Standardem rynkowym idealnego pracodawcy jest zapewnienie benefitów pozapłacowych – oferuje je aż 98% firm. Wśród trendów przyszłości eksperci wskazują m.in. na wzrost znaczenia spójnego wizerunku pracodawcy, wagę inkluzywności i różnorodności oraz dalszą digitalizację.
Antal opublikował dziewiątą edycję rankingu Najbardziej Pożądany Pracodawca – wyniki pomagają zidentyfikować najlepsze miejsca pracy i cechy idealnego pracodawcy na podstawie opinii kandydatów, pracowników i ekspertów HR. W porównaniu do poprzedniej edycji raportu, w ocenie kandydatów najbardziej zyskała stabilność biznesowa firm – aż 71% badanych wskazuje ten aspekt jako główny warunek bycia najlepszym pracodawcą. Mechanikę rozbudowano o badania indywidualne firm, które zechciały stanąć do walki o tytuł lidera.
Era świadomego pracownika
Dziś, aby wygrać w igrzyskach rekrutacji i pozyskać najlepszych specjalistów, firmy muszą podążać za potrzebami pracowników, nie zapominając jednak o tym, że na ostateczną decyzję o podjęciu pracy, ma wpływ wiele czynników. Należą do nich nie tylko wysokość wynagrodzenia, zakres obowiązków czy benefity pozapłacowe, ale i pozycja przyszłego pracodawcy – tę najłatwiej poznać, sprawdzając rankingi.
Dziś mamy do czynienia z erą świadomego pracownika, który na bieżąco śledzi rynek pracy i jego trendy, ale również zwraca uwagę na certyfikaty oraz tytuły, którymi posługuje się firma, jeśli chodzi o dbałość o pracowników – tłumaczy Aleksandra Trzcińska, koordynatorka projektu badawczego Antal.
Jednym z cieszących się najlepszą rozpoznawalnością na polskim rynku jest Ranking Najbardziej Pożądanych Pracodawców. Zestawienie identyfikuje i nagradza przedsiębiorstwa o najlepszej reputacji wśród pracowników i potencjalnych kandydatów, uwzględniając również opinie ekspertów HR.
Jaki jest idealny pracodawca?
Stworzenie miejsca pracy najbardziej pożądanego wśród kandydatów wymaga biegłości w wielu wymiarach – dowiodły to wyniki firm, które poddały się badaniu Antal, pod kątem wskaźników HR oraz opinii ich pracowników na stanowiskach specjalistycznych i menedżerskich. Doskonały pracodawca zadba zarówno o przyjazne środowisko biurowe, jak i umożliwienie dogodnych zasad pracy hybrydowej lub zdalnej, zapewni podstawowe, a także dodatkowe, adekwatne do indywidualnych potrzeb benefity pozapłacowe, przeprowadzi sprawną rekrutację, onboarding, a w dalszej perspektywie – zadba o stworzenie możliwości rozwoju i awansów poziomych i pionowych pracowników. We wszystkich swoich działaniach będzie zaś spójny, uczciwy i konsekwentny – dzięki czemu zbuduje swoją silną markę pracodawcy.
Firmy, które zdobyły najwięcej punktów w trzech obszarach ( dobrowolna analiza firmy pod kątem wskaźników HR, odpowiedzi pracowników firm i ankietowanych specjalistów i menedżerów dostępnych na rynku) to: Allegro, LG Energy Solution Wrocław, BNY Mellon (Poland), Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności SA, Intrum.
Tytuł Najbardziej Pożądanego Pracodawcy dodatkowo został przyznany w 10 kategoriach branżowych: finansach, IT, energetyce, farmaceutyce, FMCG, nieruchomościach, produkcji, marketingu, PR i reklamie oraz e-commerce.
Klarującym się na przestrzeni ostatnich lat korzystnym trendem na rynku pracy jest rosnąca dbałość firm o swoich pracowników. W tym celu organizacje analizują wskaźniki HR oraz sygnały płynących od zatrudnionych w odniesieniu do głosów płynących z rynku. Jest to szczególnie ważne w sytuacji tak dynamicznej na wielu rynkach w kontekście gospodarczym, ludzkim i technologicznym. Obowiązkiem pracodawców jest słuchać ludzi i identyfikować ich problemy – podkreśla Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal.
