Menedżer z 25-letnim doświadczeniem w branży mięsnej. Z wykształcenia nauczyciel i technolog mięsa. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w firmie prywatnej oraz w strukturach krajowego lidera branży mięsnej – Animex Foods. Dzięki rozwojowi kariery od stanowisk produkcyjnych do funkcji Członka Zarządu Animex Foods i Dyrektora Grupy Mięsa Białego potrafi spojrzeć na biznes i jego poszczególne elementy z różnych perspektyw. Ze szczególną troską i uwagą podchodzi do zaangażowania swoich zespołów, szanuje ludzką pracę oraz zwierzęta. Wychodzi z założenia, iż niewielki wysiłek ponoszony każdego dnia stoi u podstaw ogromnych sukcesów. Praca to dla niej pasja dająca możliwości realizacji dobrych rzeczy każdego dnia.
BWL: Światowa produkcja mięsa podwoiła się w ciągu trzydziestu lat, a prognozuje się również, że w Polsce w najbliższych latach nastąpi zdecydowane zwiększenie spożycia mięsa i wędlin. Jak Pani, z perspektywy pracy w firmie z ponad siedemdziesięcioletnią tradycją w branży mięsnej i wędliniarskiej, ocenia te dane i prognozy?
SR: Rzeczywiście przez ostatnie kilka dekad spożycie mięsa i wędlin rosło bardzo dynamicznie. Dziś te wzrosty zależą od regionu świata i nie są tak spektakularne. W szczególności młode pokolenie testuje i poszukuje trendów konsumenckich do tej pory uważanych za niszowe, takich jak weganizm i flexitarianizm. Każdy z nas szuka swojej drogi, w żywieniu również, tak więc dywersyfikacja w tym zakresie spowoduje, iż szczególnie wzrost spożycia wędlin może wyhamować. Co więcej, coraz częściej sięgamy po żywność nieprzetworzoną, co oznacza z kolei, iż mięso pozostanie nadal głównym składnikiem naszej diety.
BWL: Animex Foods to zdecydowany lider i największa w Polsce firma z branży mięsnej. Co stoi za Państwa sukcesem? Czego od producentów mięsa i wędlin oczekują konsumenci?
SR: Naszą siłą są nasi pracownicy, ludzie budujący Animex Foods. We wrześniu 2019 roku na otwarciu największego zakładu drobiarskiego w Polsce, Oddziału K3 w Daszynie, przypominałam, że plany, inwestycje mogą być najlepsze, ale o tym, czy będą zrealizowane, decydują ludzie. Animex to zespół osób świadomych tego, że wszystko zależy od nas, od naszej postawy i wartości, które wyznajemy: uczciwości, współpracy, wytrwałości, odpowiedzialności, empatii i wreszcie umowy z klientem, konsumentem, któremu zobowiązaliśmy się dostarczyć smaczny, jakościowy i bezpieczny produkt.
Zniechęca mnie…
Nie ma takiej rzeczy…
Moje ulubione zajęcie…
Ranne wstawanie, by zmieniać rzeczywistość.
Cecha, którą lubię u siebie najbardziej…
Intuicja.
Na bezludną wyspę zabrałabym…
Psa, kota, kurę i przyjaciela.
Uwielbiam, gdy…
Ludzie się jednoczą w szczytnym celu.
Relaksuje mnie…
Poranny śpiew ptaków w lesie.
Denerwuje mnie…
Marnowanie żywności.
BWL: Krakus, Morliny, Berlinki – wszyscy w Polsce z pewnością znają te marki. Co spowodowało, że stały się one tak popularne na naszym rynku? W czym tkwi sekret?
SR: Berlinki są przykładem wszystkich wartości po stronie operacji i sprzedaży. Jest to świetny przykład, jak konsekwentne i świadome działanie organizacji buduje markę i przede wszystkim najlepszy produkt na rynku w swojej kategorii. Berlinkę wymyślili, produkują, sprzedają i kupują ludzie – spełnienie ich oczekiwań jest podstawą sukcesu. Krakus to z kolei historia. Produkty spod tej marki są z konsumentami na całym świecie już od ponad siedemdziesięciu lat. Proszę zwrócić uwagę, że kilkadziesiąt lat temu funkcjonował tzw. „indeks Krakusa”, który przeliczał siłę nabywczą Polaków na kilogramy szynki Polish Ham. Tak symbolicznym i ikonicznym produktem były właśnie wyroby marki Krakus. Morliny natomiast są z nami od 1992 roku, a zatem świętujemy obecnie jubileusz trzydziestolecia tej marki. Czym są Morliny? Można odpowiedzieć, że Morliny to gwarancja smaku i jakości. Widzimy zaufanie konsumentów, którzy chętnie sięgają po produkty właśnie spod tego znaku. Trzy nasze główne marki mają za sobą różne historie, ale łączą je ludzie i pasja do tego, aby każdego dnia nasi klienci i konsumenci otrzymywali jak najlepsze produkty.
