Kobiety łagodzą…finansowe obyczaje
Przeczytasz w 5 minuty

Kobiety łagodzą…finansowe obyczaje

Dominika, Bożena i Monika różnią się niemal wszystkim – wiekiem, doświadczeniem, zainteresowaniami, miejscem zamieszkania.  Łączy je jedno –  wykonywany zawód. Pracują w terenie jako doradczynie klienta ds. zadłużenia  w  pełnej wyzwań branży zarządzania wierzytelnościami. Jak wygląda ich typowy dzień pracy? Czy to na pewno zawód dla kobiety? Poznajcie historie kobiet, które pracują w Grupie KRUK – lidera branży zarządzania wierzytelnościami w Europie Centralnej. 

Choć odzyskiwanie wierzytelności kojarzy się z męską branżą, to coraz częściej tą profesją zajmują się kobiety. Co równie ważne – odnoszą w niej spore sukcesy. Jednak przeszkodą wciąż bywają stereotypy. Zdaniem Moniki, to właśnie walka z nimi była dla niej największą trudnością.

Wielu ludzi uważa, że tylko mężczyźni nadają się do pracy w tym zawodzie. Dużo energii włożyłam w przełamywanie uprzedzeń ze strony klientów. Dziś wiem, że te starania nie poszły na marne – mówi.


Kobiety wzbudzają zaufanie

Jak wynika z raportu Grupy KRUK, mężczyźni zadłużają się częściej niż kobiety (stanowią oni 59% spośród osób zmagających się z długami). Trudno jednoznacznie stwierdzić, co jest przyczyną tego zjawiska. Jednak ta statystyka po części obala też stereotyp, że kobiety są z natury rozrzutne. Dane te obalają też inny mit – że odzyskiwaniem długów zajmują się przede wszystkim mężczyźni. Coraz więcej pań podejmuje pracę w takim zawodzie. W strukturach terenowych Grupy KRUK z miesiąca na miesiąc przybywa właśnie kobiet. Bożena uważa, że bycie kobietą w tej branży to wręcz atut, bo kobietom jest nawet trochę łatwiej; wzbudzają zaufanie, są bardziej empatyczne i łatwo nawiązują kontakty. Częściej klienci otwierają im drzwi i zapraszają, żeby porozmawiać.

Sam fakt, że o spłacie zadłużenia przychodzi porozmawiać z kobietą powoduje, że osoba zadłużona zachowuje się trochę inaczej niż wobec mężczyzny. Jest bardziej otwarta na rozmowę. Kobiecie łatwiej wzbudzić zaufanie, załagodzić spór i ostudzić emocje. To sprawia, że w tych relacjach jest dużo mniej napięcia. Trzeba jednak zaznaczyć, że pomimo tych wszystkich „miękkich” kompetencji panie są również bardzo konkretne, dobrze zorganizowane, zdecydowane i profesjonalne. A profesjonalizm przecież nie ma płci. Edyta wspomina, że, choć na początku miała pewne obawy, zastanawiała się też, z jakimi klientami będzie pracować. Wspomina, że obawy minęły już podczas pierwszych spotkań.

Okazało się, że moi klienci są dla mnie bardzo życzliwi i to zarówno starsza pani, jak i młody chłopak czy mężczyzna po trudnych przejściach. Co więcej, mam takie wrażenie, że fakt bycia kobietą nawet w wielu sytuacjach mi pomagał. W pracy doradczyni terenowej często trafia do domów z problemami, a w takich domach nasza kobieca intuicja i wrażliwość pomagają w nawiązywaniu kontaktów, które z kolei owocują podjęciem przez klienta decyzji o współpracy z nami.

Agnieszka Salach z Grupy KRUK zaznacza, że w KRUKu wszelka różnorodność, w tym oczywiście damsko-męska, jest kluczem do sukcesu i źródłem innowacji. Nie ma z góry przypisanych do danej płci ról i  stanowisk. W Grupie KRUK 61% pracowników stanowią kobiety i to często panie zajmują  także stanowiska menedżerskie. Tak duża liczba kobiet w firmie KRUK S.A. nie jest zamierzona. Zarówno w procesie rekrutacji jak i awansów nie faworyzujemy żadnej z płci. W zespole mamy zarówno wybitne koleżanki, jak i fantastycznych kolegów. Każdy ma taką samą możliwość rozwoju zawodowego.  Ale faktycznie żeński pierwiastek na pewno sprzyja pracy zespołowej, większej empatii, relacyjności, które są kluczowe w tej branży. Mocno stawiamy na współpracę i  wzajemną pomoc czy dzielenie się wiedzą a nie na rywalizację. 

