Czy jest sposób, aby trafnie zidentyfikować młode talenty w organizacji, czyli osoby o wysokim potencjale i niosące firmie wyłącznie same korzyści? Assessment Systems Polska opracował unikalny model selekcji HIPO w oparciu o metody naukowe. Dr Robert Hogan, wybitny amerykański psycholog, który na stałe współpracuje z Assessment Systems Polska podpowiada na co zwrócić uwagę podczas rozmów kwalifikacyjnych.
Kim jest dr Robert Hogan?
Dr Robert Hogan to amerykański psycholog, który przyczynił się do rozwoju teorii społeczno-analitycznej, według której rdzeń osobowości oparty jest na adaptacjach ewolucyjnych. Jest twórcą narzędzi psychometrycznych, które pozwalają przewidywać potencjał człowieka do odnoszenia sukcesów zawodowych, opisać jego motywatory, wartości i preferencje, a także wskazać tzw. „wykolejacze kariery”. Na wybranej przez siebie, kilkanaście lat temu, grupie konsekwentnie prowadzi badania i monitoruje, ich ścieżkę kariery zawodowej, co pozwala na potwierdzenie trafności wyników badania psychometrycznego.
Tajniki Metody Hogana
Metoda Hogana pozwala przewidzieć w jakiej organizacji i na jakim stanowisku osoba badana będzie odnosiła sukcesy, pokazuje jej wartości i preferencje, a także wskazuje jaką kulturę organizacyjną wokół siebie będzie tworzyć. Bada również tzw. „ciemną stronę mocy”, czyli wszystko to, co utrudnia danej osobie rozwój kariery zawodowej, ponieważ aż 90% managerów przed zbadaniem ich metodą Hogana nie było świadomych swoich zachowań, które przeszkadzają im w osiąganiu sukcesóww przyszłości. Dzięki Metodzie Hogana można ocenić potencjał konkretnej jednostkii przewidzieć, czy cechy jakie posiada sprzyjają byciu prawdziwym liderem.
Osobowości HIPO – kto to taki?
W latach 80-tych XX wieku przez 3 lata prowadzono badania na grupie blisko
500 menadżerów reprezentujących rożne organizacje. Specjaliści zaobserwowali dwa typy zachowań, które całkowicie odmiennie wpływają na zarządzane firmą. W pierwszej grupie znalazły się osoby o wysokich umiejętnościach autopromocji, których celem jest osiągnięcie szybkiego sukcesu, wysokich zarobków, a ich praca skupiona jest
na rozmowach telefonicznych (networking). Druga grupa to osoby, których zespół pracuje skutecznie, efektywnie i przynosi duże zyski dla firmy. Te osoby potrafią rozdzielać obowiązki, są blisko ze swoim zespołem/blisko ludzi, potrafią słuchać współpracowników, a przy tym są niezwykle skromne. Nie zajmują się autopromocją. Badanie wykazało,
że zaledwie 10% menadżerów posiada cechy obydwu grup.
Według dr Hogana osobowość HIPO jako człowieka sukcesu definiują 3 wymiary:
– HIPO ma świadomość, jak zarządzać własną karierą i być dobrym pracownikiem danej firmy,
– wyróżnia się na tle innych pracowników i jest postrzegany jako lidera,
– potrafi zbudować zespół, który będzie osiągał ponadprzeciętne rezultaty (zyski dla firmy).
Skuteczność przywództwa polega zatem na umiejętności skutecznego kierowania zespołami w celu osiągania satysfakcjonujących wyników.
4 cechy dobrego przywódcy
Osobowość lidera w pływa w 17-24%. na wynik finansowy firmy. Assessment Systems Polska powtarzając za dr Hoganem twierdzi, iż prawdziwych liderów można porównać do najlepszych trenerów sportowych na świecie. Dobry przywódca potrafi stworzyć
i odpowiednio zarządzać zespołem tak, by osiągać bardzo dobre wyniki. Są dobrymi
i odpowiedzialnymi strategami. Umieją wykorzystać nadarzające się szanse, jak również zachować spokój nawet w trudnych sytuacjach. Według dr Hogana kluczowe cechy, które powinien posiadać prawdziwy lider to: szczerość, sprawiedliwość w ocenianiu, kompetencje i świadomość podejmowanych decyzji.
Assessment Systems Polska pomaga w rekrutacji prawdziwych liderów.
Skuteczną metodą do wyłonienia prawdziwego lidera są kwestionariusze opracowane przez dr Hogana: Kwestionariusz Osobowości Hogana (HPI), Badanie Rozwojowe Hogana (HDS) i Kwestionariusz Motywów, Wartości i Preferencji (MVPI). Na ich podstawie rekruterzy są w stanie stwierdzić czy dany kandydat spełnia wymagania i odniesie sukces w organizacji. Assessment Systems Polska jest jedynym przedstawicielem Metody Hogana w Europie Środkowo-Wschodniej.