Badani pracownicy dobrze (powyżej 80% pozytywnych wskazań) oceniają dostępność elastycznego czasu pracy i przebieg procesu rekrutacyjnego w swoich organizacjach. Obszarem wymagającym pracy jest z pewnością możliwość awansów poziomych i pionowych – dodatnio ocenia ją jedynie około połowa respondentów.
Oferowanie benefitów pozapłacowych to obecnie standard – jak pokazują odpowiedzi pracowników, 9 na 10 pracodawców w pełni lub częściowo finansuje prywatną opiekę medyczną, kartę fitness i kursy edukacyjne dla pracowników. Te elementy to zatem swego rodzaju „must have” organizacji – aż 41% respondentów wskazuje benefity pozapłacowe jako główne uzasadnienie przyznania lauru najbardziej pożądanego pracodawcy.
Sposobów motywacji jest wiele, jednak samo oferowanie pracownikom benefitów nie wystarczy – komentuje Marta Adamska, account manager w Neuron Agencji PR – Równie ważne jest zaangażowanie samego pracodawcy w budowanie takiej kultury w organizacji, w której pracownicy mogą się realizować i są szczęśliwi. Nawet najlepiej zaprojektowane systemy motywacyjne nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie będzie komunikacji wewnętrznej. I odwrotnie: sam PR jest niewiele wart, gdy nie jest częścią dobrze skonstruowanej maszyny.
Co najbardziej cenią dzisiejsi pracownicy i kandydaci?
Podczas badania Antal skierowanego jedynie do specjalistów i menedżerów dostępnych na rynku wyłoniono trzy najważniejsze cechy pożądanego pracodawcy, jakie wymienili respondenci: stabilność biznesowa firmy (71 proc. wskazań), możliwość rozwoju zawodowego (68 proc.) i przyjazne środowisko pracy (63 proc.). Wysokość oferowanego wynagrodzenia jest zaś istotna dla około 58 proc. ankietowanych.
Firmy, które zebrały największą ilość wskazań w badaniu skierowanym do specjalistów i menedżerów podczas 9. edycji NPP to:
Liderzy rankingu Najbardziej Pożądany Pracodawca 2021 wybrani przez specjalistów i menedżerów
- Google Poland sp. z o.o.
- BNY Mellon (Poland) sp. z o.o.
- Allegro sp. z o.o.
- IKEA RETAIL sp. z o.o.
- LG Energy Solution Wrocław sp. z o.o.
- Microsoft sp. z o.o.
- ING Bank Śląski SA
- Ciklum sp.z o.o.
- Amazon Poland
- Tesla Polska sp. z o.o.
- Apple
- HSBC Bank Polska SA
- EGZOTech sp. z o.o.
- Polski Koncern Naftowy Orlen SA
- Philip Morris Polska SA
- Ernst & Young SA
- ABB sp. z o.o.
- Metro Services sp. z o.o.
O badaniu
Badanie Najbardziej Pożądani Pracodawcy 2021 przeprowadzone w drugiej połowie 2021 r. złożone było z trzech modułów: ankiety wśród przedstawicieli działów HR które zgłosiły się do badania, opinii pracowników oraz pozyskania odpowiedzi od aktywnych na rynku specjalistów i menedżerów niezatrudnionych w firmie. W badaniu wzięło udział 1864 specjalistów i 855 menedżerów z całego kraju, oraz 69 firm (przedstawiciele HR oraz pracownicy) reprezentujący 10 branż.
***
Antal Market Research to wyspecjalizowany dział odpowiedzialny za przygotowanie raportów analizujących rynek pracy. W ramach dywizji realizowane są zarówno raporty prezentujące trendy na rynku pracy, jak i materiały przygotowane w odpowiedzi na indywidualne potrzeby klientów. Antal Market Research opracowuje między innymi: raporty płacowe, raporty wizerunku pracodawcy oraz komunikacji, raporty potencjału inwestycyjnego w obszarze kapitału ludzkiego, w określonych branżach lub regionach.
Link do raportu: https://antal.pl/wiedza/raport/najbardziej-pozadani-pracodawcy-9-edycja