Samodzielność, dobra organizacja pracy i empatia

Z pewnością zawód doradcy terenowego nie jest dla każdego. Są jednak takie cechy osobowościowe, które pomagają w tej pracy. Edyta była nauczycielem i sprzedawcą. Monika pracowała w sektorze bankowym, podobnie jak Bożena, która dodatkowo zdobywała doświadczenie w handlu. Choć mogłoby się wydawać, że ich poprzednie zatrudnienia były bardzo różnorodne, to jednak mają wspólny mianownik. Jest nim kontakt z drugim człowiekiem. I właśnie relacyjność w pracy doradcy jest na wagę złota. Osoba, która stara się o pracę doradcy, powinna po prostu lubić pracę z ludźmi, być dobrym słuchaczem, umieć doradzać w trudnych sytuacjach życiowych. Według Bożeny  doradczyni musi wyróżniać się znakomitą organizacją pracy i samodzielnością. Przyszły doradca nie może bać się jazdy samochodem, ponieważ znaczną część naszego dnia pracy spędzamy w tym środku transportu. Nasz zawód to nie nieustanne konflikty z klientami, ale wyciąganie do nich pomocnej dłoni.  Często jesteśmy pierwszymi osobami, które uczą ich zarządzać domowym budżetem i analizują strukturę domowych wydatków. Zapytane, jak krótko posumowałyby swoje podejście do klientów w tej niełatwej branży – doradczynie KRUKa odpowiadają zgodnie: traktujemy i obsługujemy naszych klientów dokładnie tak, jak same chciałybyśmy być traktowane, gdybyśmy znalazły się w podobnej, trudnej sytuacji. I cieszymy się, że nasza firma ma właśnie takie pro-ugodowe podejście. I bardzo dobrze czujemy się w pracy, w której możemy proponować ludziom pozytywne, polubowne rozwiązania.

Kawa, harmonogram i w drogę

Praca doradcy terenowego niesie ze sobą pewne wyzwania – wymaga dużej samodyscypliny i umiejętności skutecznego zarządzania swoim czasem. Nie ma tu sztywno określonych ram czasowych, kontakty z klientami odbywają się o najróżniejszych porach. Najważniejsza jest skuteczność działania. A jak wygląda ich codzienny dzień pracy? Dominika zaczyna od mocnej kawy: Następnie  sprawdzam  i przeglądam bazę moich klientów. Muszę się zorientować, czy we wcześniej ustalonych terminach dokonali wpłaty. Potem układam sobie plan na cały dzień i ruszam w trasę. Spotkania z klientami, sporo telefonów, negocjowanie ugód. Na koniec dnia raport dla kierownika i wracam do domu, do swoich najbliższych.

Setki różnych historii

Doradczynie terenowe z Grupy KRUK zgodnie twierdzą, że w swojej pracy nie doświadczają monotonii. Trudno im używać pojęcia „typowy dzień pracy”, bo każdy z nich jest inny, każdy przynosi nowe wyzwania, zaskakujące rozmowy i nowe historie. To praca z ludźmi, którzy często liczą na wysłuchanie i zrozumienie swoich problemów, wparcie w ich rozwiązaniu, dobrą radę – od czego zacząć, aby wybrnąć z tarapatów finansowych. Dlatego trzeba nie tylko potrafić zadawać pytania, ale przede wszystkim umieć słuchać.

Za każdym długiem kryje się człowiek i jego historia czasem mniej lub bardziej dramatyczna. Zawsze warto jej wysłuchać, aby dopasować rozwiązanie do konkretnej osoby, jej możliwości i aktualnej sytuacji – mówi Monika – To też jest chyba najtrudniejsze w pracy doradcy terenowego, bo trzeba też umieć nie brać tych wszystkich problemów do siebie. Nie przenosić ich do swojego prywatnego życia.

Nie każdy potrafi być równocześnie wrażliwym słuchaczem i konsekwentnym partnerem w ustaleniach sposobu spłaty zadłużenia. Kobietom przychodzi to często w naturalny sposób. Może dlatego, że również w prywatnym życiu potrafią być łagodnymi, a też wymagającymi matkami, partnerkami czy żonami?

Bohaterki artykułu podkreślają, że praca daje im dużo satysfakcji, jednak nie samą pracą człowiek żyje. Ważne jest też pielęgnowanie swoich pasji i zachowanie balansu między pracą a życiem prywatnym. Dominika studiuje administrację. Wolny czas aktywnie spędza z rodziną. Bożena zajmuję się fotografią. Bierze udział w konkursach fotograficznych, podróżuje i  pisze artykuły. Jest także ławnikiem w Sądzie Rejonowym i mocno angażuje się w życie społeczności lokalnej. Ale to nie wszystko. Wspólnie z kolegami z pracy założyła kabaret. A jak sama mówi, najchętniej czas wolny spędza  ze swoimi wnukami. I w tym tkwi moc kobiet, która jest umiejętnością łączenia wielu rzeczy na raz i konsekwencja w działaniu – zarówno tym zawodowym jak i prywatnym.

Dodatkowe informacje:

Michał Pułka – KRUK S.A. – tel. 661 301 239 , e-mail: michal.pulka@kruksa.pl
Piotr Sitarek
On Board PR – tel. 728 518 033, e-mail: psitarek@onboard.pl

 

O Grupie KRUK

Firma KRUK S.A. jest liderem na rynku zarządzania wierzytelnościami w Europie Środkowej. Od 1998 roku KRUK odzyskuje wierzytelności konsumenckie i gospodarcze. Wśród szerokiego grona partnerów biznesowych firmy są: banki, instytucje finansowe, telekomunikacyjne, mieszkaniowe, produkcyjne czy samorządowe. W 2011 roku spółka zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. KRUK S.A. jest częścią Grupy Kapitałowej KRUK, do której w Polsce należą również m.in. Kancelaria Prawna RAVEN Krupa & Stańko spółka komandytowa, Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A. oraz KRUK Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych oraz fundusz sekurytyzacyjny PROKURA NS FIZ. Centrala Grupy KRUK mieści się we Wrocławiu. Poza Polską Grupa KRUK działa również w Rumunii, Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Włoszech oraz Hiszpanii, zatrudniając ponad 2635 osób (stan na 31 grudnia 2015 r.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.