Marketing rekomendacyjny – przepis na dobre opinie o Twojej firmie
Przeczytasz w 2 minuty

Marketing rekomendacyjny – przepis na dobre opinie o Twojej firmie

Opinie zamieszczane w Internecie są podstawowym czynnikiem decyzyjnym potencjalnych klientów. To one budują zaufanie do usług i produktów, które masz w ofercie. Chcesz mieć bezpośredni wpływ na decyzję Twoich klientów? Zadbaj o marketing rekomendacyjny!

Czym jest marketing rekomendacyjny?

Marketing rekomendacyjny, zwany inaczej referencyjnym lub marketingiem opinii, to wszystkie działania, których celem jest pozostawienie opinii o Twoim produkcie lub usłudze przez zadowolonego klienta. „W zamyśle zamiarem takich działań jest uzyskanie przez firmę jak najwięcej wartościowych i korzystnych ocen. Pochlebne opinie wpływają na zwiększone zaufanie do firmy i zachęcają do zakupów kolejnych klientów.” – zauważa Bartosz Zieliński, dyrektor zarządzający, Agencja PR Commplace.

Obecnie dzielnie się opinią o firmie skupia się głownie w Internecie. Recenzje zamieszczane są m.in. jako komentarze pod postami na social mediach czy opinie na forach. Nie zawsze jednak są pochlebne. Istnieją jednak sposoby, takie jak Strategia Obrony Marki, autorska inicjatywa Commplace, dzięki którym firmy mogą skutecznie z nimi walczyć.

Jak pozyskiwać opinie?

Działania marketingu referencyjnego skupiają się przede wszystkim na pozyskaniu jak największej liczby pozytywnych opinii i naturalizowaniu komentarzy negatywnych. Dlatego, jeśli chcemy uzyskać określone rezultaty, konieczne będzie wdrożenie odpowiednich narzędzi. Powinny zachęcać klientów do zostawiania opinii ze swoich doświadczeń, ale też ułatwiać ich udzielanie, poprzez automatyzację całego procesu.

Jak więc pozyskać opinie wykorzystując marketing rekomendacyjny? „Najpopularniejszym miejscem do pozostawiania recenzji jest Wizytówka Google – jeśli Twoja firma jeszcze jej nie posiada, zadbaj, żeby tak się stało. Zarejestruj się w serwisach do pozostawiania recenzji – często to na nie zaglądają klienci przed podjęciem decyzji o zakupach. Jeśli posiadasz sklep internetowy – zadbaj o moduł, dzięki któremu klienci w łatwy sposób będą mogli zostawić opinie o produktach.

Jak radzić sobie z negatywnymi opiniami?

W sytuacji, gdy w sieci pojawił się negatywny komentarz na temat twojej firmy – reaguj. Złą reakcją są żądania usunięcia opinii lub straszenie komentującego prawnikiem. To najprostsza droga do utraty zaufanie klientów, a nawet kryzysu wizerunkowego firmy. „Zamiast tego warto odpowiedzieć rzeczowo, ale nie robić tego publicznie, tylko skontaktować się bezpośrednio z osobą komentującą, a na forum jedynie poinformować o tym fakcie”. – radzi ekspert z Commplace. Według badan Local Consumer Review Survey aż 97% użytkowników czytających recenzję sprawdza również, jak odpowiedziały na nie firmy. Dlatego zamieszczane opinie należy traktować nie tylko jako element naszej wizytówki w Internecie, ale także jako dialog z klientem.

Praca nad wizerunkiem firmy jest wielozadaniowym wyzwaniem. Istnieje całe spektrum aspektów oddziałujących bezpośrednio na opinie o Twojej firmie. Nie pozostawiaj ich przypadkowi. W pracy nad swoją marką podstaw na współpracę ze specjalistami z branży PR, którzy pomogą w wyborze odpowiednich narzędzi, dzięki którym osiągniesz założone cele.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.