Przeczytasz w 3 minuty

Inwestycje, ekologia, aluminium. Wywiad z Mauro Spizzo, wiceprezesem regionu Europy Wschodniej w Hydro Extrusions

Nowoczesne podejście do biznesu to rewolucja, która dzieje się na naszych oczach. Coraz większą wagę przykłada się bowiem nie tylko do tego, co jest produkowane lub jakie usługi oferuje marka, ale również do odpowiedzialności społecznej, świadomości ekologicznej i filozofii firmy. Czym to jest spowodowane?
Mauro Spizzo: Czasy, w których królował pogląd, że firmy nastawione są wyłącznie na zysk i to za wszelką cenę, odeszły w niepamięć. Dziś odpowiedzialne społecznie i ekologicznie przedsiębiorstwa stają się pełnoprawną i aktywną częścią lokalnych oraz globalnych ekosystemów, a to oznacza pełną redefinicję podejścia do otoczenia – nie tylko biznesowego. Przyczyn takiej sytuacji jest wiele – od rosnącej świadomości konsumentów, dla których cena nie jest już czynnikiem determinującym wybór, a na pierwszy plan wysuwają się aspekty ekologicznej produkcji, poszanowania środowiska naturalnego oraz jakość rozwiązań, po dojrzałość samych firm, które w dobie kryzysu klimatycznego dążą do redukcji śladu węglowego, maksymalizacji działań recyklingowych i produkcji w duchu „zero waste”. Konsumenci coraz chętniej stawiają na marki, które dają „zielony przykład”, przyczyniają się do budowania lepszego świata, myślą o przyszłości i dokładają swoją cegiełkę do ratowania kondycji planety. I to nie tylko na papierze, w strategii wizerunkowej czy ujęciu PR-owym, ale w przełożeniu na realne działania.
Hydro również nie pozostaje w tyle – nie tylko śledzi eko trendy, ale jest prekursorem wielu innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na jakość i ekologiczny aspekt produkcji. A w tym przypadku macie się czym pochwalić.
Mauro Spizzo: Ekologia i zrównoważony rozwój to fundamenty naszej filozofii – w końcu na co dzień pracujemy z jednym z najbardziej ekologicznych, recyklingowalnych surowców na świecie. Kiedy wydawało się, że o aluminium rynek wie już niemal wszystko, Hydro Extrusion udowodniło, że w tej materii nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa. Do naszej oferty dołączyły dwa przełomowe stopy. Hydro Reduxa – niskoemisyjne aluminium o śladzie węglowym nieprzekraczającym 4,0 kg CO2 na 1 kg aluminium. To w chwili obecnej najmniej emisyjny surowiec dostępny na rynku. Przy średniej europejskiej wynoszącej dla przemysłu surowcowego i konsumpcji 8,7 oraz średniej globalnej na poziomie 18 osiąga on aż 2- i 4,5-krotnie lepsze wyniki. Z kolei stop Hydro Circal opiera się na produkcji wtórnej – co najmniej 75% materiału pochodzi z recyklingu. Obie koncepcje zmierzają do wdrożenia jak najbardziej ekologicznych i zrównoważonych procesów produkcyjnych.
Przed nami zaś uruchomienie nowej linii produkcyjnej – innowacji, jakiej jeszcze nie było!
Nowa linia produkcyjna to prawdziwy przełom w eko-rozwoju Hydro, prawda?
Mauro Spizzo: Nowa 8-calowa linia to nie tylko ekologiczne dzieło techniki, ale ultranowoczesne rozwiązanie, które wyniesie naszą produkcję na zupełnie nowy poziom, a zarazem rewolucyjne podejście do tematu wykorzystania zasobów oraz ochrony środowiska. Całość będzie bowiem zasilana za pomocą dedykowanej farmy fotowoltaicznej, powstającej przy fabryce w Trzciance.
Jaki wpływ długofalowy i krótkofalowy będzie miała ta innowacja na procesy produkcyjne Hydro?
Mauro Spizzo: Inwestycja w tak nowoczesną technologię to znaczący krok na drodze realizacji strategii „30 do 2030″, której nadrzędnym celem jest 30% redukcja emisji CO2 w całym łańcuchu produkcji aluminium. A wyniki, które osiąga prasa są naprawdę imponujące. Instalując system PV, pokrywający 50% zapotrzebowania na energię dla danej prasy, możemy zredukować emisję CO2 o około 35-45%. Pokrywając pełne zapotrzebowanie na energię do wytworzenia tony produktu, zredukujemy emisję dwutlenku węgla do równowartości 85-90%. Ale to nie wszystko. Bezpośrednie połączenie farmy fotowoltaicznej z elektrownią wygeneruje kolejne oszczędności dzięki niższym kosztom dystrybucji zużytej energii. To dla nas ogromny powód do dumy i kolejne potwierdzenie, że droga zrównoważonego rozwoju, którą obraliśmy, była słusznym wyborem biznesowym, wizerunkowym i moralnym.
Czy nowe wdrożenia technologiczne wynikają z rynkowego wzrostu zapotrzebowania na aluminium?
Mauro Spizzo: Aluminium święci dziś prawdziwe triumfy popularności i nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, towarzyszy nam na każdym kroku. To bowiem materiał o niemal nieograniczonych możliwościach użytkowych i funkcjonalnych. Lekki, plastyczny i wytrzymały znalazł swoje miejsce w niemal każdej branży – od sektora medycznego, po budowlany i wnętrzarski, branżę motoryzacyjną, logistyczną oraz konstrukcyjną. Dodając do tego jego ekologiczny charakter, zyskujemy produkt na miarę XXI wieku – efektywny i minimalizujący negatywny wpływ na ekosystem.
Jakie kroki na drodze zrównoważonego rozwoju i proekologicznego podejścia do produkcji planujecie w przyszłości?
Mauro Spizzo: Aktualnie skupiamy się uruchomieniu nowej prasy i stworzeniu w pełni działającej, niezawodnej farmy solarnej – to absolutna podstawa naszych najbliższych planów. Każdego dnia pracujemy również nad usprawnieniem procesów produkcyjnych w firmie i wdrażamy innowacje, by propagować zrównoważony rozwój Hydro.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.