polska Sp. z o.o., Forever Living Products Poland Sp. z o.o., Herbalife Polska Sp. z o.o., LR Health and Beauty Sp. z o.o., Mary Kay Cosmetics Poland Sp. z o.o., NSA GmbH, Oriflame Poland Sp. z o.o., Partylite Sp. z o.o., Vorwerk Polska Sp. z o.o., Zepter International Poland Sp. z o.o..

Członkowie pozabranżowi: Brian Tracy International, FranklinCovey Sp. z o.o., General Avdisors, InSee Sp. z o.o., e-point SA, PostNord Fulfilment Sp. z o.o..

Członkowie oczekujący: TIENS Sp. z o.o., Arbonne Europe Sàrl, JUST Polska Sp. z o.o., Nu Skin Enterprises Poland Sp. z o.o., Perfect Coll Sp. z o.o., Zinzino Sp. z o.o., Nature’s Sunshine Products Poland Sp. z o.o..

PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, Światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), Konfederacji Lewiatan i Federacji Konsumentów.
Więcej informacji na www.pssb.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.