Zamiast kupować, można wypożyczyć. Najem staje się coraz popularniejszą usługą na naszym rynku. Polacy częściej wynajmują mieszkania, samochody, rowery czy komputery – zarówno krótkoterminowo, jak i długoterminowo. Zmienia się również mentalność użytkowników – zgodnie ze zjawiskiem sharing economy, ludzie chcą przede wszystkim korzystać, a niekoniecznie posiadać.
Obecnie prawie ze wszystkiego można skorzystać bez konieczności kupowania. Veturilo, Panek, Traficar, Blinkee.city to tylko kilka przykładów rozwiązań ułatwiających życie mieszkańcom dużych aglomeracji. Możliwość wypożyczenia samochodu czy roweru jest odpowiedzią na potrzeby ludzi we współczesnym świecie. Największą zaletą tego typu rozwiązania jest przede wszystkim to, że najem jest po prostu tańszy i wygodniejszy od zakupu własnego samochodu czy skutera. Ludzie rezygnują jednak nie tylko z posiadania na własność pojazdów, ale na przykład także urządzeń i sprzętów elektronicznych.
Oferty najmu zdobywają coraz większą popularność wśród konsumentów, ale najczęściej korzystają z nich firmy, których potrzeby względem użytkowania samochodów, czy chociażby sprzętów elektronicznych dynamicznie się zmieniają. W odpowiedzi na nie na rynku pojawiają się podmioty, które chcą zaproponować klientom biznesowym unikatowe i oryginalne rozwiązania, które wcześniej nie były dostępne, ani nawet znane.
Najem długoterminowy dla klientów biznesowych jest coraz powszechniejszy w wielu krajach Europy, zaś w Polsce trend ten dopiero się zaczyna. Dla przykładu, dzięki nawiązaniu współpracy z LeaseLink możemy dać klientom możliwość korzystania z najnowszego sprzętu Apple, czyli iMaca, MacBooka, czy iPhone’a, bez konieczności zakupienia go. Takie rozwiązanie jest idealne dla przedsiębiorców, którzy cenią sobie czas, chcą pracować szybciej i mieć najnowsze modele sprzętu bez ponoszenia wysokich kosztów – ocenia Jan Brynczak, Country Manager mBazaar Polska, firmy specjalizującej się w sprzedaży i skupie urządzeń Apple.
Na wynajem sprzętów Apple w formule B2B decydują się najczęściej pracownicy agencji kreatywnych i marketingowych (50%) i producenci aplikacji mobilnych oraz software house’y (20%), a także firmy doradztwa podatkowego oraz finansowego i przedsiębiorstwa handlowe (po 15%). Wśród klientów mBazaar Polska można znaleźć małe i średnie firmy oraz mikroprzedsiębiorców.
Oferta najmu jest idealnym rozwiązaniem dla firm IT, które często potrzebują najnowszych generacji sprzętu do testowania tworzonego oprogramowania i decydują się wynająć niezbędne modele na wybrany okres. Najem długoterminowy przychodzi też z pomocą osobom, które próbują nadążać za nowinkami Apple i pragną zmieniać sprzęt po każdej kolejnej premierze nowych urządzeń.
Można stwierdzić, że usługa najmu jest alternatywą do leasingu, pod wieloma względami lepszą. Po pierwsze, najem jest znacznie tańszy. Klient płaci tylko stałą, niezmienną, miesięczną opłatę, bez żadnych dodatkowych kosztów wstępnych i administracyjnych. Po drugie, leasing to minimum dwa lata zobowiązań, podczas gdy wynająć sprzęt można już na okres 12 miesięcy – dodaje Jan Brynczak.
iPada, iPhone’a, iMaca czy MacBooka można wynająć na okres 12, 18, 24 lub 36 miesięcy. Według statystyk mBazaar.pl, najpopularniejszy okres najmu to 24 miesiące (39%), nieco mniej firm decyduje się na najem w okresie 12 lub 36 miesięcy (28%).
Najczęściej wynajmowanymi produktami są iPhone’y (53% wszystkich Klientów), spośród których najchętniej wybierany jest model iPhone X, na którego stawia aż 65% osób korzystających z tych telefonów. Wśród laptopów przodują MacBook Pro (50%) i MacBook Air (40%).
Rynek technologii dynamicznie się rozwija, a urządzenia szybko się starzeją, dlatego po zakończeniu najmu nie trzeba martwić się wykupieniem i odsprzedażą zużytego sprzętu – można go za to wymienić na nowszy model. Takie rozwiązanie idelnie wpisuje się w trend corocznych premier nowych modeli iPhone’ów o ulepszonych parametrach.
Zgodnie z wymogami rynku, procedura najmu przebiega szybko – nie trzeba wypełniać wniosków papierowych – całość można zrealizować przez Internet.
***
mBazaar jest częścią grupy mResell, powstałej w 2012 roku w Szwecji. Firma mBazaar specjalizuje się głównie w sprzedaży i skupie urządzeń marki Apple. Na rynku polskim oferta firmy skierowana jest do klientów biznesowych oraz do klientów indywidualnych.