BWL: Od dwóch lat cały świat boryka się z pandemią COVID-19. Realizowanie produkcji wyrobów mięsnych i wędlin w dobie pandemii koronawirusa z pewnością jest niezwykle trudne. Jak dbacie o bezpieczeństwo, higienę pracy i produkcji? I jak sprawdzacie źródła, z których pochodzi mięso?
SR: Wydaje się, że pandemia zmieniła nasze przyzwyczajenia na wielu płaszczyznach. Wszyscy musieliśmy dopasować się do nowej rzeczywistości. Jednocześnie proszę zwrócić uwagę, iż niezależnie od sytuacji pandemicznej branżę mięsną cechuje wiele restrykcyjnych przepisów prawa krajowego i unijnego w zakresie bezpieczeństwa żywności. Dobrym przykładem jest tutaj wymóg dezynfekcji rąk i noszenia maseczek, czyli coś, co w naszym biznesie jest całkowicie naturalne, podczas gdy dla wielu innych branż stało się nową rzeczywistością. To nie oznacza, że nie robiliśmy nic, bynajmniej, na początku pandemii rozwinęliśmy wiele aspektów dotyczących bezpieczeństwa pracowników, aby ograniczyć do minimum możliwość transferu wirusa wśród osób zatrudnionych w naszej organizacji. Jednakże pandemia to nie tylko reorganizacja zasad pracy, ale także zmiana przyzwyczajeń konsumenckich. W pierwszych miesiącach rozwoju COVID-19 obserwowaliśmy, że konsumenci rzadziej chodzili do sklepów, ale za to jednorazowo kupowali więcej, co mogło być rzecz jasna efektem obaw przed zakażeniem się w dużym skupisku osób. Widzieliśmy także, że konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty paczkowane, kosztem np. oferty wyrobów z lad tradycyjnych. Reasumując, pandemia to wyzwanie, które spowodowało, że dziś lepiej zarządzamy zasobami, wytwarzając bezpiecznie produkty, w taki sposób, aby ułatwić konsumentom wybór i skorzystanie z naszej oferty.
BWL: W obecnych czasach większość ludzi przywiązuje dużą wagę do ekologii, zrównoważonego rozwoju czy najwyższych standardów etyki biznesowej i osobistej. Jakie firma Animex Foods ma podejście w powyższych kwestiach? Jakie wyznaje wartości?
SR: Animex Foods to największa polska firma branży mięsnej. To dla nas nie tylko powód do dumy i splendoru, ale przede wszystkim ogromne zobowiązanie, które podejmujemy każdego dnia wobec biznesu, otoczenia i ludzi. Wspomniany biznes w przypadku naszej organizacji to orientacja wokół dobrostanu zwierząt i bezpiecznej produkcji. Nasze zakłady mogą się na tym polu pochwalić wieloma certyfikatami, stałymi szkoleniami i ciągłym doskonaleniem w ramach szeregu obszarów. Poddajemy się licznym audytom stwierdzającym wprost, że idziemy w dobrym kierunku. Otoczenie z kolei to przede wszystkim troska o środowisko i lokalne społeczności, w których mamy przyjemność prowadzić działalność. W aspektach środowiskowych stale optymalizujemy pracę maszyn i co równie istotne, wdrożyliśmy automatyczne rozwiązania mające na celu zmniejszenie zużycia wody. Dodatkowo poszukujemy możliwości większego wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W aspekcie społecznym staramy się być dobrym sąsiadem dla lokalnych społeczności. Nie tylko aktywnie włączamy się w akcje pomocowe, np. wsparcie potrzebujących poprzez Banki Żywności, ale także pomoc jednostkom medycznym w dobie COVID-19, a obecnie szeroko wspieramy działania pomocowe skierowane do obywateli Ukrainy. Pamiętamy o tym, że w wielu regionach, gdzie prowadzimy swoją działalność, jesteśmy w gronie największych pracodawców, co stanowi dla nas formę dodatkowego zobowiązania wobec naszych pracowników i ich rodzin. W aspekcie doskonalenia kadr szkolimy naszych pracowników, ale także minimalizujemy ryzyka dotyczące bezpieczeństwa zatrudnionych wynikające z uwarunkowań danych stanowisk pracy. Dodatkowo realizujemy anonimowe badania opinii wśród pracowników. Każda sugestia płynąca ze środka naszej organizacji to ważny sygnał do zmian. Animex Foods to obecnie ponad jedenaście tysięcy pracowników w całej Polsce. To ogromna siła i duża przestrzeń do rozwoju.